Osoba przegląda treści na tablecie z aplikacją do streamingu filmów i seriali.
LINKI AFILIACYJNE

UOKiK bierze się za YouTube Premium, Netflix i innych gigantów w Polsce. Chodzi o podnoszenie cen

3 minuty czytania
Komentarze

UOKiK, czyli Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta, postanowił bliżej przyjrzeć się umowom subskrypcyjnym, które w ostatnich latach stały się wyjątkowo popularne. Urząd nie chce, by konsumenci zostali postawieni w sytuacji, kiedy cena dostępu do danej usługi zostanie podniesiona bez zgody samego klienta. Udało się już osiągnąć pierwszy sukces na tym polu, który dotyczy usług Amazon Prime oraz Amazon Prime Video, a na „celowniku” UOKiK znaleźli się także tacy giganci, jak YouTube Premium, Netflix, HBO Max czy Disney+.

UOKiK bierze się za subskrypcje – koniec z podnoszeniem cen bez zgody klientów

w centrum zdjęcia znajduje się telewizor z logo Netflix na ekranie. Urządzenie stoi na komodzie z drewnianymi szufladami. W tle na ścianie widać drewiane deski
Fot. Pixabay / promofocus / Netflix / montaż: android.com.pl

Chyba nikt nie lubi podwyżek, a już szczególnie w sytuacji, gdy za coś płacimy regularnie i co miesiąc. Subskrypcje stały się naszą codziennością, a według danych przytoczonych przez UOKiK i pochodzących z raportu SubskrypcjePL od Digital Poland, w 2021 roku statystycznie korzystaliśmy z  5,7 subskrypcji, a w 2020 tylko z 3,9. Dziś ta liczba może być jeszcze wyższa. I mowa tutaj nie tylko o streamingach, ale też o ubezpieczeniach czy nawet dostawach prądu. Zmiana ceny jakiejkolwiek subskrypcji powinna dawać klientowi możliwość podjęcia decyzji czy chce ją kontynuować. Niestety, ale nie zawsze regulaminy usług streamingowych podchodzą do tej kwestii w prawidłowy sposób.

Nie ma czegoś takiego jak „milcząca zgoda” konsumenta w przypadku przedłużania subskrypcji na kolejne miesiące przy zmienionych stawkach. W sytuacji zmiany ceny nie wystarczy sam fakt poinformowania z wyprzedzeniem o zmianie cenników. Konsument musi mieć możliwość akceptacji nowej ceny usługi, w ramach której podejmie świadomą decyzję o ewentualnym przedłużeniu trwania umowy na zmienionych warunkach.

Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK

Teraz UOKiK zaczęło mocniej przyglądać się umowom subskrypcyjnym największych graczy na rynku, by sprawdzić czy w ich regulaminach nie znajdują się zapisy pozwalające na jednostronną zmianę cen dla okresu subskrypcyjnego. Chodzi więc o sytuacje, kiedy dana platforma podnosi cenę, a klienci nie są o tym odpowiednio wcześniej informowani lub nie mogą rozwiązać umowy, a opłata zostaje pobrana z ich konta. UOKiK będzie przyglądał się następującym podmiotom:

  • Apple
  • Disney+
  • Google z YouTube Premium
  • HBO Max
  • Microsoft z GamePass
  • Netflix
  • Sony z PlayStation Plus

UOKiK ma już pierwszy sukces na koncie

Dłoń trzymająca pilot do telewizora skierowany w stronę rozmytego ekranu telewizyjnego w tle.
Fot. Depositphotos Autor sirinapawannapat

Można powiedzieć, że pierwszy sukces na tym polu UOKiK już osiągnęło. Udało się bowiem wypracować rozwiązanie ze spółkami Amazon EU oraz Amazon Digital UK, które to mają zacząć rozsyłać do swoich klientów informacje o tym, że następują zmiany w ich regulaminie. Okazało się bowiem, że ten zawierał wcześniej zapisy pozwalające na jednostronne podnoszenie ceny subskrypcji. W tym przypadku udało się rozwiązać sprawę jeszcze na etapie postępowania wyjaśniającego.

Postępowania prowadzone przez UOKiK mogą przynieść zmiany na rynku subskrypcji, gdzie klienci faktycznie będą mieli więcej praw i możliwości, jeżeli dojdzie do np. podniesienia ceny za dostęp do Netflix. Ostatnio podwyżkę ceny zaserwował Disney+, ale i ta dopadła korzystających z YouTube Premium. Podwyżki cen subskrypcji nie są niczym nowym, to jednak nie zawsze użytkownicy mają możliwość szybkiego zareagowania na ten fakt i np. zrezygnowania z usługi. Będziemy obserwować działania UOKiK w tym zakresie i informować was o nich na bieżąco.

Jeżeli masz jeszcze kilka sekund, poniżej znajdziesz ankietę, za której wypełnienie będziemy wdzięczni. Każdy głos ma znaczenie!

Źródło: UOKiK

Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.

Motyw