Naukowcy z University of Michigan stworzyli nowy typ baterii, znany jako bateria biomorficzna. Może ona zwiększyć czas pracy małych robotów aż 72-krotnie. Tak zwane baterie biomorficzne to nowa technologia akumulatorów cynkowych, która integruje się w strukturę robota. Zespół twierdzi, że nowa technologia akumulatorów będzie szczególnie ważna, ponieważ roboty stają się każdego roku coraz mniejsze. Warto tu podkreślić, że rozwiązanie to nie sprawdzi się w przypadku smartfonów.

Biomorficzne baterie

Obecna technologia akumulatorów nie jest w stanie skalować się do coraz mniejszych rozmiarów bez rezygnacji ze znacznej zdolności magazynowania energii. Naukowcy twierdzą, że obecne samodzielne akumulatory często zajmują 20 procent lub więcej dostępnej przestrzeni wewnątrz robota. Baterie te również często stanowią podobną część wagi urządzenia. Dlatego też niektórzy badacze zwrócili się ku wielofunkcyjnym akumulatorom strukturalnym, aby zwolnić miejsce i zmniejszyć wagę. Jednak do pory mogły one służyć jedynie jako wsparcie dla tradycyjnego akumulatora. Naukowcy z University of Michigan twierdzą, że ich ulepszenia w stosunku do poprzednich wersji konstrukcyjnych baterii cynkowych wyeliminowały ten problem.

Zobacz też: MediaTek chwali się wynikami za ostatni miesiąc – wzrost jest wręcz oszałamiający

Jeden z badaczy biorących udział w projekcie stwierdził, że zespół szacuje, iż roboty mogłyby mieć 72 razy większą moc, gdyby ich zewnętrzna część została zastąpiona baterią cynkową. Nowa bateria działa dzięki przepuszczaniu jonów wodorotlenkowych pomiędzy elektrodą cynkową a powietrzem przez membranę z elektrolitu. Membrana składa się częściowo z sieci nanowłókien aramidowych, które są włóknami węglowymi występującymi w kamizelkach kewlarowych. W baterii zastosowano również nowy żel polimerowy na bazie wody, który wspomaga przemieszczanie się jonów wodorotlenkowych pomiędzy elektrodami. Naukowcy twierdzą, że baterie są wykonane z tanich i powszechnych materiałów. Co więcej, te są w dużej mierze nietoksyczne. To natomiast czyni je bardziej przyjaznymi dla środowiska niż inne baterie. Kolejną główną zaletą jest żel i nanowłókno aramidowe, które nie zapali się, jeśli bateria zostanie uszkodzona. Włókna stosowane w akumulatorach mogą być również wypierane z pancerza emerytowanego. Ciekawe, czy taki zestaw sprawdziłby się jako karoseria aut elektrycznych?

Źródło: SlashGear

Google News
Obserwuj ANDROID.COM.PL w Google News i bądź zawsze na bieżąco!
Obserwuj

Paweł Maretycz

Sceptyczny fan nowych technologii. Uwielbia małe urządzenia, nawet jego komputer to mini ITX.