Kometa przelatująca przez ziemskie niebo nocą z wyraźnie widocznymi śladami pyłu i gazów zostawionymi na tle gwiaździstym nad błękitnym krawędzią Ziemi.

W kosmosie odkryto Wielki Pierścień. Jego istnienie może podważyć dotychczasowe teorie

Alexia Lopez z University of Central Lancashire dokonała odkrycia kosmicznej struktury, którą nosi popularną nazwę „Wielki Pierścień”. Zgrupowanie galaktyk ma średnicę około 1,3 miliarda lat świetlnych, co jest jedną z największych znanych formacji w kosmosie. Co więcej, odkrycie znacząco wpływa na znane nam teorie dotyczące modelu kosmologicznego.

Wielki Pierścień – to odkrycie może wpłynąć na nasze postrzeganie wszechświata

nocne niebo z widocznymi gwiazdami, na pierwszym planie widoczne jest obserwatorium
Fot. Kwon o chul / Wikimedia Commons

Kosmos najprawdopodobniej nigdy nie przestanie nas zaskakiwać. W ostatnich dniach odkryto Wielki Pierścień, którego rozmiary… przeczą znanym nam zasadom astronomicznym. Struktura, którą dostrzegła Alexia Lopez z University of Central Lancashire znajduje się w odległości ponad 9 miliardów lat świetlnych od Ziemi, więc stoi w sprzeczności z przyjętym limitem wielkości kosmicznych struktur, który wynosi 1,2 miliarda lat świetlnych.

Do identyfikacji Wielkiego Pierścienia wykorzystano dane z projektu Sloan Digital Sky Survey (SDSS) oraz zaawansowane algorytmy statystyczne. Analiza danych ujawniła, że struktura ta ma kształt niemal idealnego pierścienia na niebie, choć w rzeczywistości bardziej przypomina sprężynę. Poniżej zamieszczamy grafikę Wielkiego Pierścienia przygotowaną przez University of Central Lancashire.

Grafika przedstawiająca nocne niebo z zaznaczonymi konstelacjami i nazwami gwiazd, w tym Wielki Wóz z Alkaidem i Mizar, oraz Bootesa z Arcturusem, nad sylwetkami drzew i krzewów na horyzoncie.
Fot. University of Central Lancashire / materiały prasowe

Zobacz też: Rośnie kolejna potęga kosmiczna. Indie rozpoczęły nieprzerwane śledzenie Słońca

Niespodziewane odkrycie stawia nowe pytania dotyczące struktury wszechświata i wymaga przemyślenia lub uzupełnienia standardowego modelu kosmologicznego. Naukowcy już teraz rozważają różne teorie, wyjaśniające powstanie Wielkiego Pierścienia, w tym hipotezę barionowych oscylacji akustycznych oraz istnienie kosmicznych strun.

Jeśli najnowsze odkrycie znacząco wpłynęło na wasze postrzeganie świata, być może warto wrócić na ziemię. W tym miejscu pozwólcie, że odeślę was do naszego zestawienia najlepszych horrorów 2023 i 2024 roku.

Źródło: University of Central Lancashire. Zdjęcie otwierające: magann / Depositphotos

Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.