Właściciele samochodów elektrycznych będą mieli powody do radości – nowe przepisy dla stacji ładowania pojazdów eliminują posiadanie specjalnych kart czy aplikacji podczas płatności. Już niedługo transakcja nie będzie różniła się od zrobienia zakupów w każdym sklepie. Unijne prawo wchodzi w życie już za miesiąc.
Nowe przepisy dla stacji ładowania elektryków – Spis treści
Infrastruktura elektromobilności w Polsce ciągle się rozwija
Stacji ładowania w Polsce ciągle przybywa – ostatnio informowaliśmy was, że według danych firmy Powerdot, liczba dostępnych punktów ładowania ma osiągnąć 10 tysięcy na przełomie 2024 i 2025 roku. Jest to znaczący wzrost w porównaniu do 5,9 tysiąca stacji pod koniec poprzedniego roku. Rozwój infrastruktury co prawda powoduje popularyzację elektromobilności oraz zwiększa komfort podróży samochodem elektrycznym po Polsce, jednak nadal skala i tempo są dużo mniejsze w porównaniu do naszych zachodnich sąsiadów.
Wraz z wprowadzaniem innowacji dotyczących punktów ładowania, nadążyć musi także prawo. A do tej pory płatności na takich stacjach mogły być dla niektórych problematyczne – transakcja wymagała bowiem posiadania specjalnej karty lub aplikacji, co wiązało się z koniecznością pobrania programu na telefon, a nawet rejestracji i wpisania danych osobowych. Wyobraźmy sobie sytuację stresową, w której mamy problem z pojazdem, świecą nam się kontrolki w samochodzie i rozładowuje nam się nie tylko bateria w elektryku, ale i telefon. Ostatnie co w takiej chwili chcemy zobaczyć, to konieczność pobrania aplikacji, aby zapłacić. Taki stan rzeczy zmienić ma nowe prawo.
Zmiana w płatnościach: nowe przepisy dla stacji ładowania samochodów elektrycznych
Nowe przepisy dla stacji ładowania elektryków w Polsce wprowadzane są w ramach unijnego rozporządzenia AFIR (ang. Alternative Fuels Infrastructure Regulation), które zaczyna obowiązywać od kwietnia 2024 roku. Kluczową zmianą jest wymóg wyposażenia każdej stacji ładowania w terminal płatniczy, umożliwiający płatności kartą. To ma na celu ułatwienie i uproszczenie procesu płatności za ładowanie pojazdów elektrycznych, eliminując konieczność korzystania z dedykowanych aplikacji do każdej sieci stacji ładowania.
Dla stacji o mocy co najmniej 50 kW będzie to oznaczało konieczność instalacji czytników kart płatniczych lub urządzeń do płatności bezdotykowych. Dla stacji o niższej mocy mogą być wykorzystywane inne rozwiązania, jak np. płatności za pomocą kodów QR.
Dostosowanie punktów do nowych regulacji wymaga znacznego zaangażowania ze strony operatorów, ponieważ wiele obecnych stacji nie jest jeszcze przystosowanych do bezpośrednich płatności. Zmiany nie będą jednak błyskawiczne — nowe przepisy dla stacji ładowania, które zostaną wprowadzone 13 kwietnia, obejmą wszystkie nowo uruchamiane punkty od tego dnia. Stacje, które zostały uruchomione przed tym terminem i oferują moc ładowania 50 kW lub więcej, będą musiały zostać wyposażone w systemy umożliwiające płatności, ale nie od rzu — mają na to czas do końca roku 2026.
Oznacza to, że już niedługo nie będzie trzeba mieć żadnej aplikacji ani subskrypcji w programie klienckim, aby szybko i bez problemów płacić za ładowanie. To bez wątpienia dobry krok w stronę uproszczenia i unifikacji usług na rynku elektromobilności.
Niezależnie od tego, czy jesteście entuzjastami elektromobilności, czy pozostajecie przy spalinowych samochodach, przyda wam się znajomość taryfikatora mandatów i punktów karnych 2024. Ogromna większość przepisów jest identyczna dla posiadaczy oby typów pojazdów.
Źródło: Business Insider, oprac. własne. Zdjęcie otwierające: Kasto / Depositphotos
Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.