Srebrny samochód elektryczny podłączony do stacji ładowania z pomarańczowym przewodem ładowarki.

Nowe przepisy dla stacji ładowania elektryków. Nie trzeba będzie mieć już aplikacji

3 minuty czytania
Komentarze

Właściciele samochodów elektrycznych będą mieli powody do radości – nowe przepisy dla stacji ładowania pojazdów eliminują posiadanie specjalnych kart czy aplikacji podczas płatności. Już niedługo transakcja nie będzie różniła się od zrobienia zakupów w każdym sklepie. Unijne prawo wchodzi w życie już za miesiąc.

Infrastruktura elektromobilności w Polsce ciągle się rozwija

Nowe przepisy dla stacji ładowania elektryków. Biały samochód elektryczny marki Smart podczas ładowania, z wtyczką i kablem podłączonymi do tylnego boku pojazdu.
Fot. Mikes-Photography / Pexels

Stacji ładowania w Polsce ciągle przybywa – ostatnio informowaliśmy was, że według danych firmy Powerdot, liczba dostępnych punktów ładowania ma osiągnąć 10 tysięcy na przełomie 2024 i 2025 roku. Jest to znaczący wzrost w porównaniu do 5,9 tysiąca stacji pod koniec poprzedniego roku. Rozwój infrastruktury co prawda powoduje popularyzację elektromobilności oraz zwiększa komfort podróży samochodem elektrycznym po Polsce, jednak nadal skala i tempo są dużo mniejsze w porównaniu do naszych zachodnich sąsiadów.

Wraz z wprowadzaniem innowacji dotyczących punktów ładowania, nadążyć musi także prawo. A do tej pory płatności na takich stacjach mogły być dla niektórych problematyczne – transakcja wymagała bowiem posiadania specjalnej karty lub aplikacji, co wiązało się z koniecznością pobrania programu na telefon, a nawet rejestracji i wpisania danych osobowych. Wyobraźmy sobie sytuację stresową, w której mamy problem z pojazdem, świecą nam się kontrolki w samochodzie i rozładowuje nam się nie tylko bateria w elektryku, ale i telefon. Ostatnie co w takiej chwili chcemy zobaczyć, to konieczność pobrania aplikacji, aby zapłacić. Taki stan rzeczy zmienić ma nowe prawo.

Zmiana w płatnościach: nowe przepisy dla stacji ładowania samochodów elektrycznych

Czarny samochód elektryczny typu SUV podłączony do stacji ładowania na parkingu z palmami w tle.
Fot. Kindel Media / Pexels

Nowe przepisy dla stacji ładowania elektryków w Polsce wprowadzane są w ramach unijnego rozporządzenia AFIR (ang. Alternative Fuels Infrastructure Regulation), które zaczyna obowiązywać od kwietnia 2024 roku. Kluczową zmianą jest wymóg wyposażenia każdej stacji ładowania w terminal płatniczy, umożliwiający płatności kartą. To ma na celu ułatwienie i uproszczenie procesu płatności za ładowanie pojazdów elektrycznych, eliminując konieczność korzystania z dedykowanych aplikacji do każdej sieci stacji ładowania.

Dla stacji o mocy co najmniej 50 kW będzie to oznaczało konieczność instalacji czytników kart płatniczych lub urządzeń do płatności bezdotykowych. Dla stacji o niższej mocy mogą być wykorzystywane inne rozwiązania, jak np. płatności za pomocą kodów QR.

Samochód elektryczny marki Hyundai Ioniq 5 podłączony do stacji ładowania pojazdów elektrycznych firmy Orlen.
Fot. Orlen / materiały prasowe

Dostosowanie punktów do nowych regulacji wymaga znacznego zaangażowania ze strony operatorów, ponieważ wiele obecnych stacji nie jest jeszcze przystosowanych do bezpośrednich płatności. Zmiany nie będą jednak błyskawiczne — nowe przepisy dla stacji ładowania, które zostaną wprowadzone 13 kwietnia, obejmą wszystkie nowo uruchamiane punkty od tego dnia. Stacje, które zostały uruchomione przed tym terminem i oferują moc ładowania 50 kW lub więcej, będą musiały zostać wyposażone w systemy umożliwiające płatności, ale nie od rzu — mają na to czas do końca roku 2026.

Oznacza to, że już niedługo nie będzie trzeba mieć żadnej aplikacji ani subskrypcji w programie klienckim, aby szybko i bez problemów płacić za ładowanie. To bez wątpienia dobry krok w stronę uproszczenia i unifikacji usług na rynku elektromobilności.

Niezależnie od tego, czy jesteście entuzjastami elektromobilności, czy pozostajecie przy spalinowych samochodach, przyda wam się znajomość taryfikatora mandatów i punktów karnych 2024. Ogromna większość przepisów jest identyczna dla posiadaczy oby typów pojazdów.

Źródło: Business Insider, oprac. własne. Zdjęcie otwierające: Kasto / Depositphotos

Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.

Motyw