Wnętrze samochodu marki Volkswagen, widok na kierownicę z logo producenta oraz nowoczesną konsolę środkową z ekranami dotykowymi i pokrętłem Drive Mode.
LINKI AFILIACYJNE

Fizyczne przyciski w samochodach to konieczność. Europa protestuje

3 minuty czytania
Komentarze

Potężne dotykowe wyświetlacze już dawno temu wygryzły fizyczne przyciski w samochodach. Niemniej z roku na rok pojawia się więcej głosów twierdzących, że w tym przypadku klasyka jest znacznie bezpieczniejsza i funkcjonalna od nowoczesności. Wszystko wskazuje na to, że w tym gronie znajduje się także Euro NCAP.

Przyciski w samochodach wrócą do łask? Na pewno w jakimś stopniu

Fizyczne przyciski w samochodach — VW Polo IV wnętrze pojazdu, radio, schowek pasażera i przyciski sterujące
Fot. Mateusz Nowak / Android.com.pl

European New Car Assessment Programme, czyli europejska organizacja do spraw oceny bezpieczeństwa pojazdów potwierdziła, że w najbliższym czasie producenci samochodów powinni spodziewać się sporych zmian w sposobie kontroli aut. Okazuje się, że spore wątpliwości w siedzibie jednostki wzbudziły przyciski włączników świateł awaryjnych. Dokładniej mówiąc, chodzi tu o ich brak w fizycznej odsłonie.

W związku z postępem technologicznym coraz więcej producentów decyduje się na przeniesienie tego ważnego przycisku do wirtualnego panelu dostępnego na dodatkowym ekranie. Taki ruch nie przypadł do gustu Euro NCAP, które od 2026 roku będzie przyznawać ujemne punkty w swojej ocenie bezpieczeństwa pojazdom, które nie mają fizycznego przycisku świateł awaryjnych.

Nadużywanie ekranów dotykowych to problem całej branży. Prawie każdy producent pojazdów przenosi kluczowe elementy na centralne ekrany dotykowe, zmuszając kierowców do odrywania wzroku od drogi. To z kolei zwiększa ryzyko wypadków drogowych spowodowanych rozkojarzeniem.

Matthew Avery, dyrektor Euro NCAP ds. rozwoju strategicznego

Zobacz też: Ceny baterii do samochodów elektrycznych rekordowo niskie? Szykuje się spadek nawet o 50%

Euro NCAP wymusi powrót mody na fizyczne przyciski w samochodach?

czarna kierownica w samochodzie z widocznym logiem marki Toyota
Fot. Christina Telep/Unsplash

Naturalnie Euro NCAP nie jest rządowym organem regulacyjnym, więc nie może „zmusić” producentów samochodów do stosowania się do nowych wytycznych. Niemniej ostateczna ocena bezpieczeństwa według skali NCAP przekłada się na wynik w programie Top Safety Pick, który jest respektowany przez większość koncernów motoryzacyjnych.

Dodatkowo według opinii fizyczne przyciski w samochodach są po prostu bardziej intuicyjne i praktyczne. W końcu obsługiwanie dużych dotykowych ekranów w trakcie jazdy często niczym nie różni się od używania w tym samym czasie smartfona czy tabletu. W związku z tym, jeśli chcecie zadbać o swoje bezpieczeństwo w aucie – już teraz odsyłam Was do zapoznania się z naszym poradnikiem dotyczącym Android Auto bezprzewodowo.

Źródło: Ars Technica. Zdjęcie otwierające: Volkswagen / materiały prasowe

Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.

Motyw