Od kilku dni w sieciach społecznościowych znajdziemy mnóstwo zdjęć publikowanych przez kierowców, którzy podkreślają ostatnie tankowanie paliwa E5 (PB95). Od 2024 roku nie będziemy mogli już zatankować w naszym kraju tak wyspecyfikowanej benzyny, a jej miejsce zajmie jakże głośne paliwo E10. Niemniej niemalże równie głośno, co o samej zmianie, było także o wyszukiwarce rządowej, której celem było uświadomienie kierowców, czy mogą tankować nową benzynę do swoich samochodów.
Paliwo E10 na stacjach benzynowych. Spis treści
Nowe paliwo E10 na stacjach od 1 stycznia
![Młoda kobieta w żółtej koszulce tankuje paliwo E10 do samochodu na stacji benzynowej.](https://static.android.com.pl/uploads/2022/12/paliwo-1.jpg)
Jeśli jeszcze jakimś sposobem ominęła Was informacja, czym jest paliwo E10, to spieszę z informacją. Jest to 95-oktanowa benzyna silnikowa, która zawiera do 10% biokomponentów. Dotychczas na stacjach dominowało paliwo E5, gdzie pojawiało się 5% bioetanoli. Bez zmian pozostaje benzyna 98-oktanowa, która ma stanowić główne paliwo dla aut, które nie powinny jeździć z E10 w baku. Gdybyście się zastanawiali, nie ma też problemów z mieszaniem obu benzyn. Tylko po co to całe zamieszanie? Stosowanie bioetanolu w paliwach ma ograniczać emisję CO2, a to bezpośrednio wpływa na jakość powietrza.
Wyszukiwarka rządowa wciąż daleka od ideału
![](https://static.android.com.pl/uploads/2023/12/clipimage-53.jpg)
Skoro wiemy, czym jest paliwo E10, to teraz musimy zastanowić się, czy nasze auto może współpracować z nim. Otóż nie wszystkie silniki będą w pełni poprawnie działały na nowej benzynie. Według Ministerstwa Klimatu auta, które zostały wyprodukowane po 2010 roku nie mają żadnych przeciwwskazań do zamiany paliwa E5 na E10. Dodatkowo powstała wyszukiwarka rządowa, o której pisaliśmy po jej wydaniu. Jej zadaniem jest pokazanie, czy konkretny samochód z konkretnym motorem może zostać zatankowany nową benzyną. Niestety, wyszło przy tym mnóstwo kwiatków, które poddały pod wątpliwość jakość włożonej pracy w stworzenie narzędzia.
![](https://static.android.com.pl/uploads/2023/12/clipimage-52.jpg)
Sprawdź wyszukiwarkę rządową e10.klimat.gov.pl
Jak sytuacja wygląda dzisiaj? Znacznie lepiej, ale niestety do ideału nadal trochę brakuje. Większość wcześniej wykrytych literówek została naprostowana. Niemniej nie zanosi się, aby braki związane z konkretnymi modelami miały zostać uzupełnione. Co najważniejsze, wygląda na to, że najpopularniejsze silniki i modele zostały skorygowane pod kątem możliwości tankowania E10’tki. Całe szczęście, nie znalazłem już wzmianek o oznaczeniach typowych dla silników wysokoprężnych, do których nie powinna trafić żadna benzyna poza olejem napędowym. Próżno też szukać zdublowanych i sprzecznych sobie informacji, choć nadal spotkałem się z rozmnożonymi pozycjami. Tym sposobem pojawiły się poprawki, ale powinno być ich więcej.
Czy powinienem obawiać się benzyny E10?
Zagrożenia związane ze stosowaniem nieprawidłowego paliwa mogą być kosztowne. W momencie, gdy zatankujemy benzynę E10 do samochodu, który nie powinien pracować w takim zestawieniu, to narażamy się na wydatki związane z szybszym zużyciem silnika (m.in. elementów głowicy na czele z uszczelką).
Gdzie w takim razie szukać informacji o tym, czy możemy zatankować swoje auto paliwem E10? Przede wszystkim w dokumentach dostarczonych z samochodem lub na wewnętrznej stronie klapki wlewu paliwa. Właśnie tam najczęściej producenci zostawiają szczegóły paliwa, do którego został przystosowany silnik. W ostateczności możemy skontaktować się z dealerem.
Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.