Polscy kierowcy najwyraźniej kochają samochody elektryczne. Skokowy wzrost zakupów

3 minuty czytania
Komentarze

43 567 – tyle pojazdów z napędem elektrycznym jeździ już po polskich drogach. Rynek samochodów zasilanych paliwami alternatywnymi w Polsce rośnie w szybkim tempie, ale wciąż jest dużo do zrobienia, zwłaszcza w kontekście porównania z innymi krajami Unii Europejskiej.

Rynek pojazdów BEV w Polsce

Według danych Licznika Elektromobilności prowadzonego przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) i Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) w sierpniu 2023 roku w Polsce zarejestrowano 17 305 samochodów osobowych zasilanych paliwami alternatywnymi, co stanowiło niemal połowę (47,8%) całego rynku. W tym samym czasie, samochody z klasycznym napędem benzynowym stanowiły 40,9% rynku, a diesle tylko 9%. Jest to wyraźny sygnał zmiany preferencji konsumentów na rzecz bardziej ekologicznych rozwiązań.

Na koniec minionego miesiąca w Polsce było zarejestrowanych łącznie 48 533 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych. Do sierpnia 2023 ich liczba zwiększyła się o 15 137 sztuk, tj. o 67 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2022 r.

Niebawem po polskich drogach będzie jeździło 50 tys. wszystkich rodzajów samochodów bateryjnych – w tym 5000 samochodów dostawczych i ciężarowych, 1000 autobusów, 200 pojazdów wodorowych, 600 tys. hybryd, a także 18,5 tys. motocykli i motorowerów. Do tego dochodzą 3000 stacji z 6000 ogólnodostępnych punktów ładowania.

– poinformował prezes PZPM Jakub Faryś.

Jakie samochody elektryczne wybierają Polacy?

Pomimo dynamicznego wzrostu liczby samochodów bateryjnych (BEV) na polskim rynku, wciąż jesteśmy daleko za średnią unijną. W Polsce udział BEV wynosi zaledwie 3,5%, podczas gdy w Unii Europejskiej jest to 13%. Sytuacja jest odwrotna w przypadku hybryd, gdzie Polska wypada lepiej niż średnia UE. Ale nie wszystko złoto, co się świeci – ostatnio informowaliśmy, że nasi zachodni sąsiedzi nie są zachwyceni po kupnie elektryków i fabryki muszą redukować etaty, dlatego tym bardziej zastanawiające jest, jak statystyki będą wyglądać w kolejnych latach.

Oczywiście, porównując się do tak rozwiniętych krajów, jak Francja czy Niemcy, mamy jeszcze sporo do zrobienia, ale dynamika wzrostów jednoznacznie pokazuje, że nisko- i zeroemisyjność to kierunek, w którym polska branża motoryzacyjna będzie podążała

– kontynuuje Faryś.

W kategorii samochodów bateryjnych (BEV) dominują trzy marki: Tesla, Volkswagen i Kia. Najpopularniejsze modele to Tesla Model Y i Tesla Model 3. W kategorii hybryd, Toyota jest liderem, a najpopularniejsze modele to Toyota Corolla, Yaris Cross i Yaris.

Infrastruktura ładowania w Polsce

Według danych z końca sierpnia liczba ogólnodostępnych stacji ładowania wynosi 2 455, a punktów ładowania 4 654. Najwięcej stacji ładowania znajduje się w województwach mazowieckim, śląskim i pomorskim.

W 15 miastach z największą liczbą ogólnodostępnych stacji ładowania znajduje się niemal połowa (1337) wszystkich takich urządzeń w Polsce. W samej tylko Warszawie funkcjonuje więcej stacji niż w województwach świętokrzyskim, lubelskim, lubuskim, podlaskim i podkarpackim łącznie

– tłumaczy dyrektor zarządzający PSPA Maciej Mazur.

Źródło: eRejestracje Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, Sierpień 2023

Motyw