BMW E90
LINKI AFILIACYJNE

Używane BMW E90: technologia, usterki i awarie

11 minut czytania
Komentarze

BMW E90 to jeden z najbardziej popularnych przedstawicieli serii 3. Samochód stanowił pewną rewolucję, nie tylko wizualną, ale też technologiczną w bawarskim koncernie. Dawniej drogi w salonie model zestarzał się całkiem nieźle i dzisiaj można go nabyć w przystępnej cenie.

Używane BMW E90 może być jednak nieco trudne w zakupie. Chociaż modeli jest na pęczki, to nietrudno się „naciąć”, bo mogą mieć wiele wad ukrytych, nawet fabrycznych. Postanowiłem dokładnie prześwietlić dla was model, zrobić research oraz zbadać ceny części na rynku.

Krótki zarys historyczny. BMW E90 na linii czasu

BMW E90

BMW E90 to naturalny następca modelu E46. Produkcja rozpoczęła się w 2005 roku, a zakończyła między 2012 (BMW E90 i BMW E91) a 2013 rokiem (BMW E92 i BMW E93). Pierwszy raz podzielono też oznaczenia modeli w zależności od typu nadwozia. Mówiąc „BMW E90”, mamy na myśli wersję sedan. Kombi, czyli Touring, to BMW E91. Coupé i Cabrio to kolejno E92 i E93. Z domysłu jednak będę odnosił się do „podstawowego” oznaczenia, czyli po prostu E90.

Co więcej, podobnie jak swoi poprzednicy, model miał usportowioną wersję „M”. M3 powstało tutaj tylko w wersji coupé i po raz pierwszy w historii serii trzeciej zjeżdżało z taśmy z fabrycznie instalowanym silnikiem widlastym, zamiast rzędowym. Mowa tutaj oczywiście o V8, które oferowało kierowcy zawrotne 420 KM i 400 Nm momentu obrotowego, rozpędzające auto do pierwszych 100 km/h w 4,9 sekundy.

Zejdźmy jednak na ziemię i przejdźmy do modeli „standardowych”, dostępnych obecnie na rynku dla „szarego Kowalskiego”. Jak wygląda seria E90 pod kątem technicznym i technologicznym?

Ile kosztuje ubezpieczenie BMW E90?

Według danych Rankomatu ubezpieczenie OC opisywanego BMW E90 dla kierowcy z kilkuletnim prawem jazdy może wynieść około 400 do 500 złotych. To świetny wynik, biorąc pod uwagę walory samochodu, do których za moment przejdziemy. Sprawdź, ile Ciebie będzie kosztować ubezpieczenie BMW, klikając poniższy link.

BMW E90 pod kątem technologicznym. Zmiany względem poprzedników

BMW E90

Kokpit zmienił się diametralnie, nie tylko pod kątem wizualnym, ale też technologicznym. Zniknęły z deski rozdzielczej „lata 90-te”, a kierowca miał poczucie obcowania z całkowicie nowoczesnym autem. Pierwszy raz w serii trzeciej zrezygnowano z zapłonu kluczykiem, na rzecz przycisku „Push to start„.

Projekt deski w gruncie rzeczy wcale nie odstaje od współczesnych samochodów. W centralnej części zainstalowano wyświetlacz z systemem iDrive, sterowany pokrętłem. To zdecydowana nowość względem modelu E46. Niestety, jak na tamte czasy i rozwój technologii w motoryzacji, system, chociaż z pozoru prosty, okazał się dość skomplikowany w obsłudze. Głównym problemem było samo pokrętło, które nie zawsze „słuchało się” kierowcy.

Oczywiście iDrive to nie wszystko. BMW E90 nie podzielono na wersje wyposażenia, a klienci mogli konfigurować model wedle potrzeb. Gadżety takie jak radio z sześcioma głośnikami i MP3, pełny komputer pokładowy i automatyczna klimatyzacja znajdowały się już w standardzie. Niewiele droższe serie 3 wyjeżdżały z fabryki z tapicerką z naturalnej skóry, szyberdachem, tempomatem, nawigacją GPS, czy elektrycznie sterowanymi i grzanymi fotelami. Weźmy pod uwagę, że to kompaktowy sedan, od którego w tamtych czasach nie oczekiwano jeszcze bardzo „dopakowanego” wyposażenia, godnego droższej limuzyny.

Wnętrze było wykonane z wysokiej jakości materiałów. Chociaż listwy ozdobne (plastikowe lub drewniane) były mocno podatne na zarysowania, to po latach nie pękają i nie skrzypią tak jak w innych starszych BMW. Dużo starej elektroniki może oznaczać dużo problemów, a najczęściej zdarzającymi się w E90 są problemy z centralnym zamkiem, czy spryskiwaczami. Trzeba wziąć pod uwagę, że starsze BMW (E39, E38, E36, E46) niekiedy miewają problemy z wyświetlaczami na panelu radia, czy przebiegu, lub elektrycznymi szybami, co po latach może też dotknąć „młodszego brata”.

BMW E90 i gigantyczna gama silnikowa

BMW E90

Jedną z głównych cech i zalet dostępności BMW E90 w katalogu było udostępnienie naprawdę pokaźnej ilości silników dla klientów. Wersji układów napędowych było w historii modelu ponad 30, a wybór w salonie zależał w gruncie rzeczy tylko od preferencji i zasobności portfela kupującego. Należy jednak pamiętać, że lata 2005 wzwyż to dość trudny okres w motoryzacji, ze względu na dość szybko postępujące zmiany dotyczące ekologii i nieprzygotowaną na to branżę motoryzacyjną. Silniki są więc często dość skomplikowane w konstrukcji, a to oznacza, że ich serwis może być kosztowny. To jednak dotyczy niemal każdego auta z tego okresu, a BMW do modelu E90 instalowało też dużo bezawaryjnych jednostek, które doskonale służą przez wiele kilometrów.

To czy BMW E90 będzie cieszyło z jazdy, czy wręcz przeciwnie, zależy właśnie od odpowiedniego wyboru silnika. Spieszę z wyjaśnieniami.

Silniki benzynowe

Jeśli wpiszecie frazę „BMW E90 z silnikiem benzynowym”, to prawdopodobnie w ciągu kilku minut doznacie zawrotu głowy. Oznaczeń i silników jest bowiem 15, niektóre oznaczenia mogą mieć różny silnik pod maską (w zależności od rocznika) i oczywiście nie każdy z motorów był udany.

Należałoby zacząć od tego, że większość internetowych opinii twierdzących, że BMW E46 to „ostatnia prawdziwa trójka” może mieć nieco pokrycia właśnie w stosunku do E90. BMW zdecydowało się w tym modelu na ogromną ilość zmian technologicznych, które następowały rok po roku. Pojawił się wtrysk bezpośredni (który bardzo podnosi koszt montażu instalacji LPG), czy zmienne fazy rozrządu Valvetronic stosowane na szeroką skalę w silnikach czterocylindrowych. Jedna z tych jednostek była co prawda już w poprzedniku i zapisała się do naszej wewnętrznej listy najgorszych silników w historii motoryzacji, ale w modelu E90 BMW poszło o krok dalej i instalowała ten system na znacznie szerszą skalę.

Czego unikać?

Najbardziej awaryjną jednostką jest instalowana w unikatowej wersji 320si czterocylindrowa dwulitrówka, której prawdopodobnie nie znajdziecie na aukcjach internetowych. To bardzo nieudana generacja motorów, nazwana kodem N45. Uważajcie również na wersje 316i, w których umieszczano mniejszą odmianę tego silnika. Ponadto należy uważać na opisywany wyżej silnik N43B20 o mocy 143 KM, który skrywał się pod oznaczeniem 318i i była to ta sama jednostka, którą wyróżniłem w akapicie wyżej.

Jeśli nie chcecie hobbystycznie wydawać pieniędzy na ogromne ilości paliwa i serwisów, nie kupujcie również najmocniejszej (poza M3) wersji 335i. Spalanie podwójnie doładowanego, sześciocylindrowego motoru jest wręcz dramatyczne, a niepewna historia tego silnika może obrócić wasze fundusze o 180 stopni.

Jaki benzynowy silnik w BMW E90?

BMW E90

Najlepszym wyborem silnika benzynowego w BMW E90 będą wersję 320i do 2007 roku (dobrze współpracujące z instalacją gazową), sześciocylindrowa wersja 325i (323i to ten sam silnik, tylko nieco słabszy) oraz tylko w przypadku modelu poliftowego wersję 330i, z nieco droższym w utrzymaniu, ale prawdopodobnie najtrwalszym silnikiem w gamie E90.

Silniki diesla

BMW E90 z silnikiem diesla to również z pozoru trudny wybór. BMW nie szczędziło w środkach i modernizowało swoje jednostki bardzo często, niekiedy wręcz absurdalnie. Tutaj do wyboru macie łącznie 14 wersji z silnikiem wysokoprężnym, jednak bezbłędny wybór dotyczy tylko kilku z nich.

Czego unikać?

Niewielkich silników diesla i niemal każdego samochodu poliftowego. BMW w wersjach po 2007 roku zaczęło umieszczać rozrząd z tyłu silnika, od strony skrzyni biegów, co wymaga niemałej gimnastyki warsztatowej w przypadku konieczności wymiany. Starsze i nawet mniej pewne jednostki będą o wiele łatwiejsze w serwisie, a co za tym idzie, tańsze w utrzymaniu.

Analogicznie do jednostek benzynowych, polecam unikać wersje 335d, które są paliwożerne i mogą być zmorą i przekleństwem serwisowym w przypadku nieznanej historii samochodu.

Co silnik diesla w BMW E90?

Najlepszy wybór to sześciocylindrowy diesel do 2007 roku (330d), oznaczony fabrycznie jako M57. To sprawdzona jednostka, którą BMW (i nie tylko) instalowało do szerokiej gamy modeli (seria 3 od E46, seria 5 od E39, pierwsze X5, seria 7 od E38) i w każdym aucie cieszył długą i bezawaryjną jazdą, jeśli tylko serwis odbywał się w dogodnych terminach. Jeśli szukacie mniejszego silnika, to polecam rozejrzeć się za 320d do roku 2007, który co prawda miał swoje niewielkie bolączki, ale przy odpowiednim serwisie odwdzięczy się oszczędną i długowieczną jazdą. Podobnie jak silnik sześciocylindrowy, dwulitrowy diesel był instalowany też w starszych modelach BMW i już wcześniej cieszył właścicieli.

Inne usterki BMW E90

BMW E90 to bezpieczne auto… dla kierowcy. Piesi mogą być bardziej przerażeni

W BMW E90 instalowano sześciobiegową skrzynię automatyczną, która po latach może być dość droga w serwisowaniu. Koszt naprawy uszkodzonej po wysokim przebiegu przekładni może przekroczyć 5-6 tysięcy złotych, dlatego warto pomyśleć o zakupie innej skrzyni. Używane, w zależności od modelu, mieszczą się w kwotach od 1000 złotych.

Należy liczyć się również z usterkami w wersji xDrive, oferującej napęd na cztery koła. Zaniedbania serwisowe mogą być wyjątkowo kosztowne dla właściciela, dlatego polecam unikania niesprawdzonych używanych samochodów z tym emblematem.

Co można zrobić z psującym się systemem iDrive?

Wiele usterek dotyczy też samego systemu operacyjnego iDrive. Ponieważ system na dzisiejsze czasy już jest po prostu przestarzały, nie warto inwestować w jego naprawę. Do tego polecamy rozejrzeć się za odpowiednio pasującym radiem z Androidem, które zaoferuje przy okazji wiele więcej funkcji. Nowocześniejsze wyświetlacze przy okazji mogą współpracować z kamerą cofania i czujnikami parkowania, a współczesny system operacyjny odmłodzi wasze auto o co najmniej kilka lat, dodając mu sporo uroku.

Do BMW E90 można dobrać dość sporo dedykowanych zestawów do samodzielnego montażu. Wybrałem kilka najciekawszych, które możecie zainstalować zarówno do wersji z iDrive, jak i tych bez fabrycznego wyświetlacza:

BMW Serii 3 (E90) – koszty utrzymania

Jak wszyscy wiemy, zakup samochodu to nie koniec wydatków z nim związanych. Ponieważ polecaliśmy wyżej wersje 320i, 325i, 330i, 320d i 330d, to wskażemy kilka podstawowych części w związku z tymi modelami. Wzięliśmy pod uwagę ceny filtrów oleju i klocków hamulcowych, które już obrazują mniej więcej koszty części zamiennych. Pod każdym linkiem ustalona została wersja samochodu, więc jeśli jesteście ciekawi cen innych części, bez problemu możecie przeklikać się do interesującej kategorii.

Zacznijmy od filtrów oleju:

A poniżej ceny klocków hamulcowych do poszczególnych wersji:

Czy warto kupić BMW E90?

BMW E90

Jeśli szukacie nowoczesnego, dziś już dość budżetowego w zakupie, dynamicznego i świetnie prowadzącego się samochodu — jak najbardziej. Trzeba wciąż liczyć się z tym, że to BMW, do którego części kosztują dość sporo, a serwisy w ASO, czy wyspecjalizowanych warsztatach mogą być bolesne dla portfela. Jeśli jednak wybierzecie sprawdzony model z odpowiednim silnikiem, bez problemu możecie liczyć na świetne auto, które odwdzięczy się komfortem i długą, bezawaryjną jazdą.

    Motyw