klub młodego programisty

Klub Młodego Programisty otwarty – tak wyglądały pierwsze zajęcia

6 minut czytania
Komentarze

Pod koniec czerwca wystartowała kolejna edycja inicjatywy, jaką jest Klub Młodego Programisty. Tylko w minionym tygodniu w dziewięciu polskich miastach zostały otwarte stacjonarne kluby, w których dzieci mogą stawiać swoje pierwsze kroki w kodowaniu. W sobotę byliśmy na ogólnopolskiej inauguracji inicjatywy w Oleśnicy – sprawdziliśmy, jak wyglądają zajęcia i z jakiego sprzętu można korzystać podczas ich trwania.

Klub Młodego Programisty – przed zajęciami był czas na część oficjalną

Pierwsze zajęcia w ramach Klubu Młodego Programisty odbyły się w minionym tygodniu w Działdowie, Nowej Soli, Chełmie, Żywcu, Słupsku, Wyszkowie, Nakle nad Notecią, Skawinie oraz Oleśnicy. Zajęcia dla dzieci w oleśnickim KMP poprzedziła część oficjalna, podczas której głos zabrał m.in. sekretarz stanu ds. cyfryzacji Janusz Cieszyński.

Minister Cieszyński mówił, że dzięki Klubowi Młodego Programisty młodzi ludzie mogą wejść w przyszłość z nowymi umiejętnościami. Wspomniał, że jedną z osób, które szczególnie zapisały się w historii technologii, jest twórca Microsoftu Bill Gates. Można powiedzieć, oczywiście, wykonał wielką pracę, wykonał bardzo dużo, żeby stworzyć swoją firmę, rozwinąć ją do globalnego giganta, którym jest dzisiaj, ale nie wiem, czy wszyscy państwo wiecie, że Bill Gates miał wielkie szczęście urodzić się w bardzo zamożnej rodzinie, i kiedy on był właśnie w wieku chłopców i dziewczynek, którzy są z nami, może troszeczkę starszym, to w jego szkole już był komputer – mówił minister. Jak dodał, Klub Młodego Programisty również daje młodym ludziom istotną szansę, którą mogą oni wykorzystać.

Organizatorzy przybliżyli ideę i zasady funkcjonowania KMP. Zajęcia w klubach mają zachęcać dzieci do zdobywania kompetencji cyfrowych, szczególnie tych związanych z programowaniem. Młodzi ludzie uczą się nie tylko twardego pisania kodu (szczególnie w młodszych grupach wiekowych), ale też innych kompetencji, takich jak kreatywne rozwiązywanie problemów. Zajęcia będą bezpłatne i mają odbywać się w stacjonarnych klubach, a także online – przewidziano miejsca dla tysięcy uczestników. Klubów stacjonarnych w tej edycji będzie 16, w każdym odbędą się wakacyjne kursy, na które składać się będzie 15 spotkań. W roku szkolnym ruszą natomiast zajęcia cykliczne.

Jak wyglądały pierwsze zajęcia?

Mimo początku wakacji i pięknej pogody za oknem frekwencja dopisała – wszystkie miejsca zostały zarezerwowane. Dzieci najczęściej dowiadywały się o Klubie Młodego Programisty od rodziców, ale same chciały przyjść i uczestniczyć w zajęciach.

Zajęcia odbywały się w trzech grupach, które różniły się wiekiem uczestników. Najmłodsze dzieci (uczniowie klas 1-3 szkoły podstawowej) zajmowały się głównie kodowaniem offline, na macie. Nieco starsi uczestnicy (klasy 4-5) wykorzystali już roboty, a także zaznajomiły się z programowaniem bloczkowym, podobnym do tego, które występuje w scratchu. Najstarsi uczestnicy (klasy 6-8) mieli natomiast za zadanie zaprojektować interfejs aplikacji.

Jak powiedziała nam Beata Brzózka, jedna z trenerek Klubu Młodego Programisty prowadzących zajęcia, największe trudności uczestnikom zajęć sprawiło rozwiązanie zagadki w postaci szyfru. Niektóre dzieci potrzebowały pomocy przy tym zadaniu. Ogólnie uczestnikom szło jednak bardzo dobrze, a najlepiej poradziły sobie dwie dziewczynki, które zdążyły wykonać najwięcej zadań. To one również jako pierwsze rozwiązały wspomnianą zagadkę z szyfrem.

Nie tylko dla przyszłych programistów

Po co 7, 8-latkom umiejętności związane z kodowaniem? Dzieci uczą się nie tylko programowania, które jest w nazwie Klub Młodego Programisty, ale przede wszystkim współpracy, logicznego myślenia, zasad arytmetyki – mówi Beata Brzózka i dodaje, że umiejętności ćwiczone podczas zajęć przydadzą się w każdym zawodzie, nie tylko programistom.

Trenerka Klubu Młodego Programisty zwraca też uwagę na to, że młodzi ludzie lepiej rozumieją algorytmy, gdy pokazuje się im, że są one obecne w otaczającym nas świecie. Dzieci od najmłodszych lat spotykają się z kodowaniem, algorytmami w codziennym życiu. Mówimy, żeby miały świadomość, że wykonując jakąkolwiek czynność, ubierając się lub myjąc zęby, używają algorytmów, bo jest to jakaś instrukcja, którą muszą wykonać. […] Już idąc do sklepu mamy jakiś algorytm, musimy znać drogę, musimy krok po kroku wykonać małe kroczki, by do tego sklepu dojść – zaznacza.

Choć programowanie często kojarzy się nam z naprawdę zaawansowanymi czynnościami, to przygoda z nim rozpoczyna się na znacznie prostszych etapach. Chodzi o to, żeby pokazać różne możliwości, że programowanie to nie jest tylko pisanie jakiegoś kodu. Co więcej, dla takich małych dzieci to byłoby nudne, one by po jednych zajęciach wyszły. Dziecku trzeba pokazać, że tu się mogą trochę pobawić, a czasami nie wiedzą, że bawiąc się, już coś tworzą, robią kod, szukają błędu, bo trzeba naprawić trasę, gdy robot jedzie nie tak, jak powinien – mówi Beata Brzózka.

Klub Młodego Programisty – najważniejsze informacje

W tym roku w Polsce będzie funkcjonować 16 stacjonarnych Klubów Młodego Programisty. W czerwcu w większości z nich odbywają się zajęcia pokazowe. Od lipca we wszystkich klubach będą trwały wakacyjne warsztaty. W roku szkolnym 2022/2023 w tych samych lokalizacjach będzie można uczestniczyć w regularnych zajęciach stacjonarnych. Dla osób, które nie mogą dojechać na lekcje w tej formie, będą prowadzone zajęcia online.

Póki co poznaliśmy lokalizacje 15 z 16 Klubów Młodego Programisty. KMP będą funkcjonować w:

  • Oleśnicy (woj. dolnośląskie) – w Miejskim Ośrodku Kultury i Sztuki
  • Nakle nad Notecią (woj. kujawsko-pomorskie) – w Nakielskim Ośrodku Kultury im. Zygmunta Kornaszewskiego
  • Nowej Soli (woj. lubuskie) – w Nowosolskim Domu Kultury
  • Chełmie (woj. lubelskie) – w Chełmskiej Bibliotece Publicznej im. Marii Pauliny Orsetti
  • Skawinie (woj. małopolskie) – w Miejskiej Bibliotece Publicznej
  • Wyszkowie (woj. mazowieckie) – w Miejsko-Gminnej Bibliotece Publicznej im. C. Norwida
  • Namysłowie (woj. opolskie) – w Bibliotece Publicznej
  • Stalowej Woli (woj. podkarpackie) – w Muzeum Regionalnym
  • Grajewie (woj. podlaskie) – w Muzeum Mleka, podlegającym pod Grajewskie Centrum Kultury
  • Słupsku (woj. pomorskie) – w Miejskiej Bibliotece Publicznej
  • Żywcu (woj. śląskie) – w Żywieckiej Bibliotece Samorządowej
  • Działdowie (woj. warmińsko-mazurskie) – w Miejskiej Bibliotece Publicznej
  • Luboniu (woj. wielkopolskie) – w Centrum Organizacji Pozarządowych przy Urzędzie Miasta
  • Gryfinie (woj. zachodniopomorskie) – w OPS Gryfino
  • Busko-Zdroju (woj. świętokrzyskie) – w Miejsko Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej

Szczegółowy harmonogram wakacyjnych zajęć oraz formularz do zapisów znajdują się na stronie Klubu Młodego Programisty.

Motyw