Ostatnie miesiące był trudne dla światowego sektora urządzeń elektroniki użytkowej, RTV i AGD – możliwe jednak, że czwarty kwartał uratuje ten rynek. Istnieje szansa, że ostatecznie na koniec tego roku wartość wspomnianego sektora będzie na takim poziomie, jak w ubiegłym roku. Liczą na to producenci i handlowcy.

Czy czwarty kwartał 2020 roku uratuje rynek elektroniki? Sprawdźmy, co pokazują prognozy

Analitycy GfK prognozują, że na koniec tego roku wartość rynku elektroniki utrzyma się na wysokim poziomie, i będzie co najmniej porównywalna do tej z zeszłego roku. Przy zerowej dynamice wzrostu, wartości całego rynku na koniec roku wyniesie około 1,0 bln euro. W kolejnym okresie możemy spodziewać się poprawy sytuacji i odrabiania strat. Dlaczego? Korzystnie na wyniki omawianego sektora wpłynie dodatkowy popyt na cyfrowe rozwiązania ze strony konsumentów, którzy pracują zdalnie.

Analityce dostrzegają w ostatnim kwartale 2020 roku liczne przesłanki, które wskazują na stabilny scenariusz w szczytowym sezonie zakupowym. Trzeba jednak pamiętać, że zmienność rynków całkowicie nie zniknie – wzorce popytu konsumenckiego wciąż będą podlegać istotnym zmianom. Stały wzrost kanałów e-commerce to najważniejszy czynnik przyspieszający zmiany i wyzwanie dla detalistów i producentów, aby zapewnić konsumentom nową jakość obsługi we wszystkich kanałach sprzedaży. Powyższe wyzwania dotyczą wszystkich rynków, także polskiego – tłumaczy Artur Noga-Bogomilski, Senior Director w dziale Market Insights i dodaje, że na naszym rynku są kategorie, które w okresie zamykającym rok radzą sobie szczególnie dobrze mimo zmienności popytu i podwajają łączny bilans z trzech pierwszych kwartałów roku.

Jakie rodzaje sprzętu z sektora elektroniki użytkowej, RTV i AGD mogą się stać hitami sprzedażowymi w Polsce pod koniec tego roku? Bazując na historycznej obserwacji dynamiki sprzedaży z poprzedniego roku, analitycy GfK przewidują, że mogą to być m.in. konsole do gier, drukarki 3D, suszarki do odzieży, a także ekspresy do kawy. Kategoria suszarek, według estymacji opartej na danych zeszłorocznych, w czwartym kwartale 2020 może urosnąć wartościowo aż o ponad 50%. Powód? Względy pogodowe, sezonowe problemy z suszeniem prania, innowacje stosowane w tego typu urządzeniach. Tylko lekko mniejszy wzrost przewiduje się dla konsol do gier. To typowy prezent świąteczny, poza tym korzystnie na sprzedaż takich urządzeń wpłyną premiery nowych modeli.

Zmiany w intencjach zakupowych i geografii popytu

Pandemia koronawirusa sprawiła, że intencje zakupowe konsumentów uległy znacznym zmianom. Decyzje związane z kupnem konkretnego urządzenia były spowodowane raczej przez potrzeby, a nie chęci. Na koniec roku spodziewany jest choćby 6% spadek wartości segmentu urządzeń Telecom/Smartphon. Warto zauważyć, że odpowiada on za 40% obrotu w całym segmencie elektroniki użytkowej, RTV i AGD. Zupełnie inna sytuacja jest z urządzeniami IT i biurowymi – tutaj prognozuje się 15% wzrost. Pracujemy i uczymy się zdalnie, inwestujemy więc częściej w nieco inny sprzęt, niż dotychczas.

Co z rynkiem małego AGD? Ten, mimo początkowego spadku, przyspieszył po zniesieniu pierwszego lockdownu, z niewielkim opóźnieniem odnotowując 9% wzrost pod względem wartości. Segment elektroniki konsumenckiej (-1% pod względem wartości) i dużego AGD (-2% pod względem wartości) wyrównał natomiast stratę wobec wyników z poprzedniego roku. Stało się to dzięki wzmocnieniu i upowszechnieniu się trendu udomowiania rozrywki i gotowania.

Zmieniła się geografia popytu. Bardziej rozwinięte regiony są w stanie pomimo pandemii inwestować w elektronikę użytkową oraz w sprzęt RTV/AGD. Prognozowany wzrost wynosi 5%. Po drugiej stronie świata wschodzące gospodarki Azji odnotują prawdopodobnie 6% spadek. Trudne otoczenie gospodarcze bezpośrednio przełoży się na potencjał zakupowy konsumentów.

Czytaj także: Apple obniża prowizję w App Store o połowę – świetna wiadomość dla deweloperów

Znacznie wzrasta sprzedaż urządzeń, które ułatwiają lub upraszczają domowe czynności, a także tych, które wpływają korzystnie na zdrowie i dobrostan. Konsumenci chcą podczas pandemii zarządzać czasem spędzanym w domu w jak najbardziej efektywny sposób. Przykłady? Wartość sprzedaży robotów kuchennych podwoiła się w okresie od maja do lipca 2020 roku (w porównaniu do analogicznego okresu w poprzednim roku). Z kolei sprzedaż zmywarek wzrosła o 16%. Według analityków GfK taki trend będzie miał swoją kontynuację.

źródło: GfK Polonia

Mateusz Nowak

Student dziennikarstwa i komunikacji społecznej, interesują go nowe technologie, a także kwestie społeczne i polityczne. W wolnym czasie czyta, słucha muzyki (głównie hip-hop) lub ćwiczy na siłowni.