czy operator może zablokować numer

Czy operator może zablokować numer za zbyt długą rozmowę?

4 minuty czytania
Komentarze

Większość osób widząc pytanie o to, czy operator może zablokować numer za zbyt długą rozmowę telefoniczną, odpowie, że nie. Teoretycznie dostawcę usług telekomunikacyjnych nie powinno szczególnie interesować to, jak długo rozmawiamy. Jeśli za wszystko płacimy, bo np. mamy wykupioną taryfę bez limitu, problemu być nie powinno. Okazuje się jednak, że sprawa nie jest taka oczywista.

Czy operator może zablokować numer ze względu na przedłużającą się rozmowę? Virgin Mobile twierdzi, że tak

Kilka dni temu opisywaliśmy przypadek klienta Virgin Mobile. Operator zablokował mu numer z powodu długich rozmów, mimo wykupienia wcześniej przez użytkownika planu bez limitu. System zakwalifikował duże obciążenie sieci jako wykraczające poza normy. Potraktował całą sytuację jako generowanie sztucznego ruchu lub wykorzystywanie numeru do celów związanych z call center. Virgin Mobile nie zdradziło jednak, po jak długiej rozmowie numer klienta może zostać zablokowany. Jeśli system zauważy większy ruch na karcie SIM niż zazwyczaj, blokada może zostać założona – argumentował przedstawiciel operatora.

czy operator może zablokować numer

Serwis Bankier.pl zapytał innych operatorów działających w Polsce o podobne praktyki. Operatorzy wyjaśniali, że numer może być blokowany, gdy zajdzie podejrzenie nadużycia. Dokładnych czynników, które miałyby wskazywać na to nadużycie, jednak nie wskazują i odsyłają do swoich wewnętrznych regulaminów.

Przypadek Virgin Mobile wywołał dyskusję w komentarzach

Część z Was uważa, że w zachowaniu operatora nie ma nic dziwnego. Zgodnie z częścią wypowiedzi, klient, któremu zablokowano numer, musiał rozmawiać kilkanaście godzin dziennie. Serio nie czytacie regulaminu i umowy przed podpisaniem? Zawsze jest takie zastrzeżenie. Ja bym zaczekał z biadoleniem, aż analityk, bohater dramy, poda długość swoich rozmów – odniósł się do pozostałych komentujących na naszym facebookowym profilu Sławomir.

czy operator może zablokować numer

Większość komentarzy odnosiła się jednak do operatora bardzo krytycznie. Wskazywaliście również, że podobne praktyki stosują też inni dostawcy usług telekomunikacyjnych. Jako przykład pojawiła się sieć Lyca Mobile. Jak uznają, że za dużo rozmawiasz lub wysyłasz za dużo smsów to, pomimo tego, że masz wykupiony pakiet no limit blokują ci numer z powodu złamania FUP i po wysłaniu reklamacji odblokowują ci dopiero po kilku dniach, a przez ten okres jesteś pozbawiony kontaktu ze światem – pisze użytkownik o nicku Cinghiale (pisownia oryg.).

Niektórzy nie kryli oburzenia całą sytuacją i argumentowali, że oferty no limit są fikcją. Zdaniem części komentujących, każda oferta posiada limit, więc operatorzy nie powinni reklamować swoich usług jak nielimitowanych. Wprowadza to bowiem w błąd konsumentów. Dostawcy usług telekomunikacyjnych powinni więc ponosić odpowiedzialność za takie ruchy. Kto ma więc rację w tym sporze? Postanowiliśmy zapytać w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Problem ofert bez limitu jest nam dobrze znany – twierdzi UOKiK

Zapytaliśmy Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, czy blokowanie numerów przez operatorów za zbyt długie rozmowy klientom, którzy mają taryfę bez limitu, można uznać za niegodne z prawem. Sam problem ofert bez limitu jest nam dobrze znany i przyglądamy się mu od różnych stron – przede wszystkim pod kątem internetu, bo tego dotyczy większość sygnałów z rynku. Przykładem tego mogą być nasze decyzje dotyczące POWER LTE, o których informowaliśmy w 2017 roku – czytamy w przesłanej nam odpowiedzi. Rzeczywiście, 3 lata temu UOKiK ukarał Cyfrowy Polsat oraz Polkomtel. Spółki reklamowały swoje usługi polegające na dostarczaniu internetu jako bez limitu. Tymczasem okazywało się, wielkość transferu jak i jego prędkość tak naprawdę posiadały ograniczenia.

czy operator może zablokować numer

Spytaliśmy także UOKiK o sposób, w jaki klienci mogą dochodzić swoich praw. Chodzi o sytuacje, gdy operatorzy ograniczają możliwość korzystania z oferty, za którą płaci klient. Nie otrzymujemy od konsumentów sygnałów dotyczących nieprawidłowego kwalifikowania ich zachowań jako generowania sztucznego ruchu, zatem z naszej perspektywy są to przypadki indywidualne. Sprawami indywidulanymi zajmują się rzecznicy konsumentów i u nich konsumenci mogą znaleźć bezpłatną pomoc – wyjaśnia Agnieszka Orlińska z biura prasowego UOKiK.

Czytaj także: Podczas wyborów poczta nie musi dostarczać żadnych przesyłek poza kartami do głosowania

Czy operator może zablokować nam numer przez długą rozmowę? Warto zapoznać się z warunkami usług, które zaakceptowaliśmy

Jeżeli mamy poczucie, że operator niesłusznie blokuje nasz numer telefonu, możemy zgłosić się do rzecznika konsumentów. UOKiK jako instytucja podejmuje działania wtedy, gdy zostają naruszone zbiorowe interesy konsumentów.

Motyw