Ogromne zmiany w bankowości elektronicznej i mobilnej już od września. Przeczytaj, aby uniknąć zaskoczenia

Kacper Kościański Artykuły 2019-08-08

Nadchodzą ogromne zmiany w bankowości elektronicznej i mobilnej. Już od września tego roku zmieni się m.in. sposób w jaki będziemy logować się na swoje konta. Wspomniane zmiany obejmą wszystkie banki, jednak na chwilę obecną poinformował o nich tylko mBank w artykule na swoim blogu. Oto, co zmieni się od września.

Zmiany w bankowości elektronicznej i mobilnej od września

Gospodarka obiegu zamkniętego

Wszystkiemu „winna” jest nowa unijna dyrektywa PSD2. Wejdzie ona w życie dokładnie 14 września, a więc bankom nie pozostało już dużo czasu na spełnienie wymogów w niej zawartych. O co w niej chodzi? Mówiąc krótko – zwiększenie bezpieczeństwa naszych pieniędzy i transakcji. Rzecz jasna wszystkie banki będą musiały się do PSD2 dostosować. Na chwilę obecną tylko mBank stworzył artykuł opisujący nadchodzące zmiany, więc na jego podstawie podsumujmy, co się zmieni. Są to uniwersalne informacje.

Co się zmieni od 14 września?

Zmian jest całkiem sporo. Poniżej pogrupowałem wszystkie i nieco je rozwinąłem. Identycznych zmian jak poniżej mogą oczekiwać klienci mBanku, jednak osoby mające konta w innych bankach mogą się spodziewać małych różnic – zamysł z pewnością będzie ten sam, jednak wykonanie może być nieco inne.

1. Inaczej będziemy logować się na konto internetowe

Podczas logowania się na swoje konto będziemy musieli wpisywać swój identyfikator klienta i hasło. Nic nowego – jest przecież tak cały czas. Od 14 wymagane będzie jednak dodatkowe potwierdzenie logowania – za pomocą hasła z SMS-a lub przez mobilną autoryzację. Jeśli nie będziemy chcieli za każdym razem dodatkowo potwierdzać logowania, to trzeba będzie dodać urządzenie z którego się logujemy do grona zaufanych (można dodać kilka). Sposób logowania się do aplikacji mobilnej nie ulegnie zmianie.

2. Inaczej połączymy aplikację mobilną z kontem

Łączenie aplikacji mobilnej z kontem będzie się odbywać nieco inaczej, niż dotychczas. Jak podaje mBank, „może wymagać np. kodu PIN do ostatnio zainstalowanej aplikacji mobilnej, lub hasła do serwisu transakcyjnego oraz wybranych cyfr z numeru karty płatniczej.”.

3. Z mobilnej autoryzacji skorzystamy na więcej niż jednym urządzeniu

Od wymienionej wyżej daty z mobilnej autoryzacji będziemy mogli skorzystać na więcej niż jednym urządzeniu. Dzięki temu zyskujemy wygodę i bezpieczeństwo. Wygodę, bo nie będziemy musieli ograniczać się do jednego urządzenia, a bezpieczeństwo np. w sytuacji, gdy nasz telefon trafi w niepowołane ręce – dzięki mobilnej autoryzacji aktywnej na kilku urządzeniach, bez problemu anulujemy dowolną operację korzystając z innego sprzętu.

4. Koniec z hasłami jednorazowymi

Hasła jednorazowe w końcu odejdą do lamusa, bo nie spełniają warunków opisywanej dyrektywy. Jeśli więc korzystasz obecnie z listy haseł jednorazowych, to jak najszybciej zmień metodę autoryzacji na mobilną autoryzację lub hasła SMS. Jeśli tego nie zrobisz, to od 14 września nie zalogujesz się do serwisu transakcyjnego ani nie będziesz mógł zlecić żadnego przelewu.

5. Kod PIN będzie niekiedy wymagany nawet w przypadku płatności kartą poniżej 50 zł

W przypadku niektórych płatności, nawet tych poniżej 50 zł, zostaniemy poproszeni o podanie kodu PIN do karty. Niestety nie wiadomo, od czego będzie zależało, czy akurat będziemy musieli podać PIN – konsultanci mBanku nie byli w stanie odpowiedzieć na to pytanie. Zasady dla płatności powyżej 50 zł nie zmienią się.

6. Hasła i odzewy dla klientów private banking odchodzą do lamusa

Jeśli jesteś klientem private banking, to jak najszybciej zmień hasło i odzew na mobilną aktualizację. Podobnie jak w przypadku haseł jednorazowych, jeśli nie zrobisz tego do 14 września, to nie zlecisz w ten sposób większości dyspozycji (np. przelewów).

Zobacz także: Wiemy, kiedy Huawei oficjalnie zaprezentuje EMUI 10

Podsumowanie

Nie da się ukryć, że powyższe zmiany wydają się bardzo sensowe. W końcu bezpieczeństwo naszych pieniędzy i transakcje jest najważniejsze. Osobiście nie do końca podoba mi się jedynie punkt piąty, bo od ponad dwóch lat płacę wyłącznie telefonem. Mam jednak nadzieję, że częstotliwość dodatkowego proszenia o PIN nie będzie zbyt duża. Warto zaznaczyć, że w przypadku mBanku, po 14 września wyłączony zostanie mobilny serwis transakcyjny. Bank zachęca w zamian do instalacji aplikacji mobilnej. A Wy co sądzicie o nadchodzących zmianach? Dajcie znać w komentarzach!

Źródło: mBank






Przewiń stronę, by przeczytać kolejny wpis
x