Dwóch wojowników na mroźnym, zaśnieżonym terenie, jeden trzyma topór, drugi łuk. W tle góry, piorun, wilki i wielki wąż.
LINKI AFILIACYJNE

God of War Ragnarok trafia na PC. Sprawdzam, jak hit z PlayStation działa na topowej maszynie

6 minut czytania
Komentarze

Porty gier z konsoli PlayStation często budzą duże zainteresowanie pecetowych graczy. Nie inaczej jest w przypadku God of War Ragnarok, czyli hitu, który posiadacze PS5 i PS4 mogą ogrywać od listopada 2022 roku. Czy warto było czekać 2 lata na pecetową premierę i jak tytuł działa na topowej konfiguracji? Tego dowiesz się z dzisiejszego materiału.

Wciągająca fabuła i niezłe wrażenia audiowizualne

God of War Ragnarok to kontynuacja poprzedniej części serii i jedna z najbardziej znanych propozycji z konsoli PlayStation. Jakiś czas temu przechodziłem poprzednią część, więc z podekscytowaniem zabrałem się za najnowszego porta. Zaraz po uruchomieniu tytułu wszedłem w ustawienia. Tam rozczarował brak funkcji śledzenia promieni. To zwiastowało, że najnowszy GoW nie powinien być tak wymagający dla podzespołów, jak niedawno sprawdzany przeze mnie Black Myth: Wukong.

Postać starszego mężczyzny w zbroi patrzącego w górę, stojąca obok młodego chłopca również w zbroi, z napisem "Kratos: usłyszałem."
Fot. Krzysztof Wilamowski / Android.com.pl

Gra jest jednak na tyle dopracowana wizualnie, że nieobecność ray tracingu nie przeszkadza w codziennej rozgrywce. Po około 8 godzinach grania odblokowałem jedynie część lokacji, natomiast każda z nich prezentuje się świetnie i oferuje unikalny klimat. Bardzo dobrze wypada też ścieżka audio. Nie podoba mi się jedynie, że do grania wymagane jest konto PlayStation Network.

Platforma testowa

Monitor, klawiatura mechaniczna i komputer stacjonarny z widoczną kartą graficzną GeForce RTX, wyświetlający grę wideo.
Fot. Krzysztof Wilamowski / Android.com.pl

Tytuł mogłem przetestować dzięki niezawodnej platformie testowej. W jej skład wchodzi m.in. najpotężniejszy konsumencki układ Intela, a także wydajna karta graficzna w postaci Gigabyte RTX 4080 AERO. Dzięki monitorowi AOC U27G3X mogłem doświadczyć rozdzielczości 2160p przy wysokich wartościach odświeżania ekranu (160 Hz).

PODZESPOŁYSZCZEGÓŁY
ObudowaBe Quiet Dark Base Pro 901
ProcesorIntel Core i9-14900KS
Karta graficznaGigabyte GeForce RT 4080 16GB AERO
Płyta głównaGigabyte Z790 AORUS Pro X
Pamięć operacyjnaGOODRAM IRDM DDR5, 32 GB
SSDGOODRAM PX700 SSD 2 TB
ChłodzenieBe Quiet Dark Rock PRO 5
ZasilaczBe Quiet Straight Power 12 1200W
MonitorAOC U27G3X/BK
MyszRazer Deathadder V3 Hyperspeed
KlawiaturaRazer Blackwidow V4 75%

RTX 4080 kontra God of War Ragnarok

Sprawdzenie wydajności zacząłem od najtrudniejszego scenariusza. Wykorzystałem rozdzielczość 2160p (3840 × 2160 pikseli), a płynność nie była wspomagana technikami skalowania (włączone DLAA). Użytkownicy RTX-ów 4080 nie powinni się obawiać takiego scenariusza.

Mężczyzna z toporem i chłopiec w zbroi w grze wideo na tle górzystego krajobrazu.
Fot. Krzysztof Wilamowski / Android.com.pl

Pierwszą lokacją, jaką postanowiłem sprawdzić jest Strażnica w Svartalfheim. Z tą krainą użytkownik ma do czynienia w początkowych etapach gry. Nawet najtrudniejszy scenariusz nie był wyzwaniem dla RTX-a 4080.

Średnie klatki na sekundę to od około 100 do 80 w zależności od ustawień. Nawet w presecie ultra 0,1% low nieznacznie spada poniżej wartości 60. Dla wyjaśnienia 1% i 0,1% low to średnia z najniższych wartości FPS, które występują przez kolejno 1 i 0,1% czasu gry. Potocznie można je nazwać przycinkami, czy lagami.

UstawieniaŚrednieWysokieUltra
Średnie FPS103,090,482,5
Max. FPS108,495,887,8
1% low71,365,762,1
0,1% low65,259,357,7
Wyniki w rozdzielczości 2160p w lokacji Svartalfheim, Strażnica. Tab. Krzysztof Wilamowski/ Android.com.pl
Postać wojownika stojącego w jaskini ze świecącymi runami i ognistym paleniskiem w tle.
Fot. Krzysztof Wilamowski / Android.com.pl

Strond w Alfheim to nieco bardziej wymagająca sceneria, która mimo zupełnie innego otoczenia podobnie obciąża podzespoły. God of War Ragnarok i RTX 4080 to świetne połączenie. Topowe komponenty radzą sobie nawet w klasycznej rasteryzacji.

UstawieniaŚrednieWysokieUltra
Średnie FPS102,487,278,6
Max. FPS114,095,788,3
1% low70,062,059,5
0,1% low65,958,255,8
Wyniki w rozdzielczości 2160p w lokacji Alfheim, Strond. Tab. Krzysztof Wilamowski/ Android.com.pl

Wpływ skalowania na rozgrywkę w God of War Ragnarok

Mężczyzna z bronią na plecach trzyma urnę na tle żółtego fresku przedstawiającego drzewo i zwierzęta.
Fot. Krzysztof Wilamowski / Android.com.pl

DLSS (Deep Learning Super Sampling) w trybie jakość sprawia, że gra jest renderowana w 1440p, a następnie zaawansowane algorytmy NVIDIA podbijają rozdzielczość do 2160p. Tytuł oferuje też funkcje AMD FSR 3.1, Intel XeSS oraz czasowe wygładzanie krawędzi. Oznacza to, że wspomagacze są dostępne niemal dla każdej konfiguracji.

W konfiguracji testowej mam RTX-a 4080, więc w testach postawiłem na DLSS. God of War Ragnarok w tych ustawieniach wygląda bardzo dobrze. Jest to konfiguracja, z której korzystałem podczas ogrywania tytułu na prywatnym sprzęcie (Ryzen 7 5800X i RTX 4080).

UstawieniaŚrednieWysokieUltra
Średnie FPS146,8131,1121,5
Max. FPS159,8144,7133,9
1% low84,981,877,6
0,1% low73,071,469,6
Wyniki w rozdzielczości 2160p w lokacji Svartalfheim, Strażnica. Tab. Krzysztof Wilamowski/ Android.com.pl

Niezależnie od lokacji obserwowałem średnio ponad 100 klatek na sekundę nawet w maksymalnych ustawieniach graficznych.

UstawieniaŚrednieWysokieUltra
Średnie FPS144,0127,2115,4
Max. FPS158,2139,9130,9
1% low85,980,074,8
0,1% low79,379,369,0
Wyniki w rozdzielczości 2160p w lokacji Alfheim, Strond. Tab. Krzysztof Wilamowski/ Android.com.pl

NVIDIA Frame Generation. Ekstra FPS-y, ale jakim kosztem

Kratos i Atreus z gry „God of War” przed świetlistym portalem w lesie.
Fot. Krzysztof Wilamowski / Android.com.pl

Posiadacze układów RTX serii 40 raczej nie powinni narzekać na liczbę klatek na sekundę. Najnowsze karty NVIDIA oferują jednak możliwość generowania klatek (DLSS 3). Postanowiłem więc sprawdzić, jak ta funkcja wpływa na płynność i przyjemność rozgrywki.

UstawieniaŚrednieWysokieUltra
Średnie FPS159,0148,9141,9
Max. FPS168,9159,1156,3
1% low94,591,287,5
0,1% low83,982,378,5
Wyniki w rozdzielczości 2160p w lokacji Svartalfheim, Strażnica. Tab. Krzysztof Wilamowski/ Android.com.pl

Wartości FPS prezentują się rewelacyjnie, natomiast generowanie klatek w tak szybkim tytule nie wyglądają najlepiej. Podczas walki, kiedy Kratos wykonuje mnóstwo uników i efektownych ataków, obraz nie jest tak ostry i dokładny jak w sprawdzanych wyżej ustawieniach.

UstawieniaŚrednieWysokieUltra
Średnie FPS160,0149,1140,2
Max. FPS166,9157,2151,2
1% low92,290,591,8
0,1% low61,974,080,2
Wyniki w rozdzielczości 2160p w lokacji Alfheim, Strond. Tab. Krzysztof Wilamowski/ Android.com.pl

God of War Ragnarok to gra nie tylko dla właścicieli potężnych pecetów

Monitor z aktywną grą komputerową, ustawiony na biurku z klawiaturą i myszką, obok obudowy komputera.
Fot. Krzysztof Wilamowski / Android.com.pl

God of War Ragnarok jest tytułem, który był projektowany na konsole PlayStation 5 i 4. Są to sprzęty, które oferują dużo mniejszą moc obliczeniową niż topowe komputery stacjonarne, czy nawet laptopy. Nie jest więc zaskoczeniem, że tytuł na sprzęcie z RTX 4080 działa fenomenalnie. Przyjemną rozgrywkę w niższych rozdzielczościach powinny zapewnić słabsze i bardziej przystępne cenowo karty graficzne.

Źródło: oprac. własne. Zdjęcie otwierające: PlayStation / materiały prasowe

Kopię gry God of War Ragnarok dostarczyła firma SONY. Firma nie miała wpływu na opinię i wynik testu. Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.

Motyw