Osoba trzymająca biały router Wi-Fi z podłączonym kablem sieciowym, stojący na biurku obok laptopa, kalendarza i rośliny.

Awaria internetu. Wyjaśniamy, co robić, gdy nie działa światłowód, router lub transmisja danych w telefonie

11 minut czytania
Komentarze

Awaria internetu może być naprawdę uciążliwa. Szczególnie kiedy wykorzystujemy połączenie z siecią do pracy, nauki lub innych istotnych spraw. Często jednak przyczynami braku połączenia z siecią lub bardzo słabych prędkości pobierania i wysyłania danych są problemy, które da się samodzielnie łatwo usunąć. Podpowiadamy, jak to zrobić.

Czym jest awaria internetu?

Awaria internetu może niektórym kojarzyć się z bardzo poważnymi usterkami po stronie dostawcy usług telekomunikacyjnych. My jednak podchodzimy do tematu szeroko i pisząc o awarii, mamy na myśli wszelkie zdarzenia, w wyniku których internet na waszych urządzeniach przestał działać tak, jak powinien.

Router bezprzewodowy z dwoma antenami i podłączonymi kablami na ciemnym tle. 600 tysięcy routerów uległo awarii.
Fot. Rubanitor / Shutterstock

Przede wszystkim chodzi o sytuacje, w których nie możemy połączyć się z siecią. Poznamy je po tym, że przeglądarki internetowe oraz aplikacje będą wyświetlać komunikaty w stylu „wygląda na to, że nie masz połączenia z internetem” lub „nie udało się połączyć z serwerem”. Witryny nie będą się ładować, a komunikatory internetowe nie wyświetlą nam najnowszych wiadomości.

Przyjrzymy się również przyczynom sytuacji, w której połączenie z internetem wprawdzie istnieje, ale jego parametry mocno odbiegają od akceptowalnych standardów. Choćby prędkość transmisji danych może być zbyt niska, by umożliwiać komfortowe przeglądanie stron internetowych, nie wspominając już np. o streamingu wideo.

Światłowód nie działa. Oto co należy zrobić

Internet światłowodowy charakteryzuje się dobrą stabilnością oraz niską częstotliwością awarii. Nie oznacza to jednak, że jakiekolwiek problemy z usługą są wykluczone. Czasami może się zdarzyć, że internet nie będzie działał tak, jak tego oczekiwaliśmy.

Przewody kablowe wystające z ziemi obok budynku.
Jeśli wystąpiła awaria internetu światłodowego i uszkodzone są kable, nie obędzie się bez wizyty pracowników operatora. Fot. Christian Schwier / Shutterstock

Na początku powinniśmy sprawdzić, czy wszystkie przewody w mieszkaniu są prawidłowo podłączone, a także czy działa router lub modem. Jeśli na urządzeniu świecą się inne diody, niż zwykle, możemy zajrzeć do instrukcji obsługi. Jest szansa, że tam znajdziemy odpowiedź na pytanie, co się stało.

Można także spróbować zrestartować urządzenie, a jeśli to nie pomoże, skorzystać z narzędzi diagnostycznych od operatora, jeżeli takie zostały nam udostępnione.

Niewykluczone, że do rozwiązania problemu będzie konieczny kontakt z operatorem. Jeśli wystąpiła awaria internetu spowodowana mechanicznymi uszkodzeniami kabli, sprawą będą musieli zająć się technicy. Choć kable światłowodowe są bardzo trwałe, to część z nich jest poprowadzona nad ziemią i może zostać uszkodzona np. przez maszyny rolnicze.

Podobne rozwiązania jak w przypadku światłowodu można zastosować przy problemach z internetem stacjonarnym w innej technologii. Jeśli jednak ciągle masz problemy z łączem u tego samego operatora, możesz rozważyć jego zmianę. Na mapie znajdującej się na stronie internet.gov.pl możesz sprawdzić, jakie firmy oferują internet pod twoim adresem.

Dlaczego nie działa internet w telefonie?

Osoba w żółtym swetrze trzymająca smartfon.
Często za niedziałająca transmisja danych to nie poważna awaria internetu, a drobnostki, z którymi jesteśmy w stanie sobie poradzić. Fot. Krakenimages.com / Shutterstock

Niedziałający internet w telefonie może mieć wiele przyczyn. Na szczęście większość z nich jest bardzo prosta do wyeliminowania. Transmisja danych na waszym smartfonie nie jest dostępna? Nie można wykluczyć, że nastąpiła awaria internetu od operatora, jednak dobrze sprawdzić, czy rzeczywisty powód nie jest znacznie prostszy.

Wyłączona transmisja danych

Najbanalniejszą przyczyną sytuacji, jaką jest brak internetu w telefonie, stanowi wyłączona transmisja danych. Pierwsza rzecz, którą powinniśmy zrobić, gdy zauważymy, że internet nie działa, to upewnienie się, czy nie włączyliśmy przez przypadek trybu samolotowego i czy transmisja danych jest włączona. Dla pewności możemy ją wyłączyć i włączyć ponownie, by smartfon ponownie połączył się z siecią.

Bardzo słaby zasięg

Zasięg sieci komórkowej może być tak słaby, że nie będziemy mieli możliwości korzystania z internetu. Taka sytuacja będzie występować przede wszystkim w miejscach poniżej poziomu ziemi (np. w piwnicy) oraz na zupełnym pustkowiu, z dala od stacji bazowych. Poziom zasięgu i to, z jakim typem sieci łączy się nasz telefon, możemy obserwować w prawym górnym rogu ekranu.

Internet w telefonie może również nie działać wtedy, gdy jednocześnie z siecią próbuje się połączyć bardzo dużo osób, co przekracza możliwości infrastruktury telekomunikacyjnej w danym regionie. Przykładowo, jeśli w okolicy mieszka zaledwie kilkaset osób, ale akurat odbywa się festiwal muzyczny, na który przyjechało wiele tysięcy ludzi i wszyscy mają smartfony łączące się z internetem, może się okazać, że transmisja danych będzie niemożliwa.

Wyczerpany pakiet danych

Osoba trzymająca smartfon i machająca ręką, siedząca przy stole z laptopem.
Fot. TippaPatt / Shutterstock

Jeśli internet na telefonie nie działa lub wszystko ładuje się bardzo wolno, możliwe, że został wyczerpany pakiet danych. Można to łatwo sprawdzić, wpisując odpowiedni krótki kod lub zaglądając do aplikacji mobilnej operatora. Jeśli taki stan rzeczy się potwierdzi, możemy dokupić dodatkowy pakiet GB lub poczekać na odnowienie się internetu do kolejnego okresu rozliczeniowego.

Nieprawidłowa konfiguracja

Ten problem dotyczy przede wszystkim starszych telefonów. W przypadku smartfonów tuż po włożeniu karty SIM najczęściej automatycznie zostają wczytane odpowiednie ustawienia.

Mimo wszystko, jeśli podejrzewamy, że ma miejsce awaria internetu, możemy sprawdzić, czy punkty dostępu i pozostałe ustawienia zostały odpowiednio skonfigurowane. W tym celu powinniśmy porównać zapisy z ustawień telefonu z instrukcjami przekazanymi przez operatora w dokumentach, które dostaliśmy lub na stronie internetowej.

Awaria sieci komórkowej

Choć nie dzieje się tak specjalnie często, czasami to, że nie działa nam transmisja danych, faktycznie oznacza, że nastąpiła awaria internetu po stronie operatora. Mogło np. dojść do uszkodzenia infrastruktury przez gwałtowne zjawiska atmosferyczne. Wtedy taki sam problem, jak my mają zapewne inni klienci tego samego telekomu z okolicy.

Możemy spytać członków rodziny oraz znajomych z numerami w tej samej sieci, czy również mają problemy z internetem. Pomocna może okazać się również analiza zgłoszeń o awariach w serwisie Downdetector. Jeśli podejrzewamy awarię, dobrym rozwiązaniem będzie skontaktowanie się z operatorem i zapytanie, czy rzeczywiście doszło do usterki i jak długo zajmie jej usunięcie.

Internet mobilny z routera nie działa lub jest zbyt wolny? Oto możliwe przyczyny

ttrwa awaria internetu, a osoba trzyma smartfon w pobliżu routera Wi-Fi na drewnianym biurku, w tle laptop.
Zazwyczaj rozwiązanie problemu z transmisją danych jest po stronie użytkownika, choć czasami zdarza się awaria internetu u operatora. Fot. Casezy idea / Shutterstock

Niemal każdy z nas korzysta z internetu mobilnego w telefonie. Niektórzy jednak traktują również to rozwiązanie jako internet domowy. Można w końcu umieścić kartę SIM w routerze, a następnie połączyć z utworzoną lokalną siecią Wi-Fi komputery oraz inne urządzenia, które znajdują się w mieszkaniu.

Blokada karty SIM

Karta SIM od Orange lub dowolnego innego operatora może posiadać blokadę. Żeby karta łączyła się z siecią, trzeba podać PIN na urządzeniu, do którego została ona włożona. W przypadku smartfona nie stanowi to specjalnego problemu, jednak jeśli chcemy korzystać z karty z internetem mobilnym w routerze, sprawa trochę się komplikuje.

Internet w routerze mobilnym z zablokowaną kartą SIM nie będzie działał. Niektórzy operatorzy podpowiadają, by podać PIN do karty SIM w przeglądarce podczas konfiguracji urządzenia, a następnie ustawić zapamiętywanie kodu, jeśli nasz router mobilny ma taką opcję.

Odblokuj kartę SIM. Wprowadź kod PIN bieżącej karty SIM. Pozostało prób: 3. Anuluj OK.
Fot. Samsung / zrzut ekranu z ustawień telefonu

Istnieje jednak znacznie prostsze i uniwersalne rozwiązanie. Wystarczy włożyć kartę SIM z internetem mobilnym do smartfona, podać PIN i z poziomu ustawień zdjąć blokadę, tzn. wyłączyć konieczność podawania wspomnianego kodu w przyszłości do korzystania z karty. Następnie przekładamy kartę do routera. Internet powinien działać bez problemów.

Karta SIM niedostępna

Może się zdarzyć, że choć router udostępnia sygnał Wi-Fi, to internet na połączonych z siecią urządzeniach nie będzie działał. Czasami na routerze świecą się wtedy ikony oznaczające, że karta SIM jest niedostępna, połączenie z siecią nie działa lub urządzenie nie zostało zarejestrowane w sieci.

W takiej sytuacji dobrze jest przełożyć kartę SIM do telefonu. Jeśli wtedy będzie ona prawidłowo działać, to znaczy, że tak naprawdę wbrew temu, co komunikuje nam router, problem nie dotyczy samej karty. Za niedziałający internet może odpowiadać wyrobione gniazdo na kartę w routerze, przez co karta prawidłowo nie dolega, a router jej nie rozpoznaje.

Jeśli nie chcemy składać reklamacji na urządzenie (lub okres gwarancji już minął) ani nie zamierzamy kupować nowego routera, doraźnym rozwiązaniem będzie delikatne podłożenie pod kartę SIM wykałaczki lub złożonego kawałka papieru. W efekcie karta będzie lepiej dolegała do routera i urządzenie powinno ją rozpoznać. Przetestowałem to na własnym przykładzie i omawiane wyjście z sytuacji okazało się skuteczne.

Słaby zasięg

Internet mobilny ma to do siebie, że działa bardzo różnie w zależności od konkretnej lokalizacji. Jeśli transmisja danych jest dostępna, ale strony internetowe ładują się bardzo wolno, możemy metodą prób i błędów spróbować rozwiązać ten problem. Potrzebujemy do tego narzędzia typu Speedtest, czyli testu szybkości internetu oraz kilku lub kilkunastu minut wolnego czasu.

Uruchamiamy Speedtest lub inne podobne narzędzie na urządzeniu połączonym z routerem i dokonujemy pomiaru. Następnie przestawiamy router w inne miejsce w mieszkaniu i ponownie sprawdzamy osiągane prędkości przesyłania danych. Powtarzamy to kilka lub kilkanaście razy, aż znajdziemy najlepsze miejsce.

Przestawienie routera o kilka metrów może pozwolić uzyskać choćby kilkanaście Mb/s więcej, co znacznie poprawi komfort korzystania z internetu. Może się zdarzyć, że internet mobilny w domu działa znacznie lepiej, gdy router stoi w kuchni, a nie w salonie przy oknie (tak, sprawdziłem to na własnym przykładzie). Wszystko zależy od konkretnej lokalizacji i zasięgu operatora w danym miejscu.

Wyczerpany pakiet danych

Choć niektórzy operatorzy, jak choćby Play, oferują w ramach wybranych pakietów internet mobilny bez limitu prędkości i danych, to jednak przeważnie transfer jest limitowany. W zależności od oferty możemy mieć przyznane np. 100, 300 albo 500 GB internetu.

Jeśli nasz router mobilny jest sprawny, a mimo to z dnia na dzień wystąpiły problemy z połączeniem z siecią (transfer danych nie działa lub wynosi zaledwie ok. 1 Mb/s), to wcale nie oznacza, że musiała wystąpić awaria internetu. Możliwe, że po prostu zużyliśmy pakiet na dany miesiąc. Jak sprawdzić, ile zostało internetu w naszym pakiecie (i czy przypadkiem stan nie wynosi już 0 GB)? Najlepiej będzie to zweryfikować w aplikacji mobilnej lub na stronie internetowej operatora, logując się na swoje konto użytkownika.

Jeśli faktycznie wyczerpaliśmy cały pakiet, możemy po prostu poczekać, aż się on odnowi. Inna opcja, którą oferują niektórzy operatorzy, np. nju mobile, to aktywacja dodatkowych GB w danym okresie rozliczeniowym. Niestety zazwyczaj wiąże się to z dodatkową opłatą, która zostanie doliczona na fakturze.

Awaria internetu. Podsumowanie najważniejszych informacji

Osoba ustawiająca router Wi-Fi na stole w salonie.
Fot. Pixel-Shot / Shutterstock

Niedziałający internet oraz niezadowalająca prędkość transmisji danych to dość powszechne problemy. Awaria internetu po stronie dostawcy usług odpowiada za część takich sytuacji. Konieczny wtedy jest kontakt z operatorem, który będzie musiał podjąć określone kroki, by usunąć usterkę.

W większości przypadków problem z połączeniem z siecią nie oznacza, że ma miejsce poważna awaria internetu. Winna może być nieprawidłowa konfiguracja urządzenia, wyczerpany pakiet danych, słaby zasięg lub zablokowana karta SIM. Wiele zależy od tego, czy nie działa internet mobilny, czy stacjonarny.

Mamy nadzieję, że stosując się do wskazówek z tego tekstu, udało wam się rozwiązać problem z internetem. W razie potrzeby możecie skorzystać także z innych poradników na naszym portalu, np. o tym, jak wybrać operatora.

Źródło: Orange, T-Mobile, Nexera, opracowanie własne. Zdjęcie otwierające: Captain Yuki / Shutterstock

Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.

Motyw