Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Poznaniu podpisało list intencyjny w sprawie stworzenia autonomicznego systemu tramwajowego. Projekt powstanie we współpracy Siecią Badawczą Łukasiewicz – Poznańskim Instytutem Technologicznym (PIT).
Spis treści
Poznań stawia na autonomiczny tramwaj
Prace nad projektem rozpoczną się od wirtualnych testów dotyczących logistyki w zajezdni, przeprowadzanych przez naukowców z Łukasiewicza – PIT. Symulacje będą oparte na faktycznych danych.
Najważniejszą częścią projektu ma być utworzenie narzędzi, które wykryją potencjalne zagrożenia na trasie przejazdu tramwaju. Pomóc w tym mają rozwiązania oparte na AI.
Dyrektor placówki dr inż. Rafał Cichy zaznaczył, że system ma być gotowy do zainstalowania w każdym tramwaju. Dodał też, że autonomiczny tramwaj wyruszy na ulice Poznania dopiero wtedy, gdy będzie w 100% bezpieczny i kontrolowany.
Autonomiczny tramwaj – jak działa?
Autonomiczny tramwaj ma być w stanie samodzielnie oceniać sytuację na drodze, a co za tym idzie dostosowywać prędkość, stosować się do sygnalizacji świetlnej oraz podejmować właściwe decyzje w losowych, niebezpiecznych sytuacjach, takich jak wtargnięcie pieszego na jezdnię.
Testy poznańskiego autonomicznego tramwaju będą przeprowadzane w zajezdni Franowo – jednej z najnowocześniejszych tego typu baz w Polsce. Jej infrastruktura pozwala na przeprowadzenie badań symulujących ruch uliczny (posiada 14 km torowisk oraz przejścia dla pieszych i sygnalizację świetlną).
Rozpoczęcie testów planowane jest na rok 2025.
To nie pierwszy autonomiczny tramwaj w Polsce
Co ciekawe, Poznań nie jest pierwszym miastem, które testuje autonomiczną komunikację tramwajową. Pierwszy przejazd tego typu pojazdu odbył się w styczniu 2020 roku w Krakowie. Wówczas tramwaj odbył nocny kurs pomiędzy przystankami Muzeum Narodowe i Cichy Kącik.
Zakupy w sieci? Tylko z odpowiednią apką! To nieoceniona pomoc dla każdego. Jeśli z niej korzystasz, wypełnij naszą ankietę. Dziękujemy!
Źródło: Oficjalna strona miasta Poznania. Zdjęcie otwierające: ZTM Poznań / materiały prasowe
Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.