Osoba dotykająca wirtualnego interfejsu z hologramem symbolu AI (sztucznej inteligencji), z niebieskimi światłami i cyfrowymi elementami w tle.
LINKI AFILIACYJNE

Cień AI nad rynkiem pracy. 68% pracowników boi się, że sztuczna inteligencja ich zastąpi

3 minuty czytania
Komentarze

W kontekście AI jest wiele pozytywów – choćby to, w jak wielu dziedzinach technologie związane ze sztuczną inteligencją mogą przyspieszyć, ułatwić i uprościć codzienne czynności. Z drugiej strony budzą one strach o przyszłe zatrudnienie. Badanie European AI Barometer pokazuje, że większość pracowników obawia się, że korzystanie z AI przełoży się na redukcję zatrudnienia.

AI w codziennym życiu

Badanie firmy EY European AI Barometer przeprowadzone w marcu 2024 roku na ponad 4700 osobach z 9 krajów europejskich pokazuje, że choć sztuczna inteligencja jest coraz bardziej widoczna w naszym życiu, to jej wdrożenie w przedsiębiorstwach wciąż napotyka na wiele wyzwań.

Jednym z wniosków jest to, że zdecydowana większość osób (73 proc.) miała już do czynienia z technologią AI. Narzędzia oparte na AI są coraz częściej wykorzystywane w różnych branżach, od produkcji po usługi finansowe.

Czterech na dziesięciu (38 proc.) ankietowanych zetknęło się z nią w życiu prywatnym, 12 proc. wyłącznie na gruncie zawodowym, a 23 proc. miało doświadczenia w obu tych obszarach. Narzędzia bazujące na sztucznej inteligencji są dużo popularniejsze wśród osób piastujących stanowiska menedżerskie (84 proc.) niż wśród pracowników na niższych szczeblach (67 proc.). Wdrożenie tych technologii napotyka jednak na wiele przeszkód.

Robot przy komputerze w biurze, przyglądający się i rozmawiający z dwójką ludzi pijących kawę, korzystających z AI.
Fot. Stock-Asso / Shutterstock

Bariery wdrożenia AI

Jednym z głównych hamulców rozwoju AI w przedsiębiorstwach jest złożoność procesu implementacji. Firmy borykają się z problemami natury technicznej, prawnej oraz organizacyjnej. Dodatkowo pracownicy często obawiają się, że AI może zastąpić ich na stanowiskach pracy, co generuje opór wobec nowych technologii.

Badanie EY potwierdza, że sztuczna inteligencja może przynieść wiele korzyści dla przedsiębiorstw, takich jak wzrost produktywności, optymalizacja kosztów i poprawa jakości usług. Prawie połowa menedżerów (45 proc.), którzy wdrożyli AI w swojej firmie, przyznaje, że po wykonaniu implementacji zauważalny jest wzrost przychodów, ograniczenie kosztów bądź oba z tych zjawisk. Przedsiębiorstwa wykazują poprawę w takich obszarach jak IT (35 proc.), marketing (30 proc.) i cyberbezpieczeństwo (27 proc.). 

Jednakże, wraz z tymi korzyściami pojawia się obawa o utratę miejsc pracy. Aż 68 proc. badanych twierdzi, że użycie sztucznej inteligencji będzie oznaczało mniejsze zapotrzebowanie, jeżeli chodzi o pracowników.  Na stanowiskach poniżej zarządu powszechne jest postrzeganie AI przez pryzmat zagrożeń, a nie szans.  

Choć część zadań z pewnością zostanie zautomatyzowana, eksperci podkreślają, że AI stworzy również nowe możliwości zatrudnienia. Kluczem będzie rozwój nowych umiejętności, które pozwolą pracownikom współpracować z inteligentnymi maszynami.


Kto nie lubi kupować w sieci? Aplikacje zakupowe bardzo w tym pomagają. Jeśli z nich korzystasz, wypełnij naszą ankietę. Dziękujemy!


Źródło: EY, Zdjęcie otwierające: putilich / Depositphotos

Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.

Motyw