Srebrny samochód elektryczny podłączony do stacji ładowania z pomarańczowym przewodem ładowarki.

Samochody elektryczne przestają być opłacalne. Wstrzymanie dopłat to niejedyny powód

3 minuty czytania
Komentarze

W związku ze zmianami w programie dopłat Mój Elektryk, samochody elektryczne przestają się Polakom opłacać. Powodów jest więcej – wzrost cen za energię elektryczną oraz niewystarczająca infrastruktura ładowania sprawiają, że elektromobilność znacząco wyhamuje.

Samochody elektryczne: sprzedaż w Polsce znacząco hamuje

Białe samochody elektryczne podłączone do ładowarki.
Fot. Erman Gunes / Shutterstock

Samochody elektryczne przestają być opłacalne w Polsce z kilku powodów. Przede wszystkim rosnące ceny energii elektrycznej, które wynikają głównie z wysokiego udziału węgla w polskiej energetyce, sprawiają, że koszty ładowania samochodów stają się coraz wyższe. W efekcie różnica w kosztach użytkowania między autami elektrycznymi a spalinowymi się zmniejsza.

Dodatkowo ograniczona infrastruktura ładowania w Polsce, zwłaszcza publiczne stacje, które są drogie i jest ich nadal stosunkowo mało, zniechęca do zakupu elektryków.

Ładowarki do samochodów elektrycznych na przykładzie Hyundai Ioniq 5 przy stacji Greenway.
Fot. Łukasz Pająk / Android.com.pl

Kłopoty mają również producenci baterii do samochodów elektrycznych. Podwrocławska fabryka LG Energy Solutions rozważa rozwój w kierunku magazynowana energii ze względu na drastyczny spadek w popycie na elektryki. Jak czytamy w Rzeczpospolitej, według firmy AutomotiveSuppliers.pl, w tym roku prognozowany jest 38% spadek sprzedaży tych komponentów.

Zmiany w programie dopłat odbija się na sprzedaży

Teraz elektromobilność w Polsce wyhamuje jeszcze bardziej. Wszystko dlatego, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej podjął decyzję o czasowym wstrzymaniu naboru w programie Mój elektryk. Nabór wniosków o dofinansowanie leasingu pojazdów będzie wznowiony z wykorzystaniem nowego źródła finansowania dopiero w 2025 r.

Szczególnie dotknięte odcięciem od dopłat będą mikro–, małe i średnie firmy, które chętnie sięgają po leasing w finansowaniu swoich inwestycji.

Monika Constant, prezes Związku Polskiego Leasingu, cytowana przez Rzeczpospolitą
Dwa elektryczne samochody są ładowane na stacji ładowania; widoczne są kable podłączone do bocznych portów pojazdów.
Fot. Sopgrango’s Images / Canva

Jak informuje Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PZPM), to przedsiębiorcy kupują ponad 80% wszystkich samochodów elektrycznych w Polsce, a leasingi finansują prawie 70% z nich.

Warto także zauważyć, że w Polsce, pomimo wcześniejszych zachęt do elektryfikacji transportu, brak długoterminowej strategii i stabilnych ulg podatkowych wpływa negatywnie na dalszy rozwój rynku pojazdów EV. To wszystko sprawia, że samochody elektryczne tracą na atrakcyjności ekonomicznej, a w dłuższej perspektywie mogą przestać być opłacalne.

Z tego względu zarówno firmy, jak i konsumenci zaczynają rozważać powrót do pojazdów spalinowych lub hybrydowych, które obecnie oferują korzystniejszy bilans kosztów.

Jako branża jesteśmy bardzo zaskoczeni faktem zawieszenia programu, bo od wielu miesięcy uzyskiwaliśmy zapewnienia, że będzie on kontynuowany. 

Jakub Faryś, prezes PZPM.

Źródło: Rzeczpospolita, oprac. własne. Zdjęcie otwierające: Kasto / Depositphotos

Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.

Motyw