Aplikacja mObywatel 2.0 na dwóch ekranach smartfonów z funkcją zgłaszania incydentów internetowych.

Aplikacja mObywatel z nową funkcją. Wszyscy jej potrzebowali

2 minuty czytania
Komentarze

mObywatel został wzbogacony o nową funkcję, która niekoniecznie powiązana jest z samym założeniem aplikacji. Nie chodzi bowiem o nowy rodzaj dokumentu, który można przechowywać lub też o sprawie urzędowej, którą będzie można załatwić z poziomu smartfona. Tym razem chodzi o bezpieczeństwo i to nie tylko nas samych, ale też pozostałych Polaków. Jakkolwiek górnolotnie to brzmi.

mObywatel z modułem Bezpiecznie w sieci

Korzystaj z usługi i czuj się... Bezpiecznie w sieci
Fot. Ministerstwo Cyfryzacji / materiały prasowe

Dobra wiadomość dla osób, które nie wiedziały, gdzie mogą zgłaszać rzeczy związane z cyberbezpieczeństwem, a raczej z próbami oszustwa znalezionymi w sieci. Od 13 sierpnia tego roku w aplikacji mObywatel 2.0 dostępny jest nowy moduł o nazwie Bezpiecznie w sieci.

Wideo prezentujące nową funkcję.

Dzięki niemu z poziomu aplikacji będzie można zgłaszać zauważone w sieci incydenty, a tym samym zwiększyć poziom bezpieczeństwa innych użytkowników sieci. Takimi incydentami, ich badaniem oraz oczywiście walką z nimi, będą zajmowali się eksperci z CERT (Computer Emergency Response Team) Polska.

Chcemy lepiej chronić obywateli przed cyberzagrożeniami, zwiększać ich świadomość zagrożeń i ułatwiać im ich zgłaszanie. Dlatego też udostępniamy system, który w prosty sposób pozwala zgłosić nielegalne treści. Zgłoszeniami zajmie się specjalny zespół reagowania.

Krzysztof Gawkowski, wicepremier i minister cyfryzacji, informacja prasowa

Co można zgłosić?

Aplikacja mObywatel 2.0 na smartfonie pokazująca możliwość zgłaszania cyberprzestępstw oraz informacja o usłudze "Bezpiecznie w sieci".
Fot. Ministerstwo Cyfryzacji / YouTube / zrzut ekranu

W aplikacji przygotowano kilka wariantów zgłoszenia, ale jeżeli nie wiemy, do którego z nich przypisać nasze znalezisko, wystarczy wybrać opcję Inne. Takie zgłaszanie prób oszustw, podejrzanych SMS-ów czy fałszywych stron internetowych z pewnością pomoże w tym, by zwiększyć bezpieczeństwo i prywatność w sieci. Wszak wielokrotnie pisało się już o tym, że ktoś dał się nabrać na próbę oszustwa, a potem stracił pieniądze. Im więcej takich zgłoszeń będzie, tym lepiej, ponieważ szybciej wystartują próby ich usunięcia z sieci. Tak wygląda lista incydentów, które można zgłaszać:

  • złośliwa strona internetowa (próba wyłudzenia danych osobowych lub pieniędzy);
  • podejrzana wiadomość SMS (podejrzana treść lub nadawca);
  • podejrzana wiadomość e-mail (podejrzane załączniki, szantaż lub phishing);
  • oszustwo (fałszywe sklepy internetowe i inne próby podszywania się pod firmy lub instytucje).

Źródło: Ministerstwo Cyfryzacji. Zdjęcie otwierające: Ministerstwo Cyfryzacji / materiały prasowe

Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.

Motyw