Osoba trzyma telefon, na ekranie którego wyświetlony jest ostrzegawczy komunikat "Możesz rozmawiać z oszustem" z dwoma opcjami na dole: "Zablokuj nadawcę" i "Kontynuuj mimo to".

Gen Z najczęściej daje się oszukać w sieci. Obeznanie w cyfrowym świecie niewiele daje

2 minuty czytania
Komentarze

Według najnowszego raportu Revolut młodzi ludzie z pokolenia Z (Gen Z) najczęściej dają się oszukać. To o tyle szokujące, że moglibyśmy sądzić, że to starsze generacje są bardziej podatne na incydenty związane z przestępstwami finansowymi.

Pokolenie Z w na celowniku przestępców finansowych

Kobieta siedzi z laptopem i kartą płatniczą w rękach, na tle regału z książkami i roślinami. Gen Z
Fot. Revolut / materiały prasowe

Revolut, globalna aplikacja finansowa, opublikowała dane dotyczące oszustw finansowych, które przynoszą zaskakujące wyniki. Mimo że dorośli z Gen Z, czyli osoby w wieku od 18 do 24 lat, jest najlepiej zaznajomione ze światem cyfrowym, to właśnie ta grupa wiekowa najczęściej pada ofiarą przestępców.

W minionym roku Revolut odnotował, że 36% przypadków scamów dotyczyło najmłodszych użytkowników, co jest wyższym wynikiem niż w przypadku millenialsów (23%), pokolenia X (26%) oraz baby boomers (15%).

Interesujące jest to, że chociaż młodzi ludzie z Gen Z są najczęstszymi ofiarami oszustów, to tracą średnio mniejsze kwoty (około 5 tys. zł) niż millenialsi (około 23 tysiące złotych), osoby z pokolenia X (około 19 tys. zł) oraz baby boomers (około 146 tys. zł). Najwięcej ataków na przedstawicieli pokolenia Z, millenialsów oraz pokolenia X przeprowadzanych jest za pośrednictwem mediów społecznościowych, co stanowi główne źródło zagrożeń.

Tabela przedstawiająca procent przykładowych oszustw związanych z internetem preferowane przez różne grupy wiekowe.
Źródło zagrożeń względem wieku badanych. Revolut Fraud Report. Fot. Revolut / materiały prasowe

Polska bezpiecznym krajem na arenie międzynarodowej

Wśród 33 krajów uwzględnionych w raporcie, Polska zajmuje 32. miejsce pod względem liczby oszustw na 1000 klientów, co stawia nasz kraj w czołówce „najbezpieczniejszych” miejsc. Jednak dane Revolut jasno pokazują, że nie ma grupy wiekowej wolnej od ryzyka oszustwa. Wszyscy, bez względu na wiek, powinni być ostrożni i czujni.

Osoba trzymająca smartfon z otwartą aplikacją z kartą płatniczej Visa, przy filiżance kawy cappuccino na drewnianym stole.
Fot. Revolut / materiały prasowe

Revolut zaznacza, że bezpieczne kanały komunikacji i zaufane witryny do transakcji to klucz do uniknięcia oszustw. Każdą podejrzaną aktywność warto zgłaszać bezpośrednio do wsparcia aplikacji, które jest dostępne 24/7 na bezpiecznym czacie.

Dodatkowo pamiętaj, że w przypadku zgubienia lub kradzieży smartfona, zawsze dobrze jest mieć włączoną funkcję lokalizacji telefonu, aby łatwo go namierzyć.

Źródło: oprac. własne. Zdjęcie otwierające: Revolut / materiały prasowe

Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.

Motyw