Samochody elektryczne ładowane na stacjach ładowania.

Tańsze samochody elektryczne to przyszłość. Rewolucja w zakresie baterii

3 minuty czytania
Komentarze

Chińskie samochody elektryczne szturmem zdobywają światowe rynki. W przyszłości te i inne pojazdy EV mogą być bardziej przystępne cenowo za sprawą nowego wynalazku. Naukowcy opracowali bowiem dużo bardziej opłacalną w produkcji baterię, która nie ustępuje w zakresie wydajności obecnym już na rynku akumulatorom.

Nowy typ baterii to przełom na rynku elektryków

Biały samochód elektryczny podłączony do stacji ładowania, widoczny przewód ładowania i tylna lampa pojazdu.
Fot. Owlie Productions / Shutterstock

Naukowcy z Chińskiego Uniwersytetu Nauki i Technologii (USTC) opracowali nową baterię litową ze stałym elektrolitem, która ma potencjał zrewolucjonizowania rynku pojazdów elektrycznych (EV). Portal South China Morning Post informuje, że nowa bateria dorównuje wydajnością innym nowoczesnym akumulatorom, ale jej koszt jest o 10% niższy. Zespół stworzył stały elektrolit o nazwie LPSO, który eliminuje potrzebę używania kosztownego siarczku litu.

Opracowanie niedrogiego akumulatora ze stałym elektrolitem może znacząco obniżyć koszty produkcji pojazdów elektrycznych, czyniąc je bardziej dostępnymi dla konsumentów. Nadal cena jest jedną z ważnych barier, które powstrzymują potencjalnych klientów przed zakupem samochodu z napędem elektrycznym. W kontekście rosnących napięć handlowych, takich jak sankcje na chińskie EV wprowadzane przez USA i Europę, rozwój tej technologii jest również strategicznie ważny dla Chin.

Srebrny samochód elektryczny podłączony do stacji ładowania z pomarańczowym przewodem ładowarki.
Fot. Kasto / Depositphotos

Czym różni się bateria z LPSO od innego akumulatora?

Tradycyjne baterie ze stałym elektrolitem, mimo swojego potencjału w zakresie zwiększenia pojemności i bezpieczeństwa, były dotychczas zbyt drogie w produkcji ze względu na wysokie koszty materiałów, zwłaszcza siarczków. Aby sprostać temu wyzwaniu, zespół naukowców opracował LPSO, który syntetyzowany jest z dwóch niedrogich związków chemicznych, co obniża koszt produkcji o ok. 10%.

Nowa bateria z LPSO oferuje porównywalną wydajność do innych nowoczesnych baterii ze stałym elektrolitem, zachowując kluczowe zalety, takie jak kompatybilność z anodami o wysokiej gęstości energii, w tym lit metaliczny i krzemowy. Bateria wykonana z LPSO i litowo-metalu wykazała zdolność do utrzymania ponad 4200 godzin stabilnych cykli w temperaturze pokojowej.

Biały SUV BYD Seal U Design z warszawskimi tablicami rejestracyjnymi o numerze WY-004EK, stojący na wybrukowanym parkingu przy trawniku, w słoneczny dzień.
BYD Seal U w wersji Design. Fot. Agnieszka Serafinowicz / Android.com.pl

Oczywiście pierwszymi pretendentami do wykorzystania tej technologii są chińskie koncerny. Chiński rząd oraz giganci przemysłu, tacy jak CATL i BYD, dążą do stworzenia do 2030 roku pełnego łańcucha dostaw tych baterii. Równocześnie inne kraje, takie jak Japonia i Korea Południowa, intensywnie inwestują w rozwój tej technologii.

Marka BYD jest już w Polsce, a redaktorka Android.com.pl Agnieszka Serafinowicz sprawdziła dwa modele – Seal i Seal U – i podzieliła się swoją opinią w rozbudowanej recenzji, którą znajdziecie na naszym portalu.

Źródło: Interesting Engineering, oprac. własne. Zdjęcie otwierające:

Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.

Motyw