Nowoczesny niebieski samochód elektryczny na drodze leśnej obok bryczki z pasażerami.

Wiemy, jaki e-bus nad Morskie Oko jest teraz testowany. eVANPL kiedyś przebił już Izerę

5 minut czytania
Komentarze

Trwają kolejne testy e-busa nad Morskie Oko. Po pierwszym producencie przyszedł czas na sprawdzenie kolejnej opcji elektrycznego pojazdu na popularnej trasie. eVANPL to polski samochód elektryczny, który już dawno okazał się „lepszy” od Izery. W rozmowie z redakcją Android.com.pl prezes zarządu firmy Innovation AG, Albert Gryszczuk opisał, jak wyglądały testy w Tatrach i jak sprawdza się bateria.

Elektryfikacja transportu w Tatrach

Niebieska furgonetka z napisem "The Emobi Road to COP28" zaparkowana przy górskim jeziorze, w tle góry pokryte mgłą i lasem.
eVANPL w testach na tatrzańskiej popularnej trasie turystycznej. Fot. Innovation AG / materiały prasowe

Testy pojazdów elektrycznych nad Morskie Oko trwają w najlepsze. Celem jest zapewnienie bezpiecznego i ekologicznego środka transportu, który mógłby działać w synergii z wozami konnymi pokonującymi popularną trasę. Tatrzański Park Narodowy (TPN) postawił na e-busy, które przechodzą obecnie fazę sprawdzania.

Po dwutygodniowych testach ostatniego producenta pojawiły się co najmniej dwa problemy i wcale nie dotyczyły akumulatora. Po pierwsze, pojazd był za cichy i w związku z tym turyści nie słyszeli, kiedy nadjeżdża na wąskiej drodze. Drugi kłopot to tylko jedno miejsce dla osoby z niepełnosprawnością.

TPN nie ustał jednak w dążeniu do elektryfikacji transportu na popularnej trasie i testuje obecnie inne rozwiązania. Obecnie przyszedł czas na sprawdzenie w tych warunkach polskiego samochodu elektrycznego eVANPL. Kolejną ciekawostką ma być planowany test busa z napędem wodorowym, choć dokładna data pojawienia się go na trasie nie jest jeszcze znana.

Jak eVANPL poradził sobie na trasie nad Morskie Oko?

eVANPL to polski samochód elektryczny produkowany przez firmę Innovation AG ze Zgorzelca. Testy nowego elektrycznego busa nad Morskie Oko trwały zaledwie jeden dzień, ale jedynie dlatego, że koncentrowały się na ten moment na sprawdzeniu parametrów drogi, samochodu i baterii. Pojazd ma wrócić na dalsze próby, aby dostosować go do specyficznych warunków trasy.

Technologia, jaką dysponuje Innovation AG może znakomicie sprawdzić się w trudnych warunkach trasy na Morskie Oko, w Tatrzańskim Parku Narodowym.

Albert Gryszczuk, Prezes Zarządu Innovation AG w rozmowie z Android.com.pl

Zaletą polskiego samochodu elektrycznego jest to, że już jeździ po drogach w naszym kraju i został wielokrotnie sprawdzony w terenie.

Po pierwsze, spółka Innovation AG skonstruowała w 100% polską platformę EAGLE, dzięki której stworzone w Zgorzelcu auta (eVany), już od ponad roku bezawaryjnie jeżdżą po drogach u podnóży Gór Izerskich. Po drugie, ogromną zaletą polskiej technologii jest fakt, iż dzięki niej układ jezdny pojazdów można szybko zoptymalizować do niemalże dowolnych warunków.

Albert Gryszczuk, Prezes Zarządu Innovation AG w rozmowie z Android.com.pl
Niebiesko-czarny elektryczny pojazd dostawczy z banerem reklamującym "The EMOBI Road to COP28."
Fot. Facebook / Innovation AG Sokół 4×4

Duży zasięg ma pozwolić na 20 kursów na trasie

Wyzwaniem jest przygotowanie pojazdu do terenu i warunków, jakie panują w parku narodowym.

Auta, które są testowane w drodze na Morskie Oko, muszą poruszać się z bardzo ograniczoną prędkością. Wbrew pozorom, taka jazda nie jest korzystna z punktu widzenia zużycia energii i ergonomii. I tu w sukurs przychodzi jedno z kluczowych osiągnięć eVana, czyli duży zasięg na jednym ładowaniu baterii.

Albert Gryszczuk, Prezes Zarządu Innovation AG w rozmowie z Android.com.pl
Samochód elektryczny na wiejskiej drodze, tablica rejestracyjna D29-0P02, w tle wiatrak i zielone pola.
Fot. Facebook / Innovation AG Sokół 4×4

Znana jest już wstępna liczba kursów, jaką eVANPL może przejechać na trasie do Morskiego Oka – przedstawiciele firmy podali, że na jednym ładowaniu uda się to zrobić aż 20 razy. Dla przypomnienia, w przypadku ostatniego testowanego e-busa wykazano, że bateria wystarcza na sześć kursów dziennie. To ponad trzykrotnie mniej.

Z obliczeń inżynierów Innovation AG wynika, że pojazd może przejechać trasę na Morskie Oko, tam i z powrotem aż 20 razy! W praktyce testy wykazały, iż po przejechaniu trasy 6 razy, bateria wyczerpana była jedynie w 20%. Podczas jednego przejazdu auto zużywa jedynie 5 kWh. Dzieje się tak, między innymi dlatego, że eVany wyposażone są w inteligentne systemy odzyskiwania energii, które bardzo dobrze  sprawdzają się podczas drogi powrotnej, gdy auta jadą w dół.

Albert Gryszczuk, Prezes Zarządu Innovation AG w rozmowie z Android.com.pl

Polski samochód elektryczny od Innovation AG

O firmie Innovation AG pisaliśmy wielokrotnie już w 2023 roku. W czerwcu ubiegłego roku informowaliśmy m.in., że eVANPL wyróżnia się prawdopodobnie największym zasięgiem na jednym ładowaniu w swojej kategorii. Dwa prototypy elektrycznych vanów tej firmy zostały wtedy dopuszczone do ruchu.

W przeprowadzonym w czerwcu teście dwa eVAN-y pokonały około 400 km na jednym ładowaniu, poruszając się w normalnym ruchu ulicznym. Trasa wiodła przez Trójcę, Jelenią Górę, Jawor, Lubin, Polkowice, Chocianów i Zieloną Górę.

Samochody elektryczne eVanPL. Dwa niebieskie elektryczne pojazdy dostawcze, z których jeden ciągnie przyczepę, zaparkowane na asfaltowej drodze obok zielonego lasu.
Fot. Innovation AG / materiały prasowe

Prototypy były wyposażone w baterie trakcyjne o pojemności 105 kWh, a średnie zużycie energii wyniosło około 26 kWh na 100 km. Podczas testu pojazdy nie były obciążone ładunkiem, a kierowcy poruszali się zgodnie z przepisami drogowymi.

Dzięki takim projektom Polska ma potencjał, aby stać się znaczącym graczem na rynku elektromobilności, podobnie jak mniejsze kraje europejskie, takie jak Czechy, Szwecja czy Rumunia.

Źródło: Innovation AG, oprac. własne. Zdjęcie otwierające: Innovation AG / materiały prasowe

Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.

Motyw