Widok z góry na przejście dla pieszych w deszczu, gdzie dwóch ludzi w kurtkach przechodzi przez pasy trzymając kolorowy parasol, a obok nich stoi czerwony samochód.

Właściciele samochodów elektrycznych nie mają powodów do dumy. Chodzi o… wypadki z udziałem pieszych

4 minuty czytania
Komentarze

Analiza wypadków drogowych w Wielkiej Brytanii dowiodła, że hybrydowe i elektryczne samochody częściej uczestniczą w kolizjach z pieszymi w porównaniu z samochodami benzynowymi i diesla. Ryzyko to jest szczególnie wysokie na obszarach miejskich. Może i samochody te uchodzą za bardziej przyjazne dla środowiska, ale chyba są mniej przyjazne dla pieszych. Dlaczego tak się dzieje?

samochody elektryczne. Niebieski samochód Hyundai Ioniq 5 N wykonuje drift na torze wyścigowym w otoczeniu mgły.
Fot. Hyundai / materiały prasowe

Piesi i samochody elektryczne na drogach Wielkiej Brytanii

Wypadki drogowe są główną przyczyną śmierci dzieci i młodych dorosłych w Wielkiej Brytanii, a piesi stanowią jedną czwartą wszystkich ofiar śmiertelnych na drogach. Cytowane badanie prowadzone było w latach 2013–2017. W tym czasie w wypadkach drogowych ucierpiało 916 713 osób, z czego 120 197 to piesi. Ponad 96 000 zostało potrąconych przez samochód lub taksówkę.

Badanie wykazało, że prawdopodobieństwo kolizji z udziałem pieszego było dwukrotnie większe w przypadku pojazdów hybrydowych i elektrycznych niż w przypadku samochodów z silnikami spalinowymi. Pojawiły się też mocne dowody na to, że elektryki były trzy razy bardziej niebezpieczne niż pojazdy spalinowe w środowisku miejskim. Jaki jest wniosek cytowanego badania? Ryzyko to należy ograniczyć, skoro rządy przymierzają się do wycofania samochodów benzynowych i wysokoprężnych.

Winna jest cicha praca silnika?

Wynikać to może przede wszystkim z faktu, że pojazdy elektryczne i hybrydowe są cichsze niż samochody z silnikami spalinowymi, przez co trudniej je usłyszeć, zwłaszcza na obszarach miejskich.

Jeśli decydujesz się na samochód elektryczny, pamiętaj, że jest to pojazd nowego rodzaju. Jest znacznie cichszy niż staromodne samochody, a piesi nauczyli się poruszać po drogach, nasłuchując ruchu ulicznego. Kierowcy tych pojazdów muszą zachować szczególną ostrożność.

Phil Edwards, autor badania oraz profesor epidemiologii i statystyki w London School of Hygiene & Tropical Medicine

Warto dodać, że od lipca 2019 r. wszystkie nowe pojazdy hybrydowe i samochody elektryczne sprzedawane w Europie muszą być wyposażone w akustyczny system ostrzegania o pojeździe, który emituje dźwięk, gdy samochód jedzie powoli. Jednak na drogach znajdziemy samochody elektryczne w liczbie setek tysięcy, które są pozbawione tego systemu.

Szary samochód elektryczny ładowany kablem, z napisem "electric" na bocznej stronie pojazdu i widocznym żółtym hamulcem w tle.
Fot. Michał Borowski / Android.com.pl

Brak dźwięku sprawia, że niektórym osobom może być trudniej ocenić prędkość i lokalizację pojazdów (a nawet zauważyć ich obecność). Dotyczy to osób o słabszym wzroku lub dzieci.

Inne czynniki

Innym czynnikiem może być fakt, że samochody elektryczne są zazwyczaj prowadzone przez młodszych i mniej doświadczonych kierowców. Zwrócono też uwagę, że samochody elektryczne mają tendencję do szybkiego przyspieszania i są zwykle znacznie cięższe, co wydłuża drogę hamowania. 

Mężczyzna w okularach i z bezprzewodowymi słuchawkami w uszach prowadzi samochód i patrzy na ekran smartfona.
Fot. Syda_Productions / Depositphotos

Podsumowanie

Zapytaliśmy przedstawicieli polskiej Policji, jak wyglądają statystyki dotyczące wypadków z udziałem pieszych w Polsce. Niestety nie są gromadzone dane dotyczące wypadków drogowych z podziałem na typy samochodów osobowych z uwzględnieniem rodzaju silnika. Jeśli jednak interesuje was, ile dziennie lub rocznie jest wypadków w Polsce, można to sprawdzić na stronie z codziennymi policyjnymi statystykami, a także w rocznych raportach wypadków drogowych.

Warto dodać, że Amerykańska Krajowa Agencja Bezpieczeństwa Transportu Drogowego ustaliła, że ​​w latach 2000–2007 ryzyko spowodowania obrażeń u pieszego przez samochody elektryczne lub hybrydowe było o 35% większe niż w przypadku samochodu z silnikiem benzynowym lub wysokoprężnym, zwłaszcza  podczas wykonywania ruchów z małą prędkością, takich jak skręcanie, cofanie, włączanie do ruchu ulicznego i zatrzymanie. Obecnie na drogach jeździ więcej elektryków, więc możliwe, że współcześnie statystyki te będą wyglądały inaczej. Artykuł dotyczący badania Brytyjczyków został opublikowany w czasopiśmie Journal of Epidemiology & Community Health.

Czy jesteś zainteresowany wynagrodzeniami programistów? Wypełnij krótką ankietę (zajmie Ci to tylko 10 sekund!), aby podzielić się z nami swoją opinią. Twoje odpowiedzi pomogą nam lepiej zrozumieć tę kwestię.

Źródło: TheGuardian. Zdjęcie otwierające: Vaclav Mach / Shutterstock

Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.

Motyw