Otwarta Sieć Automatów Paczkowych (OSAP) to pomysł, którzy brzmi jak marzenie. Jedna aplikacja do obsługi ponad 38 tys. automatów paczkowych w Polsce, współdzielona przez wszystkich naczelnych graczy (InPost, DPD, Orlen, Allegro, DHL oraz Poczta Polska).
Choć pomysłodawcą i projektantem takiej aplikacji miałaby być Furgonetka (pośrednik w nadawaniu przesyłek), beneficjentami byliby wszyscy mieszkańcy kraju, którzy zyskaliby uproszczony dostęp do usług przesyłek kurierskich.
Otwarta Sieć Automatów Paczkowych — Spis treści
AKTUALIZACJA, 09.04.2024, 17:29: Do tekstu została dodana odpowiedź od przedstawicielstwa DHL Polska.
AKTUALIZACJA, 09.04.2024, 11:50: Do tekstu została dodana odpowiedź od przedstawicielstwa DPD Polska.
AKTUALIZACJA, 15:53: Do tekstu została dodana odpowiedź od przedstawicielstwa Allegro.
Na czym miałaby polegać Otwarta Sieć Automatów Paczkowych?
Powyższy slajd najlepiej podsumowuje meritum pomysłu na Otwartą Sieć Automatów Paczkowych. Choć InPost ma dominującą pozycję na rynku automatów paczkowych, ambicje pozostałych firm sprawiają, że wiele lokalizacji niepotrzebnie się dubluje.
Powstające automaty przez to nie są w pełni rentowne i się kanibalizują. Inicjatywa OSAP miałaby zapewnić nie tylko odpowiednie pokrycie każdej lokalizacji w Polsce, ale też znacznie większy potencjał rozwoju dla wszystkich udziałowców projektu, ze względu na wspólną aplikację oraz łatwiejszą współpracę z rynkiem e-commerce i uruchamianie nowych usług.
Co istotne, po stworzeniu odpowiedniej infrastruktury, projekt zakłada również lobbing za zmianą ustawodawstwa i dodanie do ustawy pocztowej obowiązku umieszczenia paczkomatu w każdej nieruchomości, tak jak obecnie jest to ze skrzynkami na listy.
OSAP to również łatwiejsze wdrożenie nowych usług
Furgonetka zaznacza w swojej prezentacji, że wspólna sieć automatów to prosta droga do odblokowania sprzedaży nowych usług. Przykładowo, w galeriach handlowych, nasze zakupy mogłyby być automatycznie przekazywane do automatów znajdujących się obok bloku mieszkalnego. Na osiedlach można by w ten sposób przekazywać produkty i ubrania na cele charytatywne, a także odbierać zamówienia z lokalnych przedsiębiorstw.
To jednak nie koniec pomysłów. Takie automaty mogłyby np. być przechowalniami bagażu na dworcach lub miejscem do prostej wymiany produktów w lokalnych społecznościach. Choć pomysłów Furgonetka ma znacznie więcej, naczelne problemy widzę dwa. To dominacja InPostu oraz potencjalny rozwój OSAP w kierunku monopolu, gdyby rzeczywiście wszystkim podmiotom udało się dogadać ze sobą.
Dominacja InPostu sprawia, że trudno o OSAP rozmawiać
Jeden InPost posiada więcej Paczkomatów (22 tys.) niż 5 naczelnych graczy na rynku kurierskim w Polsce. (16,7 tys.). O ile pozostałym usługodawcom wspólny system byłby na rękę, trudno mi sobie wyobrazić sytuację, w której InPost nie dyktuje warunków rozwoju takiej usługi.
Inna sprawa jest taka, że istnienie wspólnej aplikacji sprawiałoby, że gdyby ktoś chciał założyć nową firmę zajmującą się automatami paczkowymi, szansa przebicia się z usługami byłaby jeszcze mniejsza niż teraz, z dominacją InPostu. Potężny OSAP z 45 tys. automatami (prognoza na koniec 2024 r.) zmuszałby kolejne firmy do korzystania ze swojej infrastruktury, tworząc de facto jeszcze większy monopol.
Rozwój OSAP będzie zależeć jednak od opinii samych firm przesyłkowych. Redakcja wysłała zapytania w tej sprawie do InPost, Orlen, DHL, DPD oraz Allegro. Gdy tylko otrzymamy odpowiedzi, zaktualizujemy o nie artykuł.
OSAP, a odpowiedzi od firm przesyłkowych
Odpowiedź Allegro
Jako pierwsze odpisało nam Allegro, ale cóż, jest dość zwięźle.
Dbając o wygodę klientów Allegro, analizujemy różne scenariusze i sami intensywnie pracujemy nad usprawnieniem procesów logistycznych.
Marcin Gruszka, rzecznik prasowy Grupy Allegro, wypowiedź dla Android.com.pl
Odpowiedź DPD
Kolejną odpowiedź przesłało nam DPD. Jest także zachowawcza, ale nieco bardziej optymistyczna. Usługodawca zaznaczył także, że już teraz dzieli część punktów partnerskich z innymi operatorami.
Temat współdzielenia sieci nadań i odbiorów OOH nie jest tematem nowym, niemniej w Polsce, ze względu na ilość automatów paczkowych, jest on w obszarze zwiększonego zainteresowania. W Polsce zresztą wyraźnie obserwujemy większą skłonność klientów do korzystania właśnie z tej formy dostaw w porównaniu do Europy Zachodniej – 44% vs 79% (zgodnie z raportem Barometr e-Shopper od Geopost).
Wiemy jak dla współczesnych konsumentów ważny jest czas, wygoda i elastyczność, dlatego postawiliśmy na rozwiązanie OOH, szersze niż wyłącznie automaty paczkowe, dodatkowo wsparte aplikacją DPD Mobile. Obecnie posiadamy największą sieć OOH w Polsce – DPD Pickup, która składa się z ponad 27 000 punktów, w tym 7 000 automatów paczkowych, punktów partnerskich oraz oddziałów miejskich DPD Pickup.
Do końca tego roku planujemy powiększenie sieci automatów paczkowych do 9 000 maszyn. Część naszej sieci nadań i odbiorów to właśnie wspomniane punkty współdzielone z innymi operatorami, które dają klientom wygodę oraz wybór, co do miejsca i czasu korzystania z usług kurierskich. Będziemy obserwować i analizować pojawiające się rozwiązania, tak aby stworzyć dodatkową wartość dla naszych klientów.
Maksymilian Pawłowski, Kierownik ds. Komunikacji Korporacyjnej w DPD Polska, wypowiedź dla Android.com.pl
Odpowiedź DHL
Podobnie jak pozostali producenci automatów paczkowych, także DHL nie deklaruje się jako zwolennik wspólnej sieci. Aczkolwiek, firma podkreśla unikalny charakter polskiego rynku i zauważa, iż dyskusje na ten temat nie są nowością.
Polska jest prawdziwym fenomenem, w kwestii popularności automatów paczkowych. To rozwiązanie, choć bardzo popularne w całej Europie, tylko na naszym rodzimym rynku zyskało aż tylu zwolenników, co potwierdzają wyniki badań. Według najnowszych badań DHL ponad 50% konsumentów w naszym kraju preferuje dostawę przesyłki do automatu lub punktu, który znajduje się np. w ich ulubionym sklepie. To właśnie klienci są zawsze w centrum naszej działalności. Jedną z naszych przewag jest rozległa sieć out of home delivery, obejmująca łącznie punkty i automaty. Naszą infrastrukturę OOH dostosowujemy do preferencji klientów na konkretnym rynku lokalnym, a te różnią się, w zależności od kraju.
W kontekście wysokiej konkurencyjności polskiego rynku KEP oraz aktywnych działań liderów, automaty paczkowe pojawiają się w coraz większej liczbie, w całej Polsce. Idea współdzielenia maszyn to kierunek, który jest przedmiotem dyskusji w całej branży. W DHL analizujemy wszystkie rozwiązania i modele biznesowe, w kontekście zwiększania efektywności, budowania skali, a finalnie, przewag i benefitów dla naszych klientów. Obecnie, naszym priorytetem jest budowa mocnej sieci OOH, złożonej z punktów i automatów paczkowych, których na polskim rynku mamy już 18 tys., a w skali całej Europy ponad 100 tys., co czyni nas operatorem największej, międzynarodowej sieci OOH.
Justyna Dąbrowska, Menedżer ds. komunikacji, Rzecznik Prasowy DHL eCommerce Polska, wypowiedź dla Android.com.pl
Zdjęcie otwierające: simpson33 / Depositphotos
Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.