Rekonstrukcja arcydzieła hiszpańskiego artysty to wydarzenie na skalę światową. Obraz Velázqueza, który spłonął w 1734 roku został odtworzony przez sztuczną inteligencję z ogromną dokładnością. Otwiera to drzwi kolejnego obszaru, w którym AI będzie bardzo pomocna – właściwe stosowanie narzędzi generatywnych w historii sztuki powinno zaowocować właśnie tak niesamowitymi efektami.
Obraz Velázqueza: rekonstrukcja – Spis treści
Diego Velázquez i „Wygnanie morysków”
![Rysunek ołówkiem przedstawiający grupę postaci w starożytnych strojach, z żeglarzami pracującymi przy żaglowcu w tle.](https://static.android.com.pl/uploads/2024/04/La_Expulsion_de_los_Moriscos-1280x972.jpg)
Obraz Velázqueza Wygnanie morysków spłonął w 1734 roku. W Wigilię Bożego Narodzenia 1734 r. w Królewskim Alcázar w Madrycie wybuchł pożar, który trwając cztery dni, zniszczył około 500 dzieł sztuki. Niektóre z nich, jak obraz Panny dworskie Velázqueza udało się uratować, wyrzucając je przez okno. Niestety Wygnanie morysków nie miało tyle szczęścia, więc z wytworem artysty należało się pożegnać. Ale do czasu…
Jak podaje El Pais obraz postanowili odtworzyć współczesny hiszpański artysta Fernando Sánchez Castillo oraz studentka Uniwersytetu Complutense w Madrycie Paula Garcia.
Poddali oni dzieło rekonstrukcji przy użyciu sztucznej inteligencji, opierając się na historycznych opisach oraz znalezionym wstępnym szkicu Velázqueza. Proces ten wymagał 100 godzin pracy i zaowocował czterominutowym filmem prezentującym wyobrażenie o utraconym obrazie.
![Obraz Velázqueza . Triptyk zawierający trzy kolażowe obrazy stylizowane na historyczne: po lewej czarno-biała ilustracja mężczyzny w renesansowym stroju, pośrodku postać w zbroi z efektem przetarcia, po prawej barwna scena z mężczyzną w renesansowym ubiorze gestykulującym w stronę pejzażu miejskiego.](https://static.android.com.pl/uploads/2024/04/6LR4RYAGZZBYTPDW3Y4WG67SQI.jpeg)
Sztuczna inteligencja „ożywia” dzieła sztuki
Dzięki postępom w dziedzinie sieci neuronowych i uczenia maszynowego AI stało się narzędziem umożliwiającym odtwarzanie zaginionych dzieł sztuki na podstawie zachowanych szkiców przygotowawczych, kopii wykonanych przez artystów i ich uczniów, a także opisów. Jak podaje Nature, takie podejście zostało zastosowane przy rekonstrukcji innych zaginionych arcydzieł, w tym Dwóch zapaśników Vincenta van Gogha czy części skasowanej ze Straży nocnej Rembrandta. Obraz Velázqueza nie był więc jedyny.
![Portret mężczyzny trzymającego paletę i pędzelek, noszącego czarny strój z czerwonym krzyżem.](https://static.android.com.pl/uploads/2024/04/Autorretrato_de_Velazquez_en_las_Meninas-1046x1280.jpg)
W przypadku Wygnania morysków Velázqueza rekonstrukcja prawdopodobnie opierała się na podobnych zasadach, wykorzystując dostępne dane – w tym szkice i opisy – jako punkt wyjścia dla algorytmów AI, aby odtworzyć prawdopodobny wygląd i kolory zaginionego obrazu. Chociaż konkretne techniki i narzędzia użyte w tym procesie mogą różnić się w zależności od specyfiki projektu, podstawowa zasada polega na wykorzystaniu komputerowej analizy obrazu i danych historycznych do rekonstrukcji zaginionych dzieł.
Źródło: El Pais, oprac. własne. Zdjęcie otwierające: @archivocolonial / X
Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.