Zbliżenie na ikony aplikacji z powiadomieniem na ikonie Messenger na wyświetlaczu smartfona. Awaria Facebooka sprawiła, że Messenger także nie działał
LINKI AFILIACYJNE

Messenger nie działa. Przyczyny awarii i jak zwalczyć problemy

6 minut czytania
Komentarze

Hasło pod tytułem „Messenger nie działa” może poważnie wystraszyć mnóstwo osób. W końcu od wielu lat jest to aplikacja, która nie służy tylko do prowadzenia luźnych konwersacji ze znajomymi. Z możliwości komunikatora korzysta się także służbowo, więc za każdym razem, gdy tylko dotknie go jakaś awaria – warto sprawdzić, jaki jest tego powód.

[AKTUALIZACJA – 18.04.2024]

Ostatnio coraz więcej użytkowników Messengera zwraca uwagę na błędy desktopowej wersji aplikacji, która nie wyświetlała czatów ze znajomymi. Jeśli sami spotkaliście się z takim problemem, pomocne może okazać się wylogowanie i zalogowanie do usługi lub jej reinstalacja.

Interfejs komunikatora z informacją, że wiadomości i połączenia są zabezpieczone szyfrowaniem end-to-end oraz komunikatem, że "Ta osoba jest niedostępna na Messengerze".
Fot. Messenger, zrzut ekranu

Messenger nie działa? Oto najczęstsze powody awarii

Ilustrakcja do tekstu Messenger nie działa. Aplikacja Messenger na wyświetlaczu smartfona z widocznymi ikonami innych aplikacji w tle.
Fot. Brett Jordan / Pexels

Kiedy Messenger napotyka na różnego rodzaju problemy, dla wszystkich użytkowników jest to równoznaczne z poważnymi utrudnieniami w codziennym życiu oraz komunikacji. Komunikator należący do Mety wciąż stanowi jedną z najpopularniejszych platform do wymiany wiadomości na całym świecie, jednak od czasu do czasu doświadcza awarii, o których za każdym razem jest bardzo głośno.

Jeśli zastanawiacie się, dlaczego Messenger nie działa – poniżej przedstawiamy najczęściej przewijające się problemy komunikatora.

Problemy z serwerami

Jedną z najczęstszych przyczyn problemów z Messengerem są awarie serwerów Facebooka. Mogą one wynikać z różnych przyczyn, takich jak przeciążenie serwerów, błędy w oprogramowaniu czy ataki DDoS (Distributed Denial of Service).

Aktualizacje oprogramowania

Czasami wprowadzanie nowych funkcji lub aktualizacje oprogramowania mogą nieoczekiwanie zakłócić działanie Messengera. Błędy w nowych wersjach aplikacji powodują problemy z logowaniem, wysyłaniem wiadomości czy innymi funkcjami.

Problemy z połączeniem internetowym

Awaria Messengera może być również spowodowana problemami z połączeniem internetowym użytkownika. Słaba jakość sygnału Wi-Fi lub danych komórkowych często uniemożliwia korzystanie z aplikacji.

Błędy po stronie użytkownika

W niektórych przypadkach problemy z działaniem Messengera wynikają z nieaktualnej wersji aplikacji, niewłaściwych ustawień na urządzeniu użytkownika lub konfliktów z innym oprogramowaniem.

Zrzut ekranu ilustrujący, że występuje awaria messengera i pokazujący interfejs użytkownika z otwartymi kartami przeglądarki internetowej, gdzie główna karta zawiera grafikę z napisem "android.com.pl TOP 1 Niezależny portal technologiczny w Polsce" oraz logo Komputronik. Pozostałe elementy obrazka są rozmyte i nieczytelne.
Jedna z ostatnich awarii Messengera uniemożliwiła minimalizowanie okien z konwersacją.

Często awarie Messengera przybierają dosyć niecodziennych kształtów. Jedna z niedawnych wpadek Mety sprawiła, że użytkownicy korzystający z Facebooka w przeglądarkach… nie mogli minimalizować okien z rozmową. Naturalnie jest to dosyć rzadki przypadek, ponieważ najczęściej awarie objawiają się tym, że użytkownicy najzwyczajniej w świecie nie mogą wysyłać do siebie wiadomości. Wówczas spotykamy się z hasłem „Wysyłanie” lub ewentualnie „Wysłano”, jednak tekst ostatecznie nie dochodzi do skrzynki odbiorcy.

Interfejs komunikatora z informacją, że wiadomości i połączenia są zabezpieczone szyfrowaniem end-to-end oraz komunikatem, że "Ta osoba jest niedostępna na Messengerze".
Fot. Messenger, zrzut ekranu

Ostatnio w desktopowej wersji Messengera wielu użytkowników zwracało uwagę na problem związany z błędem aplikacji, która nie wyświetlała czatów ze znajomymi. Jeśli sami spotkaliście się z awarią przedstawioną powyżej, pomocne może okazać się wylogowanie i zalogowanie do Messengera na danym urządzeniu.

Co robić, gdy Messenger nie działa?

Zbliżenie na ikony aplikacji z powiadomieniem na ikonie Messenger na wyświetlaczu smartfona.
Fot. Brian Tromp/Unsplash

Częstotliwość awarii Messengera jest trudna do jednoznacznego określenia, ponieważ zależy to od wielu zmiennych. Mowa tu między innymi o stabilności infrastruktury technologicznej Facebooka i zachowania użytkowników. Mimo to, większe awarie zdarzają się stosunkowo rzadko i zwykle są szybko rozpoznawane przez zespoły techniczne.

Czas naprawy zależy od skali problemu. Mniejsze awarie, takie jak błędy w oprogramowaniu, zazwyczaj są rozwiązywane w ciągu kilku godzin. W przypadku poważniejszych problemów, takich jak awarie serwerów, naprawa może potrwać dłużej. Czasami sięgają one nawet 24 godzin, chociaż takie sytuacje są rzadkością.

Awaria Messengera sama w sobie może skutkować różnymi konsekwencjami. Najczęściej oznacza to przerzucenie się na SMS-y lub rozmowy telefoniczne, co nie odpowiada wszystkim użytkownikom. Z kolei dla osób używających Messengera w celach zawodowych, może to oznaczać poważniejsze zakłócenia w pracy, a nawet utratę dochodów.

Co jednak zrobić w przypadku, gdy zauważymy, że Messengera nie działa odpowiednio? Przede wszystkim warto sprawdzić, czy jest to szerszy problem. Strony takie jak Downdetector lub platforma X mogą pomóc w ustaleniu, czy inni użytkownicy również zgłaszają problemy z Messengerem. Jeśli problem jest wyjątkowo frustrujący, możesz skontaktować się z pomocą techniczną Mety.

Messenger nie działa – podsumowanie

Ikona Messenger na tle gradientu kolorów purpurowego i błękitnego.

W ciągu ostatnich lat Messenger doświadczył kilku dużych awarii, które dotknęły użytkowników na całym świecie. Za przykład może posłużyć tu marzec 2019 roku, kiedy to komunikator wraz z innymi usługami należącymi do Facebooka, doświadczył jednej z najdłuższych awarii w swojej historii. Wówczas paraliż trwał prawie 24 godziny. Przyczyną była zmiana konfiguracji serwera, która nieoczekiwanie wpłynęła na wiele systemów. Innym przykładem może być awaria z grudnia 2020 roku. Tym razem także zawiodły serwery, które wstrzymały korespondencję milionów użytkowników na całym świecie.

Naturalnie takie awarie mogą być frustrujące, jednak należy pamiętać, że zespoły techniczne Mety zawsze pracują nad ich szybkim rozwiązaniem. W końcu leży to w ich interesie. Osobiście użytkownicy mogą minimalizować wpływ mniejszych awarii, aktualizując aplikację do najnowszej wersji i sprawdzając swoje połączenie internetowe. W przypadku większych problemów zalecana jest cierpliwość lub tymczasowe korzystanie z alternatywnych metod komunikacji internetowej.

Poprzednie awarie Messengera – archiwum

5 marca, około godziny 16:00 czasu polskiego doszło do poważnej globalnej awarii Messengera, Facebooka oraz Instagrama. W przypadku wszystkich tych platform użytkownicy zostali wylogowani ze swoich kont i nie mogą ponownie się do nich zalogować.

Źródło: Opracowanie własne. Zdjęcie otwierające: Brian Tromp / Unsplash

Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.

Motyw