Dane opublikowane w raporcie „Digital 2023: Global Overview” pokazują, że Facebook ma obecnie prawie 3 mld aktywnych użytkowników, co stanowi prawie 37% całkowitej populacji świata. Biorąc pod uwagę, że 33,8% ludności globalnej nie ma dostępu do internetu, z niebieskiej platformy społecznościowej korzysta większość osób podłączonych do sieci.
Facebook ma ponad 3 miliardy użytkowników – Spis treści
Trendy w korzystaniu z internetu
Raport „Digital 2023: Global Overview” dostarcza kompleksowego spojrzenia na globalne trendy cyfrowe. Podkreśla znaczące zmiany w liczbie użytkowników internetu na świecie, obserwuje spadek w różnych aspektach aktywności online, dostarcza wgląd w zmieniające się preferencje platform społecznościowych i zmiany w urządzeniach używanych do dostępu do treści i usług cyfrowych.
Twórcy analizy wskazują na spowolnienie wzrostu liczby użytkowników mediów społecznościowych w 2023 roku i zmniejszenie czasu spędzanego online, co sugeruje zmianę w sposobie, w jaki ludzie korzystają z sieci. Być może najważniejszą informacją z tegorocznego raportu jest to, że ilość czasu, jaki spędzamy w internecie, spadła rok do roku o prawie 5%.
Chociaż dane dotyczące czasu spędzanego w internecie ilustrują spadek tempa – odzwierciedlając krajobraz po pandemii i to, że ludzie mają teraz mniej czasu do stracenia – połączenie zmęczenia mediami, rezygnacji z abonamentu i kryzysu kosztów utrzymania odgrywają w równym stopniu rolę ważną rolę w spłaszczaniu krzywej.
Zespół ds. trendów Global Web Index (GWI) w swoim raporcie „The global media landscape”
Najpopularniejsze platformy społecznościowe na świecie
Obecnie na świecie jest 5,16 mld użytkowników internetu, co oznacza, że 64,4% całkowitej populacji świata jest obecnie online. W tym mamy 4,76 mld użytkowników mediów społecznościowych, co stanowi niecałe 60% wszystkich ludzi na świecie.
Dane Global Web Index (GWI) pokazują również, że ludzie spędzają w mediach społecznościowych, w tym na Facebooku, więcej czasu niż kiedykolwiek wcześniej. A co być może najważniejsze, wzrost ten nastąpił pomimo opisanego powyżej skrócenia całkowitego czasu spędzanego na korzystaniu z internetu.
Jeśli uszeregujemy platformy według miesięcznych aktywnych użytkowników, najnowsze dane sugerują, że Facebook zajmuje czołową pozycję z wynikiem 2,958 mld osób. YouTube przyciąga obecnie ponad 2,5 mld użytkowników miesięcznie. Społeczność Instagrama plasuje się na trzecim miejscu ex aequo z WhatsAppem i wynikiem 2 mld użytkowników na każdej platformie.
Skąd czerpiemy informacje?
Tym, co szokuje w kontekście Polski w nowym raporcie o globalnych digitalowych trendach, jest źródło czerpania informacji o świecie. Według danych jesteśmy drugim krajem na świecie, w którym najwięcej użytkowników uznaje czytanie informacji jako główny powód korzystania z mediów społecznościowych.
Jak podaje raport Instytut Badań Internetu i Mediów Społecznościowych (IBIMS) z 2023 roku pt. „Skąd Polacy czerpią informacje?”, wśród obywateli naszego kraju dominującym źródłem informacji o świecie pozostaje telewizja. Niemniej jednak internet zyskuje na znaczeniu, zwłaszcza wśród młodszych osób, dla których media społecznościowe, w tym Facebook, są ważniejsze niż portale internetowe.
Preferencje mediowe różnią się w zależności od płci, wieku, a także miejsca zamieszkania. Najmłodsza grupa wiekowa (18-29 lat) preferuje media społecznościowe, podczas gdy starsze grupy wciąż polegają na tradycyjnych portalach internetowych. Ponadto mężczyźni chętniej korzystają z portali internetowych, a kobiety z mediów społecznościowych.
Jaki z tego wniosek? Biorąc pod uwagę, że z Facebooka korzysta większość osób mających dostęp do internetu, możemy sobie tylko wyobrazić, jaką wagę mają treści publikowane w mediach społecznościowych. Chociaż obserwujemy spadek aktywności online, informacje znajdujące się na tych platformach mają ogromne znacznie dla komunikacji osób z całego świata.
Skoro interesuje Cię świat mediów społecznościowych, być może korzystasz też ze Snapchata? Jeśli tak, z pewnością przyda ci się nasz poradnik krok po kroku dotyczący tego, jak odzyskać dni na Snapie.
Źródło: GWI, Digital 2023: Global Overview, IBIMS, oprac. własne. Zdjęcie otwierające: FellowNeko / Depositphotos