Dłoń trzymająca smartfon z logo Facebooka na ekranie, w tle rozmyte logo firmy Meta.

Facebook ma ponad 3 miliardy użytkowników. Prawie tyle samo ludzi na świecie żyje bez internetu

4 minuty czytania
Komentarze

Dane opublikowane w raporcie „Digital 2023: Global Overview” pokazują, że Facebook ma obecnie prawie 3 mld aktywnych użytkowników, co stanowi prawie 37% całkowitej populacji świata. Biorąc pod uwagę, że 33,8% ludności globalnej nie ma dostępu do internetu, z niebieskiej platformy społecznościowej korzysta większość osób podłączonych do sieci.

Trendy w korzystaniu z internetu

Osoba siedzi na ławce i trzyma smartfona w rękach; widoczne są ręce, część kurtki w kratę, jeansy.
Fot. Charlotte May / Pexels

Raport „Digital 2023: Global Overview” dostarcza kompleksowego spojrzenia na globalne trendy cyfrowe. Podkreśla znaczące zmiany w liczbie użytkowników internetu na świecie, obserwuje spadek w różnych aspektach aktywności online, dostarcza wgląd w zmieniające się preferencje platform społecznościowych i zmiany w urządzeniach używanych do dostępu do treści i usług cyfrowych.

Twórcy analizy wskazują na spowolnienie wzrostu liczby użytkowników mediów społecznościowych w 2023 roku i zmniejszenie czasu spędzanego online, co sugeruje zmianę w sposobie, w jaki ludzie korzystają z sieci. Być może najważniejszą informacją z tegorocznego raportu jest to, że ilość czasu, jaki spędzamy w internecie, spadła rok do roku o prawie 5%.

Wykres słupkowy przedstawiający średni dzienny czas spędzany w internecie przez użytkowników w wieku od 16 do 64 lat rok do roku, z danymi od Q3 2013 do Q3 2022, włącznie ze zmianami procentowymi między kolejnymi kwartałami.
Dzienny czas spędzony w internecie. Fot. Raport „Digital 2023: Global Overview”

Chociaż dane dotyczące czasu spędzanego w internecie ilustrują spadek tempa – odzwierciedlając krajobraz po pandemii i to, że ludzie mają teraz mniej czasu do stracenia – połączenie zmęczenia mediami, rezygnacji z abonamentu i kryzysu kosztów utrzymania odgrywają w równym stopniu rolę ważną rolę w spłaszczaniu krzywej.

Zespół ds. trendów Global Web Index (GWI) w swoim raporcieThe global media landscape”
Omówienie 10 najważniejszych trendów z badania Digital 2023

Najpopularniejsze platformy społecznościowe na świecie

Obecnie na świecie jest 5,16 mld użytkowników internetu, co oznacza, że ​​64,4% całkowitej populacji świata jest obecnie online. W tym mamy 4,76 mld użytkowników mediów społecznościowych, co stanowi niecałe 60% wszystkich ludzi na świecie.

Infografika wzrostu cyfrowego - zmiana w użytkowaniu połączonych urządzeń i usług z czasem, stan na styczeń 2023. Cztery kategorie: całkowita populacja z wrostem o 0,8% rok do roku i 67 milionów osób, unikalni użytkownicy telefonów komórkowych z wzrostem o 3,2% i 168 milionów osób, użytkownicy internetu z wzrostem o 1,9% i 98 milionów osób oraz aktywni użytkownicy mediów społecznościowych z wzrostem o 3,0% i 137 milionów osób. Barwne ikony reprezentują każdą kategorię: ludzie, telefon, globus i ikony czatu.
Rozwój cyfrowy. Fot. Raport „Digital 2023: Global Overview”

Dane Global Web Index (GWI) pokazują również, że ludzie spędzają w mediach społecznościowych, w tym na Facebooku, więcej czasu niż kiedykolwiek wcześniej. A co być może najważniejsze, wzrost ten nastąpił pomimo opisanego powyżej skrócenia całkowitego czasu spędzanego na korzystaniu z internetu.

Jeśli uszeregujemy platformy według miesięcznych aktywnych użytkowników, najnowsze dane sugerują, że Facebook zajmuje czołową pozycję z wynikiem 2,958 mld osób. YouTube przyciąga obecnie ponad 2,5 mld użytkowników miesięcznie. Społeczność Instagrama plasuje się na trzecim miejscu ex aequo z WhatsAppem i wynikiem 2 mld użytkowników na każdej platformie.

Wykres słupkowy przedstawiający ranking najczęściej używanych platform społecznościowych na świecie według liczby globalnych aktywnych użytkowników (w milionach) na styczeń 2023, z Facebookiem na czele (2958 mln), a Pinterestem na ostatnim miejscu pośród wymienionych (445 mln).
Najczęsciej używane platformy mediów społecznościowych. Facebook z najwyższym wynikiem. Fot. Raport „Digital 2023: Global Overview”

Skąd czerpiemy informacje?

Tym, co szokuje w kontekście Polski w nowym raporcie o globalnych digitalowych trendach, jest źródło czerpania informacji o świecie. Według danych jesteśmy drugim krajem na świecie, w którym najwięcej użytkowników uznaje czytanie informacji jako główny powód korzystania z mediów społecznościowych.

Jak podaje raport Instytut Badań Internetu i Mediów Społecznościowych (IBIMS) z 2023 roku pt. „Skąd Polacy czerpią informacje?”, wśród obywateli naszego kraju dominującym źródłem informacji o świecie pozostaje telewizja. Niemniej jednak internet zyskuje na znaczeniu, zwłaszcza wśród młodszych osób, dla których media społecznościowe, w tym Facebook, są ważniejsze niż portale internetowe.

Wykres słupkowy przedstawiający główne źródła aktualnych informacji o Polsce i świecie. Najpopularniejsze źródło to internet (portale takie jak Onet, Wirtualna Polska) z wynikiem 60,8%, a najmniej popularne są prasa - dzienniki z wynikiem 15,7%. Dane zaprezentowane są procentowo z podziałem na kategorie, w tym telewizję, radio, media społecznościowe i prasę.
Fot. Raport IBIMS „Skąd Polacy czerpią informacje?”

Preferencje mediowe różnią się w zależności od płci, wieku, a także miejsca zamieszkania. Najmłodsza grupa wiekowa (18-29 lat) preferuje media społecznościowe, podczas gdy starsze grupy wciąż polegają na tradycyjnych portalach internetowych. Ponadto mężczyźni chętniej korzystają z portali internetowych, a kobiety z mediów społecznościowych.

Jaki z tego wniosek? Biorąc pod uwagę, że z Facebooka korzysta większość osób mających dostęp do internetu, możemy sobie tylko wyobrazić, jaką wagę mają treści publikowane w mediach społecznościowych. Chociaż obserwujemy spadek aktywności online, informacje znajdujące się na tych platformach mają ogromne znacznie dla komunikacji osób z całego świata.

Skoro interesuje Cię świat mediów społecznościowych, być może korzystasz też ze Snapchata? Jeśli tak, z pewnością przyda ci się nasz poradnik krok po kroku dotyczący tego, jak odzyskać dni na Snapie.

Źródło: GWI, Digital 2023: Global Overview, IBIMS, oprac. własne. Zdjęcie otwierające: FellowNeko / Depositphotos

Motyw