Logo T-Mobile odbijające się na budynku
LINKI AFILIACYJNE

T-Mobile ukarany przez UOKiK za promocję „1200 GB za darmo przez rok”. Operator wydał oświadczenie

4 minuty czytania
Komentarze

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył karę na T-Mobile Polska. Poszło o promocję 1200 GB za darmo przez rok, a konkretnie to, jak była ona reklamowana. Magentowy operator nie zgadza się z decyzją podjętą przez prezesa UOKiK. Wygląda na to, że sprawa znajdzie swój finał w sądzie.

UOKiK nakłada karę na T-Mobile

Reklamy dotyczące promocji T-Mobile 1200 GB za darmo przez rok wzbudziły wątpliwości Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. UOKiK wszczął postępowanie na podstawie skargi konsumenta i przeanalizował materiały promujące opisywaną akcję oraz jej regulaminy. Urząd wyciągnął wnioski i podsumował promocję magentowego operatora następująco: ani za darmo, ani 1200 GB.

logo UOKiK czarne na białym tle
Fot. logo UOKiK

Klienci T-Mobile z ofertą na kartę (w abonamencie komórkowym ta opcja nie obowiązuje) mogą otrzymać 1200 GB, ale na raty, co miesiąc 100 GB przez rok. Warunkiem otrzymywania kolejnych części pakietu jest doładowywanie konta za min. 35 zł miesięcznie. Po roku kwota wydana na zasilenia wyniesie 420 zł. UOKiK zwraca uwagę, że informacja na ten temat była zawarta małą czcionką na samym dole reklamy.

Hasła reklamowe mają za zadanie przyciągnąć uwagę konsumenta, tak aby zapadły mu w pamięć i skłoniły do zakupu reklamowanej usługi. Przekaz reklamowy musi być co do zasady krótki, zwięzły i jasny. To jednak nie upoważnia przedsiębiorców do stosowania nieprawdziwych reklam. Konsument ma prawo oczekiwać, że prezentowana oferta jest uczciwa i nie zawiera „haczyków”. Rzeczywisty mechanizm promocji T-Mobile Polska opierał się na systemie „ratalnym”, w którym przez 12 miesięcy konsument dostawał co miesiąc pakiet 100 GB, pod warunkiem zasilenia karty na co najmniej 35 zł.

Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Prezes UOKiK nałożył na T-Mobile Polska karę za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów. Magentowy operator ma zapłacić 25 623 957 zł, a także opublikować treść decyzji urzędu na swojej stronie internetowej i profilach w mediach społecznościowych w dwóch językach: polskim i ukraińskim (bo w błąd mieli zostać wprowadzeni także konsumenci posługujący się tym językiem). Decyzja nie jest jednak prawomocna, operator ma prawo odwołać się do sądu i już zapowiedział wykonanie takiego kroku.

T-Mobile odpowiada na zarzuty. „Nie zgadzamy się z formą i wysokością kar”

logo t-mobile magentowa litera T
Fot. T-Mobile / materiały prasowe

Po ogłoszeniu przez UOKiK opisywanej decyzji redakcja Android.com.pl skontaktowała się z biurem prasowym T-Mobile. Magentowy operator odesłał nas do swojego oświadczenia.

W T-Mobile zawsze dbamy o jak najlepsze doświadczenia naszych klientów, a także o to, by mogli korzystać z najlepszych ofert i technologii. Tak też było w przypadku oferty „1200 GB za darmo przez rok”, która w momencie premiery była pierwszym na rynku tego typu rozwiązaniem dostępnym dla wszystkich użytkowników ofert na kartę. Spotkała się z niesamowitym zainteresowaniem klientów, którzy przekazali nam setki pozytywnych sygnałów na temat jej wprowadzenia. Zwróciła również uwagę konkurencji, która wprowadziła podobne rozwiązania dla swoich klientów.

Jak każda wprowadzana przez nas oferta, „1200 GB za darmo przez rok” powstała w zgodzie z mechaniką właściwą dla usług na kartę, w których korzystanie z dodatkowych bonusów jest zawsze związane z posiadaniem aktywnego konta lub pakietu, co z kolei łączy się z obowiązkiem comiesięcznych doładowań.

oświadczenie T-Mobile.

Operator twierdzi, że współpracował z urzędem i nie zgadza się z tym, jak został ukarany.

Natychmiast po przedstawieniu nam przez UOKiK zastrzeżeń dotyczących formy promocji tej oferty, tj. na początku tego roku, dobrowolnie i w pełni otwarcie współpracowaliśmy z Urzędem, wychodząc z inicjatywą i wprowadzając zmiany w całej komunikacji reklamowej związanej z ofertą, zgodnie z wytycznymi Urzędu. W toku postępowania zaproponowaliśmy także szereg rozwiązań mających na celu zadośćuczynienie osobom, które zgłosiły zastrzeżenia do sposobu komunikacji promocji – zgodnie z naszą wiedzą na tysiące klientów były tylko dwa takie przypadki.

Po dokładnej analizie uzasadnienia decyzji Prezesa UOKiK, zdecydowanie nie zgadzamy się z formą i wysokością kar nałożonych na T-Mobile Polska w ramach postępowania.

Oświadczamy jednocześnie, że zamierzamy złożyć odwołanie od tej decyzji w terminie przewidzianym przepisami.

oświadczenie T-Mobile.

Na ostateczne rozstrzygnięcie sprawy musimy więc jeszcze trochę zaczekać.

Źródło: UOKiK, T-Mobile. Zdjęcie otwierające: T-Mobile / materiały prasowe

Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.

Motyw