Rynek kart graficznych zdążył się ustabilizować, co nie oznacza, że GPU są obecnie tanie. W moje ręce trafiła podstawowa wersja RTX 4070 z dwoma wentylatorami. Jak radzi sobie pod obciążeniem i czy jest to model godny uwagi? Na to pytanie odpowie recenzja Palit GeForce RTX 4070 DUAL.
Recenzja Palit GeForce RTX 4070 DUAL — spis treści
Zalety
- Wydajność porównywalna z RTX 3080
- Świetna do 1440p
- Zasilanie złączem 8-pinowym
- Rewelacyjna efektywność energetyczna
- DLSS 3.0 poprawia wydajność
- HDMI 2.1
- Możliwość modyfikacji wyglądu karty
Wady
- Mały skok wydajnościowy względem poprzedniej generacji kart
- Droższa w porównaniu do RTX 3070
- Mało przyszłościowa w rozdzielczości 2160p
- DisplayPort w wersji 1.4
Palit GeForce RTX 4070 DUAL — podsumowanie
Mimo podwyżki cen względem serii 30 Palit GeForce RTX 4070 DUAL to ciekawa propozycja dla osób grających w rozdzielczości 1440p, a nawet 2160p. Karta oferuje wydajność porównywalną do RTX 3080, a jest tańsza i bardziej energooszczędna.
Zawartość pudełka, specyfikacja i cena Palit GeForce RTX 4070 DUAL
Karta graficzna Palit GeForce RTX 4070 DUAL przychodzi w prostym, ale estetycznym pudełku, które dobrze chroni zawartość. W środku poza zabezpieczonym GPU nie znajdziemy nic więcej. Nie jest to jednak duży minus, bo użytkownik nie potrzebuje nic więcej. Karta jest na tyle mała i lekka, że nie wymaga wsporników, a do zasilenia tego modelu nie jest wymagana 12-pinowa przejściówka.
Cena Palit GeForce RTX 4070 DUAL
Dość ubogi zestaw pozwolił na dość korzystną wycenę. Za kartę Palit GeForce RTX 4070 DUAL trzeba zapłacić więcej niż za RTX 3070 podczas premiery (2359 zł), natomiast przez ostatnie dwa lata wiele się zmieniło. Testowana 4070 kosztuje około 3000 złotych, a więc wersja z chłodzeniem Palit DUAL jest jedną z najtańszych wersji układu z rdzeniem AD104. Tańsze propozycje znajdziesz w naszym rankingu kart graficznych. W zbliżonej cenie nabyć można urządzenie z kategorii laptop do 3000 i laptop gamingowy do 3000 zł, natomiast za komputer o podobnej wydajności trzeba zapłacić dużo więcej.
Specyfikacja techniczna Palit GeForce RTX 4070 DUAL
- Wielkość pamięci: 12GB
- Szerokość magistrali pamięci: 192bit
- DRAM: GDDR6X
- Zegar grafiki: 1920 MHz
- Częstotliwość podwyższona: 2475 MHz
- Szybkość pamięci: 21 Gbps
- Ilość rdzeni cuda 5888
- Przepustowość pamięci: (GB/sec) 504
- Microsoft DirectX Microsoft DirectX® 12 Ultimate
- OpenGL: 4.6
- Typ złącza PCI-E: 4.0
- HDMI: HDMI 2.1a
- DisplayPort: DP1.4a x 3
- Maksymalna rozdzielczość w trybie cyfrowym: 4K przy 240Hz lub 8K przy 60Hz with DSC, HDR
- Szerokość: 2 Sloty
- Wymiary karty: 269.1 × 127.5 × 40.1 mm
- Pobór mocy karty graficznej: (W) 200W
- Rekomendowana moc zasilacza: 750W
- Dodatkowe złącza zasilania: 8-pin x 1
Platforma testowa
- Procesor: AMD Ryzen 7 5800X
- Chłodzenie: be quiet! Dark Rock 4
- Płyta główna: Gigabyte B550 AORUS ELITE
- RAM: GOODRAM 32GB (2x16GB) IRDM PRO
- Obudowa: be quiet! Pure Base 500DX, 4x wentylatory 140 mm
- System: Windows 11 Pro 22H2 22621.2215
- Sterownik karty graficznej: GeForce Game Ready 537.13
Budowa i jakość wykonania Palit GeForce RTX 4070 DUAL
Palit GeForce RTX 4070 DUAL to dwuslotowa karta, która powinna zmieścić się do każdej obudowy. Design można nazwać gamingowym, ale ze względu na ciemną kolorystykę GPU może się podobać. Poza rozmiarami wygląd także powinien dopasować się do większości konfiguracji, choć to tylko moja opinia. Biorąc 4070 DUAL w ręce czuć, że jest to model budżetowy, głównie za sprawą użytych materiałów. Zarówno osłona chłodzenia, jak i backplate wykonano z tworzywa sztucznego. Metalowe elementy usprawniają pasywne chłodzenie, natomiast tworzywo także ma swoje zalety. Karta waży gramów, więc nie obciąża zbytnio slotu PCI-e. Czymś niespotykanym jest, że producent udostępnia modele 3D obudów, dzięki czemu każdy posiadacz drukarki 3D może zmodyfikować wygląd swojej karty poprzez dodanie spersonalizowanych nakładek.
Jak wskazuje nazwa testowanego komponentu (Palit GeForce RTX 4070 DUAL), producent postawił na dwa wentylatory. Na backplate zobaczyć można duże wycięcie typowe dla serii 40, co poprawia przepływ powietrza, a co za tym idzie chłodzenie. W odróżnieniu od referencyjnego modelu karta zasilana jest jednym 8-pinowym przewodem, co docenią posiadacze starszych zasilaczy. Z tyłu znaleźć można jedno HDMI w wersji 2.1 oraz trzy porty DisplayPort 1.4.
Wydajność Palit GeForce RTX 4070 DUAL -Benchmarki
Wybierając programy testujące zdecydowałem się na 3DMark Time Spy (DirectX 12) oraz Fire Strike (DirectX 11) ze względu na jego popularność. Wyniki można łatwo porównać z innymi chłodzeniami i różnymi modelami. Do sprawdzenia temperatur wykorzystałem Furmarka, ale ten pojawi się w sekcji temperatury. Jeśli chodzi o wyniki, to w 3DMark Time Spy karta osiągnęła 16089 punktów, co jest wynikiem typowym dla budżetowych wersji RTXa 4070. Wybierając model z lepszym chłodzeniem i OC w nazwie, liczyć można na wynik zbliżony do 17 tysięcy punktów. Co ciekawe, karta uzyskała około 4 tysiące punktów więcej niż mobilny RTX 4070 (100 W) w laptopie Lenovo Yoga Pro 9i Gen 8. W Fire Strike zaobserwować można 35323 punkty.
Gry — rasteryzacja
W tradycyjnej rasteryzacji wyniki są bardzo dobre. Większość tytułów AAA nawet w rozdzielczości 2160p utrzymuje blisko 60 klatek na sekundę, a niższe rozdzielczości i ustawienia pozwalają na uzyskanie ponad 100 FPSów.
Cyberpunk 2077
Na pierwszy ogień idzie popularny Cyberpunk 2077, który wyciska z kart ostatnie poty, a także w niedalekiej przyszłości dzięki dodatkowi Phantom Liberty dostanie drugie życie. Co więcej, gra oferuje wbudowany benchmark. Z niego skorzystałem, aby w identycznych warunkach porównać wyniki. Poniżej prezentuję rezultaty w rozdzielczości 1080p.
Ustawienia | Średnie | Wysokie | Ultra |
Średnie FPS | 245,9 | 211,1 | 182,7 |
Max FPS | 322,7 | 292,8 | 248,6 |
Min FPS | 107,1 | 97,4 | 84,2 |
Po zmianie rozdziałki na 1440p tak prezentują się uzyskane klatki na sekundę. Jest grywalnie, nawet bardzo, a spadek klatek jest mało zauważalny.
Ustawienia | Średnie | Wysokie | Ultra |
Średnie FPS | 187,4 | 153,0 | 120,6 |
Max FPS | 216,5 | 183,9 | 157,5 |
Min FPS | 86,7 | 69.2 | 101,9 |
W 4K bez śledzenia promieni Palit GeForce RTX 4070 DUAL jeszcze sobie radzi, choć na ustawieniach ultra można narzekać na ilość klatek.
Ustawienia | Średnie | Wysokie | Ultra |
Średnie FPS | 119,8 | 83,3 | 53,8 |
Max FPS | 135,9 | 96,4 | 76,9 |
Min FPS | 64,2 | 73,2 | 45,1 |
Marvel’s Spider-Man Remastered
Marvel’s Spider-Man Remastered to popularny tytuł, który także potrafi obciążyć GPU. Wymagania są nieco mniejsze, ale granie człowiekiem-pająkiem przy wyższych FPSach jest nawet bardziej istotne dla przyjemnego gameplayu. Nie korzystałem z technologii DLSS, ani śledzenia promieni. W rozdzielczości FullHD ograniczeniem okazał się procesor lub silnik gry.
Ustawienia | Średnie | Wysokie | Bardzo wysokie |
Średnie FPS | 118.9 | 104.8 | 103.1 |
Max FPS | 154.3 | 130.1 | 126.3 |
1% low | 76.5 | 62.9 | 61.3 |
0.1% low | 52.4 | 49.5 | 49.2 |
Po zmianie rozdzielczości na 1440p, klatki na sekundę potrafią zachwycić, bo prezentują się bardzo porównywalnie z wynikami, jakie uzyskałem w niższej rozdzielczości.
Ustawienia | Średnie | Wysokie | Bardzo wysokie |
Średnie FPS | 115.9 | 111.9 | 102.1 |
Max FPS | 150.8 | 141.9 | 121.4 |
1% low | 72.5 | 71.7 | 67.0 |
0.1% low | 56.2 | 53,0 | 53.8 |
Następnie przyszedł czas na rozdzielczość 4K i tu klatki zmalały znacznie, szczególnie na bardzo wysokich ustawieniach. Mimo to tytuł jest bardzo grywalny, a ścinki są sporadyczne, co widać po rezultatach z 1% low.
Ustawienia | Średnie | Wysokie | Bardzo wysokie |
Średnie FPS | 91.2 | 85.8 | 79.3 |
Max FPS | 108.0 | 95,8 | 90.0 |
1% low | 56.5 | 64.8 | 60.9 |
0.1% low | 50.1 | 50.9 | 45.5 |
Wiedźmin 3
Ostatnią produkcją z gatunku AAA będzie niezawodny Wiedźmin 3. Next genowy update sprawił, że gra blisko 10 lat po premierze potrafi obciążyć podzespoły komputera. Palit GeForce RTX 4070 DUAL z rozdzielczością 1080p nie ma żadnego problemu nawet w Novigradzie.
Ustawienia | Średnie | Wysokie | Uber |
Średnie FPS | 161,6 | 152,5 | 138,7 |
Max FPS | 184,0 | 179,5 | 153,2 |
1% low | 107,3 | 102,1 | 93,4 |
0.1% low | 90,1 | 78,7 | 36,8 |
W rozdzielczości 1440p różnica w klatkach względem różnych ustawień graficznych zaczęła się zacierać. Nawet ustawiając grafikę na Uber, liczyć można na stabilne 120 klatek.
Ustawienia | Średnie | Wysokie | Uber |
Średnie FPS | 143,1 | 133,8 | 125,0 |
Max FPS | 148,4 | 142,2 | 128,9 |
1% low | 98,0 | 89,1 | 87,0 |
0.1% low | 78,0 | 68,0 | 55,5 |
Co ciekawe po zwiększeniu rozdzielczości średnie FPSy są w zasadzie identyczne. Główną różnicą są 1% i 0.1% low, które zaobserwować można w postaci sporadycznych lagów.
Ustawienia | Średnie | Wysokie | Uber |
Średnie FPS | 76,3 | 64,6 | 59,3 |
Max FPS | 79,2 | 67,2 | 63,4 |
1% low | 65,5 | 47,4 | 42,6 |
0.1% low | 58,5 | 38,3 | 40,7 |
Apex Legends
A co z miłośnikami e-sportu? W tej kategorii przetestowałem Apex Legends. Dla porównywalnych warunków pomiary wykonałem na strzelnicy, a podczas dużych strzelanin ilość klatek na sekundę może być około 10% mniejsza. Zastosowane ustawienia to maksymalne detale z dwoma wyjątkami (średnia jakość dodatkowego cieniowania i bardzo wysoka szczegółowość cieni punktowych). W tym tytule ponad 100 FPSów zobaczymy nawet w rozdzielczości 4K.
Rozdzielczość | 1080p | 1440p | 2160p |
Średnie FPS | 268.6 | 202.0 | 118.1 |
Max FPS | 300.7 | 244.5 | 131.9 |
1% low | 177.1 | 137.3 | 84.1 |
0.1% low | 94.4 | 76.6 | 64.7 |
Fortnite
Jednym z najpopularniejszych tytułów z gatunku battle royale w dalszym ciągu jest Fortnite. Po przejściu na nowszą wersję silnika Unreal Engine wydajna karta jest jeszcze bardziej pożądana. Wyniki przedstawiam w miksie różnych ustawień, który zapewnia dobre wrażenia wizualne, ale też zadowalającą ilość klatek na sekundę. Wyniki idealnie pasują do popularnych monitorów. W 1080p mamy blisko 240 klatek, a w 1440p ponad 144. Grając w 4K na monitorze 144 Hz czułem, że karta zaczyna mnie ograniczać.
Rozdzielczość | 1080p | 1440p | 2160p |
Średnie FPS | 246.6 | 176.7 | 91.1 |
Max FPS | 282.7 | 192.9 | 99.1 |
1% low | 143.9 | 104.0 | 73.3 |
0.1% low | 64.0 | 66.6 | 61.8 |
Gry — Ray Tracing
Cyberpunk 2077—Ray Tracing
Ponownie jednym z najlepszych tytułów jest Cyberpunk 2077. W najniższej testowanej rozdzielczości ilość FPS jest więcej niż zadowalająca.
Ustawienia | RT niskie | RT średnie | RT Ultra |
Średnie FPS | 179,4 | 145,0 | 139,7 |
Max FPS | 243,1 | 176,6 | 165,0 |
Min FPS | 81,9 | 70,3 | 64,95 |
W rozdzielczości 1440p dalej jest grywalnie, nawet na maksymalnych ustawieniach.
Ustawienia | RT niskie | RT średnie | RT Ultra |
Średnie FPS | 136,9 | 106,4 | 105,1 |
Max FPS | 173,0 | 131,5 | 129,3 |
Min FPS | 113,9 | 90,8 | 51,2 |
Rozdziałka 2160p jeste niestety sporym wyzwaniem. Ustawienia RT niskie zapewniają przyzwoite doświadczenia z grania. Przy wyższych detalach ze względu na pojedyncze ścinki gra nie jest zbyt przyjemna.
Ustawienia | RT niskie | RT średnie | RT Ultra |
Średnie FPS | 83,5 | 67,4 | 65,2 |
Max FPS | 107,2 | 84,1 | 81,6 |
Min FPS | 73,2 | 59,6 | 58,9 |
Marvel’s Spider-Man Remastered—Ray Tracing
Ray Tracing w tytule Spider-Man nie zużywa dużo więcej zasobów. Dzięki temu nawet po aktywacji śledzenia promieni można cieszyć się rozgrywką na świetnym poziomie.
Ustawienia | Bardzo wysokie, RT wysokie | Bardzo wysokie, RT bardzo wysokie |
Średnie FPS | 86.9 | 77.5 |
Max FPS | 107.9 | 95.5 |
1% low | 58.1 | 51.7 |
0.1% low | 50.9 | 37.0 |
1440p w dalszym ciągu zapewnia bardzo dobre doświadczenie gamingu, co potwierdzają zarejstrowane wyniki.
Ustawienia | Bardzo wysokie, RT wysokie | Bardzo wysokie, RT bardzo wysokie |
Średnie FPS | 84.3 | 75.8 |
Max FPS | 101.9 | 90.0 |
1% low | 55.5 | 51,2 |
0.1% low | 39.2 | 21.3 |
Decydując się na rozdzielczość 2160p średnie klatki spadają w okolice 60, a obserwowany 1% low na poziomie 40-50 potrafi zepsuć zabawę w poruszaniu się między budynkami.
Ustawienia | Bardzo wysokie, RT wysokie | Bardzo wysokie, RT bardzo wysokie |
Średnie FPS | 67.2 | 54.9 |
Max FPS | 72.4 | 63.0 |
1% low | 54.0 | 42.9 |
0.1% low | 47.9 | 28.1 |
Karty NVIDIA z serii 40 oferują DLSS 3 z funkcją generowana klatek. Po włączeniu tej opcji na maksymalnych ustawieniach obserwowałem średnio 83.6 FPS, a 1% low wyniosły 51.3 klatek na sekundę.
Wiedźmin 3 – Ray Tracing
Śledzenie promienie w Wiedźminie 3 to nowość, która została wprowadzona wraz z next genową aktualizacją. W tym scenariuszu zobaczyć można, że RTX 4070 nie jest przygotowany na słabo zoptymalizowane gry z Ray tracingiem. Już wydajność w rozdzielczości FullHD zostawia wiele do życzenia.
Ustawienia | RT | Uber RT |
Średnie FPS | 83,0 | 77,6 |
Max FPS | 90,2 | 81,0 |
1% low | 62,5 | 61,7 |
0.1% low | 34,7 | 52,2 |
Śledzenie promieni w rozdzielczości 1440p nie jest zbyt łaskawe dla małego Palit GeForce RTX 4070 DUAL.
Ustawienia | RT | Uber RT |
Średnie FPS | 81,1 | 64,0 |
Max FPS | 84,3 | 66,3 |
1% low | 62,4 | 49,6 |
0.1% low | 54,4 | 41,2 |
Osoby, które włączą Wiedźmina w 4K z Ray Tracingiem szybko tego pożałują. Doświadczenie ciężko nazwać grywalnym.
Ustawienia | RT | Uber RT |
Średnie FPS | 45,9 | 38,0 |
Max FPS | 47,2 | 38,9 |
1% low | 38,8 | 30,6 |
0.1% low | 35,9 | 28,6 |
Podkręcanie
Najnowsze karty serii RTX nie dają dużych możliwości podkręcania. W testowym egzemplarzu udało mi się przeprowadzić benchmark 3DMark Time Spy przy podkręceniu pamięci o 300 MHz i rdzenia o 200 MHz. Wynik, jaki uzyskałem to 16478. Takie ustawienia były też stabilne w grze Cyberpunk 2077, która jest znana z „wypłaszczania się”. Należy pamiętać, że inne gry mogą reagować różnie, a możliwości podkręcania zależą też od konkretnego egzemplarza.
Ustawienia | Non OC | OC |
Średnie FPS | 47.3 | 50.9 |
Max FPS | 78.6 | 68.6 |
Min FPS | 30.4 | 37.5 |
Temperatury, pobór prądu i hałas
Podczas mało wymagającej pracy takiej jak korzystanie z przeglądarki, edytowania dokumentów czy nawet oglądania wideo w 4K chłodzenie jest pasywne. Przy temperaturze otoczenia na poziomie 24 stopni, Palit GeForce RTX 4070 DUAL osiąga około 47 stopni na rdzeniu i 55 stopni gorącym punkcie (przy poborze prądu w zakresie 18-40 W). Zauważę jednak, że testy przeprowadzam w przewiewnej obudowie z dwoma 140 mm wentylatorami na froncie.
Po 20 minutach stress testu w programie Furmark temperatura rdzenia ustabilizowała się na poziomie 72.5 stopnia Celsjusza, a w gorącym punkcie było to 87.6 stopnia. Pobór energii w tym scenariuszu wynosił około 193 W, a wentylatory pracowały na 46% maksymalnych obrotów. Karta była na tyle cicha, że około metr od komputera hałas był słyszalny, ale w żadnym stopniu nie przeszkadzał. Granie bez słuchawek w tytuły AAA jest przyjemne. Około 70 sekund po wyłączeniu stress testu karta przeszła w tryb pasywny. Piszczenie cewek w testowym egzemplarzu było dużo mniej słyszalne niż w przypadku innych przedstawicieli RTX serii 40, z jakich korzystałem.
Oprogramowanie
Palit do swoich kart oferuje program ThunderMaster. Z jego poziomu zrobić można podstawowe podkręcanie, w czym pomoże przycisk OC SCAN. Gotowe ustawienia zapisać można na jednym z sześciu dostępnych profili. Modyfikować można też krzywe pracy wentylatorów oraz sterować podświetleniem RGB. W modelu Palit GeForce RTX 4070 DUAL znaleźć można jeden podświetlany pasek. Równomierność i jasność podświetlenia jest na wysokim poziomie. Oprogramowanie działa, ale sprawia wrażenie pisanego na kolanie. Działa wolno i nie wygląda nowocześnie. Do MSI Afterburner programowi Palit jeszcze dużo brakuje.
Palit GeForce RTX 4070 DUAL — podsumowanie i opinia
Zabierając się za recenzje budżetowego modelu, nie spodziewałem się fajerwerków. Palit GeForce RTX 4070 DUAL jednak pozytywnie zaskoczył. Wydajność odstaje nieco od droższych chłodzeń, natomiast temperatury i hałas były trzymane w ryzach. W efekcie kartę do 3000 złotych polecę osobom szukającym świetnej wydajności w rozdzielczości 1440p. Co prawda 4070 o wydajności zbliżonej do RTX 3080 umożliwi granie w rozdzielczości 4K, natomiast w niedalekiej przyszłości powstaną gry, które przewyższą możliwości małego RTXa.
Produkt na okres testów został udostępniony przez firmę Palit. Dostawca nie miał wpływu na treść materiału — prezentowana opinia jest niezależnym i subiektywnym poglądem autora tekstu. Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.