Rower elektryczny

Zrezygnuj z samochodu, a rząd francuski zapłaci ci za rower elektryczny

2 minuty czytania
Komentarze

Władze Francji powiększyły wielkości dotacji w ramach programu Le Plan Vélom, dzięki któremu można zamienić samochód na rower elektryczny lub tradycyjny.

Francja stawia na rower elektryczny, ale także na tradycyjny

Jak podaje The Times, francuski rząd zwiększył wielkości dotacji, dzięki której ludzie mogą zamienić samochód na rower elektryczny. Rezygnując z pojazdów spalinowych, osoby mogą się ubiegać o dotację 4 tys. euro na zakup elektrycznego jednośladowca. Program Le Plan Vélo, który rozpoczął się w 2018 roku, ma na celu zachęcić ludzi do korzystania z pojazdów niezanieczyszczających środowisko. Dzięki programowi Francja stała się jednym z najszybciej adaptujących rowery jako środek transportu wśród krajów europejskich. Mimo to prym nadal wiedzie Holandia, Dania i Niemcy.

O pełną dotację 4 tys. euro mogą się ubiegać osoby, które mieszkają w gospodarstwach domowych o niskich dochodach w strefach miejskich o niskiej emisji spalin. Tradycyjne rowery również kwalifikują się w ramach programu, którego celem jest rezygnacja z pojazdów wyposażonych w silniki spalinowe.

Paryż ma stać się przyjazny dla rowerów

Rząd Francji chce, aby do 2024 roku 9% kraju przeszło na rowery. Obecnie jest to jedynie 3% społeczeństwa francuskiego. Dla porównania w Holandii rowery jako środek transportu stanowią 27% całej populacji kraju. Podobny program jak Le Plan Vélo, działa na Litwie. U naszego sąsiada kwalifikującym się obywatelom przysługuje 1000 euro dotacji na zakup nowego roweru elektrycznego, skutera, motoroweru, motocykla, a nawet transportu publicznego. Wystarczy wymienić swój stary, dotychczasowy pojazd na bardziej ekologiczny jednośladowiec.

Co więcej, władze Francji chcą zainwestować 250 mln euro w Paryż, aby miasto stało się całkowicie dostępne dla rowerów. W zeszłym roku merem została Anne Hidalgo, która zapewniała w swojej kampanii wyborczej, że wybuduje nowe ścieżki rowerowe o łącznej długości 130 km. Na realizacje planu wyznaczyła sobie 5 lat. Z kolei tydzień temu w USA Joe Biden podpisał ustawę podatkową i klimatyczną, która ma obowiązywać wyłącznie pojazdy elektryczne, więc rower elektryczny odpada. Dzięki nowym przepisom, które opodatkowują największe korporacje, państwo ma wspierać projekty związane ze zmianą klimatu i transformacją energetyczną.

Źródło: The Verge; The Times

Motyw