Osoba trzyma pudełko z grą "Sekiro: Shadows Die Twice" na dziale z grami PS4 w sklepie.
LINKI AFILIACYJNE

Koniec gier w pudełkach na PlayStation? Potężne zwolnienia w Sony

3 minuty czytania
Komentarze

Czy gry w pudełkach na PlayStation będą zawsze dostępne? Niekoniecznie, ponieważ cyfrowa era na dobre rozgościła się już na świecie, a do tego przyzwyczajenia ludzi się zmieniają. Do tego w sieci pojawiły się informacje, że Sony w Japonii postanowiło zwolnić z pracy 250 osób z działu, który zajmował się produkcją klasycznych nośników danych, czyli m.in. płyt Blu-ray. Jest się czym przejmować?

Gry w pudełkach na PlayStation są bezpieczne

Biały kontroler do konsoli PlayStation 5, leżący na konsoli.
Fot. Bartosz Szczygielski / Android.com.pl

Rynek nowych technologii zmienia się wyjątkowo szybko i wiele produktów, które jeszcze niedawno były uznawane za niezniszczalne, po prostu znika. Coraz mniej filmów pojawia się na płytach DVD, które zastąpił Blu-ray, ale wcale nie jest powiedziane, że i ten format zostanie z nami na zawsze. Dystrybucja cyfrowa oraz platformy streamingowe sprawiły, że wiele osób odwróciło się od tradycyjnych nośników. Wprawdzie dalej można kupić odtwarzacze Blu-ray, ale i tych jest coraz mniej.

Z Japonii docierają też wiadomości, że Sony postanowiło zwolnić z działu recordable media 250 osób, czyli niemal 40% zatrudnionych tam osób. Od razu pojawiły się więc informacje o tym, że oto nadciąga koniec gier w pudełkach na PlayStation. Warto jednak kilka rzeczy naprostować.

płyta laptop
Fot. Chris Yates / Unsplash

Ten dział Sony odpowiedzialny jest za nośniki, które można nadpisywać, czyli chociażby popularne kiedyś czyste płyty. Nie jest to specjalnie zaskakująca decyzja, ponieważ zapotrzebowanie na czyste nośniki staje się coraz mniejsze. Kopie zapasowe robi się w chmurze lub na zewnętrznych dyskach, które mają o wiele większą pojemność, niż klasyczne płyty.

Cyfrowa dystrybucja jest zagrożeniem

Dwie wersje konsoli PlayStation 5 Slim oraz pady umieszczone na szarawym tle
Fot. Sony / materiały prasowe

Można więc założyć, że gry w pudełkach na PlayStation są na razie bezpieczne. Nikt jednak nie może zagwarantować, że tak samo będzie to wyglądało w kolejnych latach. Już teraz widać, że dystrybucja cyfrowa ma duże znaczenie dla Sony. Nowa wersja PlayStation 5 Slim wyposażona jest przecież w odłączany czytnik płyt, dając tym samym wybór użytkownikom. Łatwiej jest kupić grę w wersji cyfrowej, niż zamawiać ją na płycie czy jechać do sklepu.

Całkowite przychody rynku gier: 5% pudełkowe, 95% cyfrowe. Przychody z fizycznych gier na PC: 1% pudełkowe, 99% cyfrowe. Przychody rynku konsol: 17% pudełkowe, 83% cyfrowe. Pudełkowe przychody to 9,5 miliarda dolarów (-3,8% rok do roku), cyfrowe przychody to 174,5 miliarda dolarów (+0,8% rok do roku).
Wycinek raportu pokazujący dysproporcje między udziałem gier w pudełkach a wersjach cyfrowych. Fot. GameIndustry / zrzut ekranu

Potwierdzają to też badania. Pod koniec 2023 roku serwis GameIndustry opublikował raport, z którego wynika, że rynek gier pudełkowych nie ma się dobrze. W przypadku konsol odpowiada za około 17% wszystkich sprzedanych gier, a na PC to zaledwie 1%. Oczywiście na konsolach takie gry w pudełkach dalej generują przychody, ale te z roku na rok mogą być coraz mniejsze. I już dziś się o wiele mniejsze niż z dystrybucji cyfrowej. Zapewne kolejna generacja konsol od Sony i Microsoftu dalej będzie posiadać fizyczne czytniki płyt, ale kolejna już niekoniecznie. Wszak nawet dobry laptop gamingowy nie zawsze ma już czytnik płyt.

Źródło: Mainchi.jp / GameIndustry. Zdjęcie otwierające: David Cardinez / Shutterstock

Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.

Motyw