bezpieczne korzystanie ze smartfona

Bezpieczne korzystanie ze smartfona – 7 zasad, o których trzeba pamiętać

4 minuty czytania
Komentarze

Telefon już dawno przestał być prostym narzędziem do komunikacji – znajduje się na nim wiele wrażliwych danych. Bezpieczne korzystanie ze smartfona jest niezbędne, by chronić te informacje oraz nie narazić się na utratę dostępu np. do bankowości internetowej lub kont w mediach społecznościowych. Wspólnie z ekspertem od cyberbezpieczeństwa opracowaliśmy siedem zasad, których każdy użytkownik smartfona powinien przestrzegać.

Bezpieczne korzystanie ze smartfona – te zasady są kluczowe

fot. Franck/Unsplash

Jeśli nie chcemy, by dane z naszego smartfona znalazły się w niebezpieczeństwie, powinniśmy stosować się do kilku prostych zasad, które przedstawił nam Dawid Bałut, dyrektor ds. bezpieczeństwa w firmie Egnyte.

  1. Korzystajmy tylko z aplikacji z oficjalnych źródeł. Najlepiej ograniczyć się do programów dostępnych np. w Google Play i App Store. Pobieranie i uruchamianie plików instalacyjnych z zewnętrznych źródeł nie jest dobrym pomysłem.
  2. Używajmy zabezpieczeń biometrycznych. Telefon wymagający zeskanowania twarzy lub użycia odcisku palca może zniechęcić niepowołaną osobę, w której ręce trafiło nasze urządzenie. Pamiętajmy jednak, że w przypadku smartfonów z Androidem rozpoznawanie twarzy przeważnie jest ograniczone – w nich lepiej postawić właśnie na odcisk palca.
  3. Unikajmy prostych wzorów rysowanych na ekranie. Jest kilka popularnych kombinacji, które jako pierwsze przychodzą do głowy, gdy chcemy odblokować telefon. Powinniśmy ich unikać.
  4. Włączmy automatyczne blokowanie urządzenia po określonym czasie bezczynności. W razie gdy zostawimy odblokowany telefon i zapomnimy o nim, zwiększymy prawdopodobieństwo, że zdąży się on zablokować, zanim ktoś inny wziąłby go do ręki.
  5. Korzystajmy z antywirusa. Ta zasada nie jest obowiązkowa, antywirus na telefonie nie jest aż tak ważny, jak na komputerze. Taki program może skanować ruch sieciowy i zwrócić naszą uwagę na niebezpieczne zdarzenia – zaznacza jednak Dawid Bałut.
  6. Uważajmy, na jakie strony wchodzimy. Jeśli dostaliśmy podejrzany link w SMS-ie lub mailu, powstrzymajmy się od klikania. Zwracajmy uwagę, czy strona, na którą wchodzimy, naprawdę jest tą, na którą chcieliśmy trafić – w adresie witryny może być np. literówka, a dana strona będzie spreparowana przez cyberprzestępców.
  7. Łączmy się z internetem, korzystając z zaufanych sieci, najlepiej domowych. Poza domem dobrym rozwiązaniem jest pakiet danych komórkowych od operatora. Ogólnodostępne WiFi w galerii handlowej lub na dworcu jest raczej ostatecznością, a łącząc się z taką siecią, nie powinniśmy robić na telefonie żadnych poważnych operacji typu logowanie do bankowości.

Oprócz tego warto stosować się do ogólnych zasad, o których pisaliśmy w poradniku o budowaniu swojego cyberbezpieczeństwa. Chodzi np. o zwracanie uwagi na pochodzenie smartfona.

Smartfon czy komputer – z którego urządzenia bezpieczniej korzystać?

fot. Franck/Unsplash

Smartfony dają dziś tak duże możliwości, że wiele osób przestaje na co dzień używać komputera. Nie dotyczy to oczywiście graczy nieposiadających konsoli oraz tych, którym komputer służy do pracy. Ci, którzy używają komunikatorów, przeglądają strony internetowe, używają bankowości internetowej, mediów społecznościowych i platform streamingowych, często nie mają potrzeby sięgania po laptopa – wszystko jest w smartfonie. Powstaje pytanie, czy smartfony są bezpieczniejsze od komputerów, czy może jest wręcz przeciwnie.

Smartfony mają bardzo dobre systemy bezpieczeństwa, o wiele trudniej zainstalować na nich szkodliwe oprogramowanie. Nie tworzy się na nie też aż tak dużo wirusów. Z drugiej strony ataki phishingowe wymierzone w użytkowników smartfonów mogą być bardziej skuteczne. Na małym ekranie trudniej jest odczytać adres strony, na którą wchodzimy, w którym np. znajduje się literówka świadcząca o tym, że to podrobiona witryna – mówi Dawid Bałut. Na naszym portalu znajdziecie informacje o tym, jak bronić się przed phishingiem.

Dyrektor ds. bezpieczeństwa w firmie Egnyte dodaje, że ludziom zdarza się gubić smartfony, na których znajduje się wiele danych, w dodatku urządzenia te mają aparaty i mikrofony, za pomocą których można inwigilować ludzi. Zależy więc, z jakiej perspektywy na to spojrzymy, kto i w jaki sposób używa smartfonów. Z jednej strony dają one dostęp do narzędzi wzmacniających bezpieczeństwo, ale wprowadzają też pewne zagrożenia – podsumowuje ekspert.

zdjęcie główne: Franck/Unsplash

Motyw