Bezzałogowy ekranoplan powstaje na Politechnice Gdańskiej i według informacji podanej przez uczelnię, będzie to pierwsza na świecie maszyna tego typu oraz wielkości. Budowa pierwszego z powstających prototypów ma wystartować jeszcze w tym roku. Udało się już pozyskać kilkanaście milionów złotych na realizację projektu, którego głównym celem będzie wspieranie działań morskich oddziałów wojska.
Spis treści
Polacy tworzą bezzałogowy ekranoplan
![Model ekranoplanu wydrukowany techniką druku 3D, umieszczony na brązowym blacie z białą ścianą w tle.](https://static.android.com.pl/uploads/2024/01/bezzalogowy-ekranoplan-model-Fot-Politechnika-Gdanska-materialy-prasowe.jpg)
Ekranoplan to nic innego, jak rodzaj środka transportu łączącego w sobie cechy samolotu oraz pojazdu nawodnego. Porusza się on na niewielkiej wysokości, wykorzystując efekt przypowierzchniowy. Skrzydła pojazdu znajdujące się w odległości mniej więcej połowie długości skrzydła, wytwarzają wtedy większą siłę nośną, niż podczas klasycznego lotu na większej wysokości. Ekranoplany potrafiły poruszać się z prędkością nawet 550 km/h.
W rozwój tego typu maszyn po zakończeniu II wojny światowej mocno inwestowało ZSRR, ale po latach wycofano się z dalszych prac. Dziś ekranoplany wykorzystywane są głównie jako statki pasażerskie czy ratownicze, ale w ostatnich latach nastąpił ponowny wzrost zainteresowania tym środkiem transportu.
Powstający na Politechnice Gdańskiej projekt, w którym biorą udział jeszcze Wojskowa Akademia Techniczna im. Jarosława Dąbrowskiego oraz Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych, jest częścią programu obronność, finansowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Dlaczego w ogóle powstaje taki projekt? Oczywiście chodzi o zwiększenie możliwości obronnych na morzu, a tym samym zwiększenia bezpieczeństwa państwa.
Jak będzie wyglądał projekt?
![Trójwymiarowy model komputerowy przedstawiający fragment ekranoplanu](https://static.android.com.pl/uploads/2024/01/bezzalogowy-ekranoplan-model-wizualizacja-Fot-Politechnika-Gdanska-materialy-prasowe.jpg)
Tworzony ekranoplan będzie wykorzystywany do lotów na minimalnej wysokości nad powierzchnią wody i będzie przenosił różnego rodzaju ładunki. Oprócz stworzenia samego prototypu zostanie przeprowadzony też szereg symulacji, które dadzą naukowcom możliwość lepszego przystosowania pojazdu do warunków występujących w rzeczywistości. Ekranoplan ma ważyć maksymalnie 400 kilogramów i unosić się do kilku metrów nad wodą. Wykorzystany zostanie także napęd turbośmigłowy, a pojazd kontrolowany będzie zdalnie z linii brzegowej.
W przyszłości ruszą też prace nad tym, by ten był bardziej „samodzielny”. Do produkcji zostaną wykorzystane przede wszystkim włókna szklane oraz węglowe. Pierwszy prototyp ma mieć wielkość około 2 metrów, a docelowy model dwukrotnie większą. I ten ma być gotowy do testów w 2026 roku. Nie jest to może tak futurystyczne rozwiązanie, jak działo elektromagnetyczne przetestowane ostatnio przez Chińczyków, ale warto obserwować sam projekt.
Źródło: Politechnika Gdańska. Zdjęcie otwierające: Politechnika Gdańska / materiały prasowe
Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.