Biały odrzutowiec badawczy przed hangarem z napisem "Flight Research Inc."

Następca Concorde’a po pierwszych testach. Naddźwiękowy Overture od Boom Supersonic coraz bliżej

3 minuty czytania
Komentarze

Szybkie podróżowanie to coś, co w dzisiejszych czasach pomaga w funkcjonowaniu setek milionów ludzi. W związku z tym liczne firmy działające w branży szukają rozwiązań na to jak jeszcze bardziej przyspieszyć i tak potężne maszyny. Na pierwszy plan wychodzi tu Boom Supersonic, który ma za sobą pierwsze udane testy „najszybszego samolotu pasażerskiego na świecie”.

Samolot, który przeleci z Londynu do Nowego Jorku w 3,5 godziny wkrótce trafi na rynek

Samolot, który przeleci z Londynu do Nowego Jorku w 3,5 godziny wkrótce trafi na rynek
fot. Boom Supersonic

Prototyp Overture, nazwany także XB-1 Baby Boom, osiągnął ważne kamienie milowe podczas naziemnych testów, które odbyły się w ostatnim tygodniu sierpnia w Mojave Air & Space Port (Kalifornia). Ćwiczenia miały na celu sprawdzenie, czy samolot jest w stanie poruszać się z ogromną prędkością po pasie startowym. Rezultat? Bezapelacyjny sukces — XB-1 Baby Boom otrzymał od Federalnej Administracji Lotniczej (FAA) „eksperymentalny certyfikat zdatności do lotu”, co bezpośrednio umożliwia dalsze próby i testy.

W tym miejscu warto podkreślić, że Overture często jest nazywany „następcą Concorde’a”, czyli naddźwiękowego samolotu pasażerskiego, który został wycofany z rynku na początku XXI wieku. Powodów takiej decyzji należy upatrywać w potężnych kosztach utrzymania maszyny oraz kłopotach z hałasem i zanieczyszczeniami.

Niestety do oficjalnego debiutu „usprawnionej” wersji Concorde’a jeszcze daleka droga. Pełnoskalowy prototyp Overture ma zostać zaprezentowany dopiero w 2026 roku, a rok później planowany jest jego pierwszy lot. Natomiast w 2029 roku samolot ma rozpocząć regularne komercyjne loty. Zgodnie z najnowszymi danymi udostępnionymi przez firmę Boom Supersonic — Overture ma osiągać prędkość 1,7 Macha. W przeliczeniu na bliższe nam jednostki daje to około 2080 km/h. Taki wynik sprawia, że samolot będzie w stanie przelecieć z Londynu do Nowego Jorku w zaledwie 3,5 godziny. Co ważne, aktualnie tego typu loty trwają około 8 godzin. W formie ciekawostki warto wspomnieć o tym, że Concorde rozpędzał się do 2,02 Macha (około 2150 km/h).

Z pozostałych ciekawych danych — Overture będzie mógł pomieścić do 80 pasażerów oraz zasili go zrównoważone paliwo lotnicze (SAF), wytwarzane z odnawialnych źródeł. Najwięksi gracze w branży lotniczej, tacy jak United Airlines i American Airlines, już teraz zainwestowali w projekt. Oczywiście głównym powodem takiego stanu rzeczy jest chęć zmniejszenia śladu węglowego oraz kurząca wizja rozwoju lotów naddźwiękowych.

Zobacz też: Czas się powoli żegnać z bankomatami. Już za chwilę zaczną znikać z polskich miast

Cóż, bez dwóch zdań projekt Overture, prowadzony przez firmę Boom Supersonic, stanowi obiecujący krok w kierunku rozwoju komercyjnych lotów naddźwiękowych. Z udanych testów prototypu XB-1 Baby Boom wynika, że firma jest coraz bliżej realizacji tego ambitnego celu. Co więcej, zainteresowanie ze strony dużych przewoźników lotniczych sugeruje, że samolot ma szansę na komercyjny sukces i może zrewolucjonizować sposób, w jaki podróżujemy na dużą odległość.

Technologią związaną z ogromnymi prędkościami jest również broń hipersoniczna. Pomimo tego, że ten temat jest związany z militariami, łączy go całkiem sporo z omawianym dziś XB-1 Baby Boom.

Źródło: TVN 24, fot. Boom Supersonic

Motyw