Niebieski SUV elektryczny podłączony do ładowarki ściennej w garażu.

Amerykański producent aut elektrycznych zbankrutował. Ten samochód elektryczny nie był w stanie się obronić

2 minuty czytania
Komentarze

Nie tak dawno samochód elektryczny marki Fisker był antybohaterem głośnego zdarzenia, kiedy to przez małe wgniecenie w karoserii… cały pojazd trafił na złom. Nieco ponad miesiąc później wiemy, że taka sytuacja raczej się nie powtórzy, ponieważ firma Fisker zbankrutowała.

Fisker zbankrutował

Srebrny samochód elektryczny Fisker Ocean na plaży z surfboardem na relingu dachowym.
Fot. Fisker / materiały prasowe

W dniu 18 czerwca 2024 roku amerykańska firma Fisker zajmująca się produkcją samochodów elektrycznych złożyła wniosek o ochronę przed upadłością. Marka założona przez Henrika Fiskera, znanego projektanta samochodów, miała ambicje zrewolucjonizować rynek pojazdów elektrycznych swoim modelem Ocean SUV. Niestety, mimo początkowego entuzjazmu i pozyskanych funduszy, Fisker zmagał się z poważnymi problemami finansowymi oraz operacyjnymi.

Nie od dziś wiemy, że rynek pojazdów elektrycznych jest niezwykle konkurencyjny i wymaga ogromnych nakładów inwestycyjnych. Fisker podobnie jak inne startupy z tej branży, stanął przed wyzwaniami związanymi z osłabieniem popytu, trudnościami w pozyskiwaniu kapitału oraz problemami w globalnych łańcuchach dostaw.

W lutym tego roku firma ogłosiła, że jej przyszłość jest niepewna, co spowodowało dodatkowy niepokój wśród inwestorów. Fisker próbował ratować swoją sytuację poprzez sprzedaż aktywów i restrukturyzację zadłużenia, ale ostatecznie nie zdołał pozyskać kluczowego finansowania od dużego producenta samochodów.

Samochód elektryczny nie jest już tak pożądanym produktem?

Biały samochód Fisker z kalifornijską tablicą rejestracyjną na zakręcie drogi nad oceanem o zachodzie słońca.
Fot. Fisker / materiały prasowe

Wartość aktywów Fisker Group Inc. została oszacowana na 500 milionów do 1 miliarda dolarów, a zobowiązania na 100 milionów do 500 milionów dolarów. Najwięksi wierzyciele firmy to m.in. Adobe, Google i SAP. Mimo ambitnych planów, które obejmowały wprowadzenie na rynek innowacyjnych SUV-ów, Fisker musiał zmierzyć się z wieloma problemami technicznymi swoich pojazdów oraz negatywnymi recenzjami konsumenckimi.

W odpowiedzi na te wyzwania firma zmieniła strategię dystrybucji, przechodząc z modelu sprzedaży bezpośredniej do systemu opartego na dealerach, jednak i to nie uratowało jej przed bankructwem. Henrik Fisker już wcześniej doświadczył niepowodzeń w branży motoryzacyjnej, gdy jego wcześniejsze przedsięwzięcie, czyli Fisker Automotive, ogłosiło upadłość w 2013 roku.

Źródło: Reuters. Zdjęcie otwierające: Fisker / materiały prasowe

Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.

Motyw