Dziś elektryczna ciężarówka przemierzająca autostrady dziwi coraz mniej osób. Niemniej jeszcze kilka lat temu był to abstrakcyjny widok, który wzbudzał mnóstwo dyskusji dotyczących elektromobilności. O rozwoju tej technologii niech świadczy fakt, że skuteczne testy przeprowadzają także Polacy.
Spis treści
Udany pilotaż Rohlig SUUS Logistics – elektryczna ciężarówka spisała się na medal
Elektryczna ciężarówka to projekt, który budzi jeszcze więcej kontrowersji niż osobowe samochody elektryczne. Zwolennicy nowych technologii są przekonani, że zastąpienie klasycznych dużych pojazdów ich ekologicznym wersjami pozwoli na potężne oszczędności w emisji gazów cieplarnianych. Tymczasem przeciwnicy elektromobilności obawiają się, że elektryczne ciężarówki najzwyczajniej w świecie nie spełnią swojej roli, którą jest skuteczne przemierzenie tysięcy kilometrów.
Wątpliwości stale rozwiewają różnego rodzaju testy, które przeprowadzają także polskie firmy. Za najnowszy pilotaż odpowiada Rohlig SUUS Logistics, które potwierdziło możliwość efektywnego wykorzystania elektrycznych ciężarówek w przewozach wahadłowych w transporcie ciężkim. W ramach dwutygodniowych testów eActros 300 pokonał ponad 2200 km, redukując ilość wyemitowanych gazów cieplarnianych o 3,9 tony.
Model współpracy, opierający się na stałych, wahadłowych połączeniach między zakładem produkcyjnym a magazynem, jest aktualnie najbardziej efektywnym rozwiązaniem umożliwiającym wykorzystanie aut elektrycznych w transporcie ciężkim. Jest to pierwszy krok w kierunku elektryfikacji branży. Obecnie wykorzystanie w przewozach elektrycznej floty wiąże się z dużymi kosztami, dlatego kluczowym warunkiem realizacji takich projektów jest odpowiednia relacja pomiędzy klientem, operatorem logistycznym a przewoźnikiem oraz ich gotowość do zobowiązania się do długoterminowej i stabilnej współpracy.
Fabian Szmurło, Domestic FTL Product Director w Rohlig SUUS Logistics
Czy elektryczna ciężarówka to przyszłość transportu?
Kolejny udany pilotaż może sugerować, że elektryczne ciężarówki coraz częściej będą pojawiać się na naszych drogach. W przypadku testów przeprowadzonych przez polską firmę (we współpracy z Żywiec Zdrój oraz Daimler Truck Retail Polska) dowiedzieliśmy się, że eActros 300 może bez problemu pokonać 2200 kilometrów, przewożąc ładunki sięgające nawet 25,5 tony. Według wyników pojazd zużywał średnio około 107 kWh na 100 kilometrów.
Z możliwości elektrycznych ciężarówek mają być zadowoleni także kierowcy, którzy zwracają uwagę na większą ciszę podczas jazdy oraz dynamikę jazdy. Pamiętajmy jednak, że motoryzacja w Polsce to wciąż głównie samochody spalinowe. W związku z tym, jeśli w najbliższym czasie chcielibyście zmienić swój środek transportu – z pewnością zainteresuje Was nasze zestawienie aut do 20 tysięcy złotych.
Źródło: Informacja prasowa. Zdjęcie otwierające: Rohlig SUUS Logistics / materiały prasowe
Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.