samochody elektryczne Kia EV6

Samochody elektryczne jako taxi – porozmawiałem z kierowcą. „Czasami musiałem się zastanowić, czy wystarczy baterii na powrót”

5 minut czytania
Komentarze

Samochody elektryczne w dalszym ciągu nie są pierwszym wyborem środka transportu na polskich drogach. I pewnie długo jeszcze nie będą. Wielu kierowców zasłania się ekologią akumulatorów, inni argumentują decyzję na podstawie zasłyszanych faktów i mitów, a jeszcze inni obawiają się najgorszego: zasięgu i czasu ładowania. Wszystkie te aspekty są jak najbardziej zrozumiałe, szczególnie jeśli weźmiemy pod uwagę samą cenę zakupu i niepewność, jaką mogą u niektórych wywoływać „elektryki”.

Samochody elektryczne jako taxi – spis treści

Jaka by nie była rzeczywistość, samochody elektryczne powoli stają się jednak coraz powszechniejsze. Wśród nich są między innymi taksówki. Jedną z firm, która zdecydowała się na zasilenie floty samochodami z „wtyczką”, jest Ecocar. Porozmawiałem chwilę z kierowcą taksówki tej korporacji. Oto co nam powiedział na temat wożenia klientów elektrykiem.

Kia EV6 jako taksówka

Ecocar ma sporą flotę taksówek, w których znaczną część stanowią samochody hybrydowe. W kwestii wyboru samochodów elektrycznych firma zdecydowała się na wybór modelu Kia EV6. To elektryczny crossover, który na rynku zawitał w 2021 roku. Akumulator o pojemności 58 kWh w teorii ma wystarczać na ok. 400 kilometrów, co daje przyzwoity wynik w warunkach miejskich. Samochody w tej wersji mają 170 KM, które w roli miejskiej taksówki nie mają większego znaczenia.

SUV jest bardzo przestronny w środku, charakterystyczna dla „elektryka” płaska podłoga we wnętrzu pomaga pasażerom w znalezieniu komfortowej pozycji. Warto wspomnieć, że Kia EV6 jest rewelacyjnie wygłuszona, co powinno dodatkowo zwiększać komfort podróży.

Tyle teorii… a teraz czas na praktykę. Przejdźmy więc do rozmowy. W wywiadzie starałem się poruszyć aspekty finansowe i logistyczne. W efekcie otrzymałem wprawdzie dość krótkie, ale rzucające nieco światła na zakulisową rzeczywistość odpowiedzi.

Samochody elektryczne w roli taksówek. Wywiad z kierowcą

samochody elektryczne Kia EV6

W Polsce niewiele firm inwestuje we flotę elektrycznych taksówek, czy klienci chętnie decydują się na kurs elektrykiem? 

Część klientów zamawia taksówkę elektryczną przez aplikację pod kątem przejażdżki, jednak coraz więcej osób jest zaskoczonych po pierwszym kursie elektrykiem. Oczywiście jest to pozytywne zaskoczenie. 

Czy ładowanie samochodu elektrycznego zajmuje dużo czasu? I czy ten czas jest traktowany jako praca kierowcy?

Ładowanie samochodu elektrycznego trwa około 6 godzin, najlepiej jak odbywa się w nocy, kiedy kierowca śpi.

Taksówki ładujecie na szybkich ładowarkach czy wolnych? Jak to wygląda pod kątem opłacalności?

W zależności od aktualnych potrzeb samochody ładowane są na różnych ładowarkach. W nocy na wolnych. Kiedy zachodzi potrzeba podładowania samochodu w krótkim czasie — na szybkich.

Czy zdarzało się, że taksówkarz nie mógł podjąć się danego kursu ze względu na zbyt daleki dystans w stosunku do stopnia naładowania baterii?

To sporadyczne sytuacje. Czasami podczas kursu musiałem przez chwilkę się zastanowić, czy wystarczy mi baterii na powrót.

Ile, mniej więcej, kursów może zrobić taksówka, zanim się rozładuje?

To zależy od długości kursów. Można pojechać na przykład z 4-5 razy z Warszawy do Modlina w dwie strony.*

* kurs z Warszawy Centralnej na Lotnisko Modlin to 44 kilometry w jedną stronę. Oznacza to, że opisywana taksówka powinna przejechać około 350-440 kilometrów na jednym naładowaniu.

Taksówki (elektryczne) jeżdżą tylko po mieście, czy zdarzają się również kursy na przedmieścia, dalsze strefy?

Taksówki jeżdżą przeważnie po mieście, ale trafiają się również kursy na przedmieścia.

Taryfa dzienna taksówką elektryczną jest tańsza/droższa niż spalinową, czy taka sama?

Jest zawsze taka sama, ponieważ taryfa dzienna nie jest zależna od rodzaju napędu. 

Które samochody elektryczne są najbardziej opłacalne w zakupie w celu przerobienia na taksówkę?

Im większy zasięg, pojemność akumulatorów, tym większa opłacalność.

Samochody hybrydowe czy elektryczne — co lepiej sprawdza się w firmie?

Na obecną chwilę, ze względu na infrastrukturę, myślę, że samochody hybrydowe opłacają się najbardziej.

Czy firma ma swoją sieć ładowarek, czy ładuje samochody wyłącznie w bazie. A może podjęła współpracę z innymi dostawcami prądu?

Każdy z kierowców ładuje samochód indywidualnie. Niektórzy korzystają ze swojego źródła energii, a inni z ładowarek dostępnych na mieście.*

* warto dodać, że Kia oferuje usługę Kia Charge, z której kierowcy również mogą korzystać.

Zima i mrozy wpływają na opłacalność przewozów taksówkami elektrycznymi? Jak spisują się auta na mrozie, czy trzeba je dłużej ładować?

Niestety temperatura ma duży wpływ na zasięg samochodu elektrycznego. Im zimniej tym zasięg jest krótszy.

Jak reagują inni kierowcy taksówek na samochód elektryczny?

Samochody elektryczne wzbudzają duże zainteresowanie. Dostajemy na ten temat sporo pytań, ale też chętnie na nie odpowiadamy. Zawsze lepiej poznać wady i zalety samochodu z pierwszej ręki.

Jak reagują klienci, jeśli podjedzie do nich taksówka elektryczna? Zwracają na to uwagę, czy raczej nie ma to dla nich znaczenia?

Przeważnie są mile zaskoczeni. Każdy zwraca uwagę, niezależnie od wieku. Wszystkich najbardziej zaskakuje, że elektryki są ciche.

Przyszłość, która nadeszła. Podsumowanie w kilku słowach

samochody elektryczne Kia EV6

Warto wspomnieć, że Ecocar to nie jest jedyna w Polsce firma, która zdecydowała się na inwestycję w samochody elektryczne. Takie pojazdy zaczną zasilać szeregi coraz większej liczby nie tylko korporacji, ale też służb państwowych. Rozmowa z „praktykiem” potwierdziła to, co wiemy już od dawna – samochody elektryczne są dobrym wyborem do miasta, ale w dalszym ciągu mogą być uznawane za „niewiadomą” w dłuższej trasie. Rozładowana taksówka z dużym akumulatorem zwiastuje długie ładowanie, które jest równoznaczne z zakończeniem dnia pracy kierowcy takiego pojazdu. Powstała potrzeba gigantycznej przebudowy infrastruktury ładowarek, które bez problemu „udźwigną” rosnącą liczbę „elektryków” z zapotrzebowaniem na prąd. Gdy do tego dojdzie – sytuacja na rynku przewozów może się diametralnie zmienić.

Motyw