nawigacja dla ciężarówek

Nawigacja dla ciężarówek. Przyjrzałem się najlepszym modelom

6 minut czytania
Komentarze

Kierowcy ciężarówek należą do grupy najbardziej doświadczonych profesjonalistów w branży. To zupełnie inny świat, niż podróże samochodem. Trasa kilkunastotonowej maszyny wymaga odpowiedniego planowania drogi i nawet najlepsi czasami potrzebują wsparcia. Z pomocą przychodzi więc specjalistyczna nawigacja dla ciężarówek, jednak wybór najlepszego urządzenia nie jest łatwy. Postanowiliśmy przyjrzeć się wymaganiom, rynkowi i opiniom kierowców, by zebrać wszystko w jednym materiale.

Nawigacja dla ciężarówek. Dlaczego kierowcy potrzebują specjalnych urządzeń?

Wielu kierowców może nie zdawać sobie sprawy z tego, że podróże ciężarówką znacznie odbiegają od standardów jazdy samochodem osobowym. Co za tym idzie, z wielu powodów nie warto oszczędzać na urządzeniach, tym bardziej że dobrze współpracująca nawigacja pomoże oszczędzić cenny czas w trasie.

Czym się różni nawigacja dla ciężarówek od zwykłej? Przede wszystkim zawiera wiele przydatnych informacji, takich jak zakazy wjazdu, ograniczenia dla ADR-ów (towarów niebezpiecznych), czy ograniczenia na mostach. Wiele profesjonalnych urządzeń wskaże także takie szczegóły, jak zbyt wąskie zakręty dla dużych gabarytów. Jak widzicie, jeśli będziecie szukali nawigacji, warto wybrać mądrze i nie oszczędzać.

Wszystko, co powinna mieć najlepsza nawigacja dla ciężarówek

nawigacja dla ciężarówek garmin

Przede wszystkim, należy zwrócić uwagę na system operacyjny. To od niego w dużej mierze zależy większość funkcji i możliwości, które daje nawigacja dla ciężarówek. Nawigacyjny OS powinien mieć jak najlepszą obsługę dostępności dróg, czyli przewidywać wszelkie ograniczenia na drodze i umieć wskazać najlepszą i najszybszą drogę dla pojazdów ciężarowych (wliczając w to takie szczegóły, jak zakazy przejazdów w danych godzinach). Powinien także wskazywać obłożenie ruchu, korki i optymalną trasę przejazdu przez miasta. Dobry OS także wskaże dokładne godziny pauzy i odpoczynek oraz miejsca, w których są one komfortowe i dozwolone.

Kluczowe są także częste aktualizacje systemu. To one przewidują podstawowe zmiany, takie jak różnice w oznakowaniach, otwarcie nowych dróg, czy wprowadzenie zmian w nośności mostów. Za to odpowiedzialny jest głównie dostawca map, dlatego warto wybrać nawigację z operatorem dbającym o szerszy zakres usług, niż tylko dodawanie dróg.

Warto jest wziąć pod uwagę takie aspekty, jak POI. To skrót od angielskiego Point of Interest i wskazuje na mapie obiekty użyteczności publicznej, takie jak gastronomie, nawigacje, punkty handlowe, hotele i parkingi. W mapach samochodowych takie elementy są tworzone w bardzo podstawowy sposób, ponieważ kierowcy zazwyczaj z nich nie korzystają lub korzystają w dużo mniejszym stopniu. Nawigacja dla ciężarówek powinna z kolei być bardzo rozbudowana na tym obszarze i składać się z kilku kategorii punktów wyświetlanych na mapie. Jest to szczególnie istotne pod kątem stacji benzynowych dla TIR-ów i rygorystycznej konieczności przestrzegania czasu pracy przez kierowców. Poprawne działanie interfejsu POI powinno mieć także możliwość dodawania swoich własnych punktów.

Ostatnim elementem ważnym dla systemu operacyjnego, jest jego konfigurowalność. Wielu producentów pozwala na odrobinę swobody swoim użytkownikom i nie zamykają się wyłącznie na swoje mapy, dając możliwość wgrywania własnych. To może szczególnie pomóc kierowcom, którzy zakupili szczegółową nawigację dla naszego kraju, a będą potrzebowali wyjechać za granicę.

Poza systemem operacyjnym warto zwrócić uwagę na nawigację pod kątem wykonania. Ważny jest odpowiednio duży i czytelny ekran z regulacją jasności i wysoką rozdzielczością. Przydatny okazuje się też tryb nocny, który zmienia barwy map na mniej męczące po zmroku. Nawigacja dla ciężarówek musi mieć też jakościowo wykonane mocowanie. Solidne urządzenie trochę waży, więc nie zawsze warto postawić na przyssawki. Powinna być też odporna na wstrząsy i nie załamywać się od samego dotyku. Odpowiedni i sztywny uchwyt pozwoli na korzystanie z nawigacji jedną ręką.

Podczas zakupu zwróćcie uwagę na chłodzenie. To dokładnie analogiczna sytuacja, do laptopów używanych w pracy. Długo włączony komputer nagrzewa się do wysokich temperatur, przez co widocznie spada wydajność. Dobre chłodzenie to podstawa, by nawigacja nawet po kilku godzinach podróży nie zawiodła i się nie zawieszała.

Co z nawigacjami na telefon? Czy aplikacje mają sens?

Nawigacja na telefonie to zazwyczaj podstawowe oprogramowanie, które nie rozróżnia przejazdu ciężarówką od przejazdu autem osobowym. To najczęściej jest gigantyczną przeszkodą, ponieważ nie wyświetli kierowcy niezbędnych informacji dotyczących drogi. Są oczywiście aplikacje dedykowane dla kierowców ciężarówek, jednak niewielu użytkowników wystawia im dobre opinie.

Przede wszystkim, nawigacja dla ciężarówek jest tylko nawigacją. Telefon w roli nawigacji ciągle pozostanie telefonem, czyli będzie obsługiwał również wszystkie inne funkcje, co znacznie wpływa na ergonomię. Telefon jest też zbyt mały, by wygodnie obsługiwał nawigację w kabinie. Ostatecznie zdecydowanie najlepiej wypadają po prostu dedykowane urządzenia.

Jaka nawigacja dla ciężarówek jest najlepsza w 2022 roku?

Zebraliśmy dla was najlepiej oceniane urządzenia w 2022 roku. Wśród nich znalazły się urządzenia z różnych półek cenowych. Radzimy jednak nie sugerować się najniższą ceną. Droższe nawigacje są wyraźnie lepiej oceniane, a ostatecznie pozwalają na więcej przydatnych funkcji i pomagają w szybszym i skuteczniejszym transporcie.

  • Garmin Dezl LGV800 MT-D: 8-calowy ekran, wysoka rozdzielczość i trójwymiarowy widok, polecane trasy dla kierowców ciężarówek. Producent obiecuje też „pomoc w podjeździe na rampę”. Dodatkowo połączenie Wi-Fi, Bluetooth i obsługa głosowa. Nawigacja ma bardzo dobre oceny wśród kierowców i znalazła się na szczycie kilku rankingów.
  • Becker Transit 7 SL Wi-Fi: 7-calowy ekran, połączenie Wi-Fi, 36-miesięczne wsparcie automatycznych aktualizacji map, 8 GB pamięci wewnętrznej, baza fotoradarów i naprawdę rozsądna cena względem oferowanych funkcji.
  • TomTom Go Expert 7″: 7-calowy ekran, dożywotnie wsparcie z aktualizacją map, Obszar obejmujący całą Europę, sterowanie głosowe i wielojęzyczna obsługa głosowa, kilka opcji planowania tras, Bluetooth, Wi-Fi.
  • Garmin Dezl LGV1010 MT-D Europa: Obecnie jedna z najlepszych nawigacji, droższa niż pierwsza w zestawieniu, ale też oferująca znacznie więcej funkcji. Znajdziecie tutaj między innymi kompatybilność z kamerą cofania, ostrzeżenia o ograniczeniu prędkości, oceny z TripAdvisor, ostrzeżenia o ostrych zakrętach, trójwymiarową mapę całej Europy i dożywotnie wsparcie aktualizacji. To najwyższa półka, ale też doskonałe urządzenie na lata.

Motyw