Zakup samochodu to dopiero początek wydatków z nim związanych. To, ile kosztuje auto w rzeczywistości, zależy choćby od awaryjności nabytego egzemplarza. Nawet jeśli trafimy na wyjątkowo zadbany pojazd, musimy się liczyć ze stałymi kosztami jego utrzymania. Sprawdziliśmy, z jak dużymi wydatkami trzeba się liczyć, kupując popularne w Polsce samochody używane.
Ile kosztuje auto, czyli mniej i bardziej stałe wydatki związane z użytkowaniem pojazdu
Najwięcej wydatków związanych z samochodem często przypada na pierwszy rok użytkowania pojazdu. Wtedy możemy wykryć ewentualne usterki, na które nie zwróciliśmy uwagi przy oglądaniu auta. Do tego dochodzi sporo kosztów urzędowych związanych choćby z podatkiem od czynności cywilno-prawnych (jeśli kupiliśmy auto od osoby prywatnej) i rejestracją samochodu. Wiele zależy jednak od tego, skąd pochodzi pojazd (Polska czy inny kraj? Zakup od komisu czy prywatnej osoby?) i kiedy dokładnie miała miejsce transakcja. Mamy bowiem czas zmian w prawie – od niedawna w wielu sytuacjach nie trzeba wymieniać tablic rejestracyjnych po zakupie auta z innego regionu kraju, wkrótce ma zniknąć obowiązek naklejania nalepek z numerem rejestracyjnym na szybę.
Załóżmy, że dopełniliśmy już formalności związanych z samym zakupem auta. Skupmy się na stałych kosztach związanych z utrzymaniem pojazdu. Na pewno trzeba do nich zaliczyć paliwo, części i płyny wymieniane przynajmniej raz w roku (np. olej silnikowy i filtry) oraz przegląd techniczny. Do tego dochodzą koszty utrzymania czystości i dobrego wyglądu (myjnia, odkurzanie, ew. usługi detailingowe).
W okresie kilku lat użytkowania samochodu na pewno będziemy musieli wymienić opony, zapewne pojawi się również konieczność zakupu nowego zestawu rozrządu oraz innych części eksploatacyjnych (np. tarczy i klocków hamulcowych). Tu bardzo dużo zależy od tego, jakie auto posiadamy i jak intensywnie użytkujemy pojazd.
Podliczyliśmy koszty związane z używaniem trzech popularnych w Polsce samochodów używanych ze spalinowymi silnikami. Niewiele osób kupuje auto do prywatnego użytku z salonu. Z kolei rynek używanych elektryków jest póki co bardzo skromny. Przyjęliśmy średnie ceny paliw dostępne na czas pisania tekstu w kalkulatorze, dane dotyczące spalania raportowane przez posiadaczy pojazdów oraz najtańsze oferty ubezpieczeń ze znanej porównywarki cenowej.
Ile kosztuje VW Golf? Koszty utrzymania uniwersalnego auta do miasta i nie tylko
Pierwszy przykład to niezwykle popularny na polskich drogach VW Golf piątej generacji z silnikiem 1.9 TDI o mocy 105 KM. Do obliczenia kosztów ubezpieczenia przyjęliśmy, że kierowca ma 30 lat, mieszka w średnim mieście, od kilkunastu lat posiada prawo jazdy i od trzech lat jest właścicielem wspomnianego samochodu, który pochodzi z polskiego salonu (rocznik 2007). Przyjęliśmy również, że auto pokona ok. 10 tysięcy km w ciągu roku.
Wariant A | Wariant B | |
Paliwo | 4700 zł (głównie miasto) | 3570 zł (głównie trasa) |
Ubezpieczenie | 610 zł (OC+ASS+NNW) | 583 zł (OC+ASS) |
Olej, 4 filtry* | 300 zł (VW, MANN) | 210 zł (K2, Filtron) |
Przegląd techniczny | 99 zł | 99 zł |
Pozostałe wydatki** | 400 zł | 200 zł |
W pierwszym wariancie za rok użytkowania VW Golfa zapłacimy 6109 zł. W bardziej ekonomicznej opcji (jazda głównie w trasie, rezygnacja z NNW, olej i filtry tańszych firm, unikanie płatnych parkingów) koszty wyniosą 4 662 zł.
W ciągu kilku lat użytkowania auta będzie trzeba w nim zapewne wymienić:
- Opony: ok. 1000 zł za komplet całorocznych (Falken, R15)
- Zestaw rozrządu: ok. 600 zł + koszt wymiany
- Klocki hamulcowe i tarcze: ok. 500 zł + koszt wymiany
- Płyny eksploatacyjne (hamulcowy, chłodniczy): ok. 100 zł
Do tego dochodzą koszty usługi wymiany oleju i ew. napraw, które mogą być bardzo różne.
Ile kosztuje BMW E46, jeśli właścicielem jest młody kierowca?
Kolejna sytuacja: 20-letni kierowca tuż po zdaniu prawa jazdy kupuje sprowadzone zza granicy BMW E46 318i (sedan) o mocy 143 KM. Założyliśmy, że samochód został wyprodukowany w 2004 roku, dopiero został zarejestrowany w Polsce i zaczął w niej jeździć. W obu rozważanych wariantach pojazd ma jeździć tyle samo po mieście, co w trasie.
Wariant A | Wariant B | |
Paliwo | 6429 zł (10 000 km/rok) | 3214 zł (5000 km/rok) |
Ubezpieczenie | 2540 zł (OC+ASS+NNW) | 2454 zł (OC) |
Olej, 4 filtry* | 490 zł (Liqui Moly, Bosch) | 435 zł (Elf, Filtron) |
Przegląd techniczny | 99 zł | 99 zł |
Pozostałe wydatki** | 400 zł | 200 zł |
Jak widać, w takiej sytuacji wyjątkowo drogie będzie ubezpieczenie. Łączny koszt utrzymania samochodu przy bardzo niewielkim rocznym przebiegu, najtańszym ubezpieczeniu, niedrogich filtrach i oleju wyniesie 6402 zł. Przy m.in. większym przebiegu oraz szerszym pakiecie ubezpieczeniowym roczne wydatki na auto wzrosną do 9958 zł.
W ciągu kilku lat zapewne do wymiany będą:
- Opony: ok. 1000 zł za komplet całorocznych (Falken, R15)
- Zestaw rozrządu: ok. 600 zł + koszt wymiany
- Klocki hamulcowe i tarcze: ok. 750 zł + koszt wymiany
- Płyny eksploatacyjne (hamulcowy, chłodniczy): ok. 100 zł
Do tego dochodzą koszty usługi wymiany oleju i ew. napraw, które zależą choćby od miejsca, w którym serwisujemy samochód.
Ile kosztuje Hyundai Tucson, czyli koszty utrzymania kilkuletniego, modnego SUV-a
Do ostatniego przykładu wybraliśmy model Hyundai Tucson III generacji z 2015 roku (silnik 1.6 GDI o mocy 132 KM). Założyliśmy, że pojazd jest zarejestrowany na 1-os. działalność gospodarczą przez 50-letniego, doświadczonego kierowcę (do tej pory tylko jedna szkoda z jego winy zgłoszona ubezpieczalni), który Tucsona ma od dwóch lat, mieszka w stolicy i okazjonalnie chce pojechać za granicę.
Wariant A | Wariant B | |
Paliwo | 8002 zł (15 000 km/rok) | 5335 zł (10 000 km/rok) |
Ubezpieczenie | 886 zł (OC+ASS+NNW) | 824 zł (OC) |
Olej, 3 filtry* | 320 zł (Castrol, MANN) | 190 zł (Shell, Filtron) |
Przegląd techniczny | 99 zł | 99 zł |
Pozostałe wydatki** | 500 zł | 300 zł |
Jeżdżąc dosyć sporo (15 000 km rocznie) i wybierając niemal pełny pakiet ubezpieczeń (ale bez AC) zapłacimy łącznie 9807 zł. Robiąc o 5000 km mniejszy roczny przebieg, korzystając z samego OC i wybierając m.in. tańsze filtry i olej, poniesiemy koszt 6748 zł.
Co jakiś czas czekają nas również inne wydatki:
- Opony: ok. 1700 zł za komplet całorocznych (Falken, R16)
- Zestaw rozrządu: ok. 600 zł + koszt wymiany
- Klocki hamulcowe i tarcze: ok. 750 zł + koszt wymiany
- Płyny eksploatacyjne (hamulcowy, chłodniczy): ok. 100 zł
Standardowo dochodzi koszt wymiany oleju i ew. napraw (nie wliczamy ich, bo tu wydatki mogą być bardzo różne, w zależności od stanu auta i warsztatu, w którym chcemy serwisować pojazd).
Od czego zależy, ile kosztuje auto?
Jak widać, koszty związane z posiadaniem i używaniem samochodu zależą w istotnym stopniu od tego, ile i gdzie jeździmy, jak długo posiadamy prawo jazdy oraz czy pojazd okaże się awaryjny. Będąc właścicielem typowego auta z segmentu C, w optymistycznym wariancie powinniśmy zamknąć się w kilku tysiącach zł rocznie ze wszystkimi koniecznymi wydatkami na samochód. Im większy, rzadziej spotykany i bardziej zaawansowany technologicznie model, tym wyższe koszty.
Największe stałe wydatki to te związane z paliwem i ubezpieczeniem. Im więcej jeździmy, szczególnie po mieście, tym więcej płacimy. Oszczędności może przynieść wybór diesla lub LPG. W pierwszym przypadku silniki często mają jednak bardziej awaryjny osprzęt od aut benzynowych, co oznacza droższe wizyty u mechanika. LPG z kolei wiąże się z założeniem nietaniej instalacji. Co do ubezpieczenia, chęć posiadania Assistance i NNW wiąże się z wyższą opłatą, jednak finalna cena polisy zależy głównie od wieku kierowcy oraz jego doświadczenia za kółkiem.
Na koniec pamiętajmy, że opisane tu wydatki mają związek z utrzymaniem pojazdu w sprawności i bieżącą eksploatacją. Jeśli ktoś naprawdę lubi swoje auto i nie traktuje go jedynie jako prosty środek transportu, zapewne będzie chciał wiele rzeczy w nim ulepszać i przerabiać. To niestety wiąże się z kolejnymi, dużymi wydatkami.
zdjęcie główne: Paul Volkmer/Unsplash