Oszustwo na telefon z banku wciąż jest często spotykane. Cyberprzestępcy udają pracowników podmiotów z branży finansowej, by wejść w posiadanie nieswoich pieniędzy. Redakcja Android.com.pl zapytała bank Pekao o rady dla klientów, które pomogą w ochronieniu środków zgromadzonych na koncie.
Spis treści
Tak wygląda oszustwo na telefon z banku
Wraz z upowszechnieniem się bankowości online oraz zakupów w sieci powstało wiele oszustw, które są wykorzystywane do okradania nieświadomych osób. Cyberprzestępcy podszywają się pod znane firmy i instytucje i nakłaniają do podania prywatnych danych, np. na podrobionej witrynie, do której prowadzi link z SMS-a.
Wśród najbardziej popularnych sposobów działania oszustów znajduje się również „spoofing”, czyli oszustwo, w którym przestępca podszywa się na przykład pod pracownika banku i w rozmowie telefonicznej próbuje, poprzez stosowane socjotechniki, nakłonić ofiarę do przekazania danych do logowania do bankowości elektronicznej lub zainstalowania aplikacji umożliwiającej mu dostęp do urządzenia ofiary.
Paweł Jurek, rzecznik prasowy Pekao S.A. dla Android.com.pl
Jeśli w porę się nie zorientujemy, że mamy do czynienia z oszustwem, możemy stracić środki z konta. Warto więc być ostrożnym i wiedzieć, jak działają cyberprzestępcy.
Oszustwo na telefon z banku. Jak się przed nim bronić?
Jak wyjaśnia Paweł Jurek, rzecznik prasowy Pekao S.A., należy zachować czujność i nie podejmować działań pod wpływem emocji. Powinniśmy też pamiętać, że pracownicy banku nigdy nie poproszą nas o podanie poufnych danych (loginy, hasła, numery kart płatniczych) lub autoryzacyjnych kodów SMS. Nie będą także przekonywali nas do przelania środków na inny (zapasowy, zastępczy) rachunek bankowy lub instalowania zewnętrznych aplikacji.
Jeśli rozmówca wywiera na nas presję i mamy podejrzenie, że nie jest to pracownik banku, powinniśmy rozłączyć się i samodzielnie zadzwonić na infolinię banku, by wyjaśnić sprawę. Ważne, by nie oddzwaniać na numer z listy połączeń, tylko samodzielnie wpisać go na klawiaturze.
Podejrzewam, że dałem się nabrać na oszustwo na telefon z banku. Co teraz?
Paweł Jurek przekazał też naszej redakcji wskazówki, co robić, jeśli dana osoba podejrzewa, że padła ofiarną oszustwa, np. takiego na telefon z banku. Pierwsza czynność do wykonania to zmiana hasła logowania do Pekao24 i aplikacji PeoPay. Drugim krokiem jest zadzwonienie na infolinię banku, m.in. po to, aby zablokować kartę oraz udzielić bankowi informacji o oszustwie.
Zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa można złożyć organom ścigania. Z kolei incydenty dotyczące cyberbezpieczeństwa, także związane z bankowością, można zgłosić do CERT Polska.
Źródło: Opracowanie własne. Zdjęcie otwierające: Jenny Ueberberg / Unsplash
Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.