Upadłe marki motoryzacyjne — za kim tęsknimy?

4 minuty czytania
Komentarze

Na przestrzeni całej motoryzacyjnej historii byliśmy świadkami powstawania oraz zamykania kolejnych producentów samochodowych. Niektóre marki trzymają się na rynku od wielu dekad, a inne zostały zmuszone do zawinięcia interesu po swoich pięciu minutach. Jednak za jakimi firmami z tej branży tęsknimy najbardziej?

Upadły, ale nie powstały — marki motoryzacyjne

Produkcja

Złe zarządzanie, sankcje, niewykorzystanie potencjału czy niesprzyjająca gospodarka — oto zaledwie kilka z wielu powodów upadania firm motoryzacyjnych. Historia zna dziesiątki przypadków, kiedy to producenci samochodów byli zmuszeni do ogłoszenia bankructwa, a w konsekwencji zamknięcia firmy. Dzisiaj przyjrzymy się kilku markom, które swego czasu święciły triumfy, a dziś są jedynie reliktem przeszłości.

Zobacz też: Kolejki na stacjach paliw potwierdzają, że dezinformacja działa – paliwa ma nie zabraknąć

Pontiac (1926-2010)

Upadłe marki - Pontiac

Należąca do koncernu General Motors marka przeciętnemu zjadaczowi chleba kojarzy się z typową amerykańską motoryzacją. Samochodom z linii Pontiaca przyświecało motto „Budujemy emocje”, niestety w 2010 roku budowla się zawaliła, a producent został zmuszony do zamknięcia firmy. Jednak przez dziesiątki lat funkcjonowania Pontiaca w Stanach Zjednoczonych marka wyrobiła sobie miano solidnej, atrakcyjnej, a przy tym dobrej cenowo. Z perspektywy czasu jeden z najpopularniejszych modeli producenta, czyli Pontiac Firebird zdecydowanie uosabia nam to, z czym kojarzymy amerykańską motoryzację.

DeLorean Motor Company (1975-1982)

Upadłe marki - DeLorean

Krótka, bo zaledwie siedmioletnia kadencja producenta na rynku motoryzacyjnym była bardzo dynamiczna. Przede wszystkim wydaje się, że założyciel firmy, czyli John DeLorean może mieć ogromne pretensje do twórców filmu Powrót do przyszłości. Wypuszczona w 1985 produkcja, gdyby tylko powstała trzy lata wcześniej mogłaby powstrzymać upadek producenta. Oczywiście wszystko to weźcie z przymrużeniem oka. DeLorean podzielił taki, a nie inny los głównie ze względu na swoją charakterystykę. Nie oszukujmy się, były to samochody niepraktyczne. W latach 70′ i 80′ ubiegłego wieku raczej trudno było znaleźć niszę, która byłaby gotowa zapłacić za DeLoreana wysoką kwotę. Jednak znając specyfikę dzisiejszego rynku, kto wie, co by było przy reaktywacji…

Saab Automobile AB (1947-2016)

Saab

Szwedzki producent przez lata funkcjonowania na rynku przyzwyczaił nas do wielu dziwnych rozwiązań. Pomysły brane bezpośrednio z działania samolotów sprawiły, że stacyjka w niektórych modelach Saaba była umiejscowiona nie za kierownicą, ale pośrodku kokpitu. Szwedzi na niecodzienne rozwiązania wpadali także podczas konstruowania wnętrzności samochodów. Lata tworzenia bezpiecznych oraz innowacyjnych pojazdów niestety nie przełożyły się na sukces finansowy. W 2008 roku Saab padł ofiarą kryzysu w skutek, którego przez ostatnie lata działalności był zmuszany do coraz to większych obcinek. Ostatecznie firma oficjalnie upadła w 2016 roku.

American Motors Corporation (1954-1988)

AMC

Ikona amerykańskiej motoryzacji! AMC w trakcie swojej działalności wypuściło na rynek takie modele samochodów jak Marlin, AMX , Javelin czy Eagle. Niestety w Stanach Zjednoczonych firma American Motors Corporation przez lata nie mogła zdobyć się na konkurowanie z największymi. Mimo tego, że producentowi na jakiś czas udało się znaleźć swoją niszę, nie było to coś, dzięki czemu interes mógłby toczyć się dalej. W latach 80′ ubiegłego wieku Chrysler wykupił AMC, a marka przestała funkcjonować na rynku.

Jensen Motors (1922-2011)

Jensen

Blisko stuletnia historia brytyjskiego producenta śmiało nadawałaby się do zekranizowania. Firma na rynek wchodziła jako nowe rozwiązanie dla angielskich dżentelmenów. Chociaż większa część fanów motoryzacji na pewno kojarzy, że Jensen Motors przez większą część swojej działalności zajmowało się tworzeniem karoserii do innych samochodów, mają oni na swoim koncie też kilka autorskich pojazdów. Jednak Brytyjczycy wciąż wykorzystywali w swoich projektach silniki innych producentów. Jensen Interceptor FF produkowany od 1966 roku był nawet pierwszym samochodem sportowym wyposażonym w stały napęd 4×4. Jednak tak jak w przypadku powyższych kolegów z branży Jensen Motors było zbyt niszową firmą, żeby przetrwać na rynku. Producent co prawda przeżywał swoje reaktywacje i ponowne upadki, ale ostatecznie ponad dekadę temu ogłosił upadłość.

Trabant (1957-1991)

Upadłe marki - trabant

Na koniec coś lekko żartobliwego, żeby osłodzić sobie te gorzkie wspomnienia. Samochody produkowane przez przedsiębiorstwo o jakże dźwięcznej nazwie — VEB Sachsenring Automobilwerke Zwickau kojarzą się z czasami słusznie minionymi. Małe samochodziki o kiepskiej budowie i praktycznie zerowej elektryczności powstawały w niemieckim mieście Zwickau. Dziś w tej kilkudziesięciotysięcznej miejscowości znajduje się specjalne muzeum poświęcone Trabantowi. Bardzo ciekawe jak w dzisiejszych realiach funkcjonowałby producent, gdyby przywrócono go do życia…

Źródło: Wikipedia/SlashGear

Motyw