Logo OpenAI i ChatGPT na ekranie telefonu trzymanego przez osobę na tle robota i tablicy z równaniami.

Kolejne miliardy dla twórców ChatGPT. Microsoft, NVIDIA i inni ratują firmę z opałów

2 minuty czytania
Komentarze

Bańka jednak nie pęknie, bo przepalające miliardy dolarów OpenAI dostało kolejny zastrzyk gotówki. Na sukcesach twórców ChatGPT zależy wyłącznie największym graczom, bo środki zapewniły firmy jak Microsoft, NVIDIA czy też SoftBank.

Twórcy ChatGPT zwiększyli wartość własnej firmy

W wyniku zakończonej rundy finansowania wartość OpenAI wzrosła do 157 mld dolarów. Łącznie z zebraną gotówką, korporacja miała uzbierać dodatkowe 17,9 mld dolarów.

Zastrzeżenie jest takie, że według Financial Times, inwestorzy mieli zostać „poproszeni” o zaprzestanie wspierania konkurencyjnych firm, czyli Anthropic oraz xAI z Elonem Muskiem na czele.

OpenAI ma mnóstwo rachunków do regularnego opłacania

Sam Altman, jeden z naczelnych włodarzy Open AI, producenta ChatGPT.
Sam Altman, lider OpenAI. Fot. IDEAS NCBR / YouTube

Choć przychód OpenAI w 2025 r. ma wzrosnąć do 11,6 mld dolarów, koszta tego są równie potężne. W pewnym momencie działanie ChatGPT miało kosztować 700 tys. dolarów dziennie. Sam trening GPT–4 miał kosztować w okolicach 100 mln dolarów, co dziś wydaje się kwestią groszową przy tak wielkich kwotach.

Trudno też nie wspomnieć o regularnych zakupach układów GPU od firmy NVIDIA, które stanowią rdzeń mocy obliczeniowej tej sztucznej inteligencji. Gdy dołożymy do tego umowy z np. Redditem o trenowanie AI na podstawie wpisów użytkowników, lista rachunków robi się równie spora, co zer na firmowych kontach Sama Altmana.

Sprzątać trzeba, ale zabrać się jest trudno. Zbieramy opinię na temat waszych zwyczajów oraz technologii smart cleaning. Słyszeliście o niej? Wypełnijcie prostą ankietę. Dziękujemy!

Źródło: CNBC, Zdjęcie otwierające: Rokas Tenys / Shutterstock

Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.

Motyw