E-doręczenia od Poczty Polskiej

Koniec z tradycyjnymi listami: e-Doręczenia obowiązkowe dla przedsiębiorców od 2025 roku

3 minuty czytania
Komentarze

Od 2025 roku korzystanie z usługi e-Doręczeń stanie się obowiązkowe dla wielu podmiotów, w tym przedsiębiorców, zawodów zaufania publicznego oraz jednostek administracji. e-Doręczenia sprawią, że zapomnimy o awizo i wizytach na poczcie. Dokumenty urzędowe będzie można odbierać elektronicznie, co znacznie przyspiesza i upraszcza załatwianie spraw.

Czym są e-Doręczenia?

Rządowa strona definiuje e-Doręczenia jako elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Dzięki tej usłudze podmioty publiczne, obywatele i firmy mogą korzystać z wygodnych i bezpiecznych doręczeń elektronicznych. Są one równoważne prawnie tradycyjnej przesyłce poleconej za potwierdzeniem odbioru.

Ta forma komunikacji urzędowej będzie obowiązkowa dla podmiotów publicznych, przedsiębiorców i zawodów zaufania publicznego.

Osoba pisząca na klawiaturze laptopa, w tle rozmazane monitory komputerowe.
Fot. Glenn Carstens-Peters / Unsplash

A co z obywatelami? Tutaj obowiązku nie ma, ale warto. Dzięki temu list polecony z urzędu będzie można odebrać przez internet, bez awizo i kolejek na poczcie. Urzędy będą komunikować się przez doręczenia elektroniczne i zarządzać dokumentacją w formie cyfrowej.

Jak z nich skorzystać?

Żeby korzystać z tej formy komunikacji, trzeba założyć adres do e-Doręczeń. W przypadku osób fizycznych wymagany jest profil zaufany lub dowód osobisty z warstwą elektroniczną (e-dowód).

Dla osób, które nie mają jeszcze adresu do e-Doręczeń, jest usługa hybrydowa (łączona), czyli elektroniczno-papierowa. Urząd wysyła dokument elektroniczny, który trafia na pocztę. Tam jest automatycznie drukowany i wysyłany do adresata.

Kogo dotyczą e-Doręczenia i kiedy będą obowiązkowe?

Na stronach rządowych można znaleźć harmonogram wprowadzania obowiązku stosowania Krajowego Systemu Doręczeń Elektronicznych. Obowiązek taki wprowadza ustawa z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych.

Oprócz wielu jednostek podmiotów publicznych od 1 stycznia 2025 roku obowiązek ten dotyczyć zacznie osób wykonujących zawody zaufania publicznego (adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego, doradcy restrukturyzacyjnego, rzecznika patentowego, notariusza), a także podmioty rejestrujące się w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS) i składające wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEiDG).

Przedsiębiorcy z obowiązkiem od 2025 roku

Od 1 stycznia 2025 roku przedsiębiorcy składający wniosek o wpis do CEIDG będą musieli korzystać z e-Doręczeń. Obowiązek ten ma dotyczyć komunikacji między firmami a administracją państwową.

Czerwony skrzynka pocztowa z napisem "POCZTA" i stosy listów ułożone na jej wierzchu.
Fot. Joanna Stankiewicz-Witek / Shutterstock

Termin na wdrożenie e-Doręczeń w przedsiębiorstwach nie jest jednolity. Ustawodawca uzależnił go od daty rejestracji w CEIDG lub KRS.

  • firmy, które będą rejestrować działalność od 1 stycznia 2025 roku – obowiązek założenia skrzynki do e-Doręczeń podczas zapisu;
  • przedstawiciele zawodów zaufania publicznego- obowiązek posługiwania się e-Doręczeniami od początku 2025 roku;
  • jednostki administracji publicznej, urzędów centralnych i samorządu terytorialnego, a także NFZ, ZUS i KRUS – obowiązek od początku 2025 roku;
  • podmioty niepubliczne zarejestrowane w KRS przed 1 stycznia 2025 r. – e-Doręczenia obowiązują je od 1 kwietnia 2025.

Źródło: gov.pl. Zdjęcie otwierające: Poczta Polska / materiały prasowe

Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.

Motyw