Zawiadomienie do UOKIK. Polacy mają dość nieuczciwych praktyk Apple

3 minuty czytania
Komentarze

Czy Apple dyskryminuje polskich konsumentów? Tak twierdzą autorzy petycji, którą podpisało już ponad 21 tysięcy osób. Zarzucają amerykańskiej firmie, że Polacy kupujący iPhone’y otrzymują mniej funkcji i usług w porównaniu do konsumentów z innych krajów, szczególnie ze Stanów Zjednoczonych, a płacą takie same – lub wyższe ceny za telefony. Ciekawe co z tym zrobi Prezes UOKiK?

Petycja w sprawie dyskryminacji polskich użytkowników

Na stronie Avaaz możecie zapoznać się z petycją „Apple: zgł. do UOKiK za dyskryminację polskich użytkowników i łamanie Dyrekt. 2005/29/WE!”. Powstała ona w lipcu i od tego czasu podpisało się pod nią niemal 22 tys. osób. Nagłaśnia ona coś, czego świadomość ma chyba każdy użytkownik urządzeń z ekosystemu Apple. Urządzenia tego producenta są bowiem w Polsce znacznie droższe niż w innych krajach, a jednocześnie Polacy nie mają dostępu do wielu istotnych funkcji, takich jak Siri w języku polskim, satelitarne wzywanie pomocy, Fitness+, Apple Card, Apple Cash czy Apple News+. Oczywiście można tu dodać jeszcze  Apple Intelligence, czyli zestaw zaawansowanych funkcji wykorzystujących sztuczną inteligencji, z których również długo nie przyjdzie nam skorzystać.

Grafika kampanii z jabłkiem w barwach polskiej flagi, nadgryzionym przez czerwoną dżdżownicę, oraz tekstem: "Apple: zgł. do UOKiK za dyskryminację polskich użytkowników i łamanie Dyrekt. 2005/29/WE!" Obok formularz podpisania petycji.
Fot. secure.avaaz.org / zrzut ekranu

To dyskryminacja polskich konsumentów – dlatego zdecydowano się złożyć oficjalne zawiadomienie do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w sprawie praktyk Apple. Celem tego działania jest skłonienie Apple do zapewnienia polskim konsumentom równego dostępu do funkcji i niższych cen urządzeń. Czy jednak UOKIK zmusi Apple do zmiany praktyk?

Polscy konsumenci czują się pokrzywdzeni

Liczba użytkowników produktów Apple w Polsce jest liczona w milionach – przewyższa populację niektórych krajów, w których użytkownicy mogą cieszyć się pełną funkcjonalnością urządzeń. Tymczasem amerykański gigant zdaje się zupełnie ignorować polskich konsumentów. Polscy użytkownicy traktowani są jak klienci drugiej kategorii – płacą często więcej, a otrzymują znacznie mniej niż konsumenci z innych europejskich krajów.

Takie praktyki, według wstępnych analiz prawnych, łamią postanowienia unijnej Dyrektywy 2005/29/WE oraz postanowienia Rozporządzenia (UE) 2018/302 i częściowo Digital Markets Act (DMA),  które zakazują między innymi dyskryminacji konsumentów ze względu na narodowość lub miejsce zamieszkania w zakresie dostępu do towarów i usług.

Zawiadomienie do UOKIK

Dlatego odpowiednie zawiadomienie trafiło do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) – po przekroczeniu progu 10 tysięcy zebranych przepisów. Wrocławska kancelaria prawna przygotowała specjalny wniosek, który wraz z petycją trafił na biurko pracowników UOKiK.

Mężczyzna trzymający dokument przed budynkiem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Warszawie.
Fot, Apple – petycja i zgłoszenie do UOKiK / Facebook.com

Teraz pozostaje czekanie na ruch urzędu. Na pewno jak tylko Prezes UOKiK Tomasz Chróstny przedstawi swoją decyzję, od razu was o tym poinformujemy.

Źródło: Facebook. Zdjęcie otwierające: Facebook, Apple / montaż własny

Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.

Motyw