LINKI AFILIACYJNE

Black Myth: Wukong kontra RTX 4080. Sprawdzam osiągi w bijącym rekordy soulslike

5 minut czytania
Komentarze

Black Myth: Wukong to jeden z najbardziej oczekiwanych tytułów ostatnich lat, który podbił serca graczy na całym świecie jeszcze przed swoją premierą. Jak RTX 4080 i Intel Core i9 czternastej generacji radzą sobie z najnowszą produkcją od Game Science?

Soulslike, który zachwyca

Postać z mieczem walczy z dużym stworzeniem przypominającym pająka, w tle widać płomienie. To zrzut ekranu z Black Myth Wukong
Fot. Game Science / zrzut ekranu

Gra już od pierwszych zapowiedzi zyskała ogromną popularność, a jej wydanie w 2024 roku stało się jednym z największych wydarzeń w świecie gier. Tak ogromna popularność gry wynika z połączenia niezwykle bogatej narracji inspirowanej mitologią chińską, z wymagającym, lecz satysfakcjonującym modelem rozgrywki.

Dodatkowo gra zachwyca oprawą graficzną. Realizm ruchu i fizyka świata stoi na najwyższym poziomie, a różnorodne lokacje potrafią zachwycić. Tak duży poziom detali nie jest jednak zbyt łaskawy nawet dla topowych kart graficznych. Bez wspomagaczy nawet RTX 4080 ma problem z dostarczeniem komfortowych wartości klatek na sekundę w rozdzielczości 2160p (3840 x 2160 pikseli).

Platforma testowa

Karta graficzna Gigabyte AERO GeForce RTX w otwartej obudowie komputera.
Fot. Krzysztof Wilamowski / Android.com.pl

Do sprawdzenia osiągów wykorzystałem redakcyjną platformę testową. Poza RTX 4080 w wersji AERO od Gigabyte znalazł się tu prawdopodobnie najpotężniejszy dostępny procesor Intel Core i9-14900KS. Obraz był wyświetlany na monitorze AOC U27G3X, który oferuje rozdzielczość 2160p i 160 Hz odświeżania.

PODZESPOŁYSZCZEGÓŁY
ObudowaBe Quiet Dark Base Pro 901
ProcesorIntel Core i9-14900KS
Karta graficznaGigabyte GeForce RT 4080 16GB AERO
Płyta głównaGigabyte Z790 AORUS Pro X
Pamięć operacyjnaGOODRAM IRDM DDR5, 32 GB
SSDGOODRAM PX700 SSD 2 TB
ChłodzenieBe Quiet Dark Rock PRO 5
ZasilaczBe Quiet Straight Power 12 1200W
MonitorAOC U27G3X/BK
MyszRazer Deathadder V3 Hyperspeed
KlawiaturaRazer Blackwidow V4 75%

Jak z Black Myth: Wukong radzi sobie RTX 4080?

Fot. Krzysztof Wilamowski / Android.com.pl

Testy wydajności zacząłem od najbardziej wymagających scenariuszy. Wyłączyłem DLSS (Deep Learning Super Sampling) i funkcję generowania klatek, a płynność rozgrywki sprawdziłem we wbudowanym benchmarku przy rozdzielczości 2160p. Wybrałem prawdopodobnie najpopularniejsze presety ustawień, czyli średnie, wysokie i bardzo wysokie. Tytuł oferuje też preset filmowy (ultra), natomiast zmiany wizualne względem ustawień bardzo wysokich są niezauważalne podczas rozgrywki.

RTX 4080 nawet z wyłączonym śledzeniem promieni (ray tracing) zdecydowanie się nie nudził. O grywalności można mówić w przypadku ustawień średnich i wysokich. Spadki poniżej wartości 30 FPS na presecie bardzo wysokim mocno wpływa na przyjemność rozgrywki.

UstawieniaŚrednieWysokieBardzo wysokie
Średnie FPS635239
Max. FPS736147
Min. FPS524229
Wyniki w rozdzielczości 2160p we wbudowanym benchmarku. Tab. Krzysztof Wilamowski/ Android.com.pl

Black Myth: Wukong oferuje funkcję śledzenia promieni. Ustawienia poprawiają wrażenia wizualnie, ale znacząco wpływają na płynność rozgrywki. To testu zdecydowałem się na włączenie ray tracingu w trybie „bardzo wysokie”. Bez technologii skalowania obrazu nie można liczyć na komfortową rozgrywkę.

UstawieniaŚrednieWysokieBardzo wysokie
Średnie FPS191817
Max FPS242221
Min. FPS141514
Wyniki w rozdzielczości 2160p ze śledzeniem promieni we wbudowanym benchmarku. Tab. Krzysztof Wilamowski/ Android.com.pl

Z odsieczą przychodzi NVIDIA DLSS

Fot. Krzysztof Wilamowski / Android.com.pl

Gwarancją wyższej płynności obrazu jest funkcja DLSS. Inteligentny upscaling nieznacznie wpływa na efekty wizualne, a potrafi istotnie podbić wartości FPS-ów. Włączyłem DLSS w trybie jakość (80% rozdzielczości) z wyłączonym generowaniem klatek. Efekty robią wrażenie, a nawet na bardzo wysokich ustawieniach graficznych tytuł pracował w średnio 60 klatkach na sekundę.

UstawieniaŚrednieWysokieBardzo wysokie
Średnie FPS957960
Max. FPS1159070
Min. FPS553334
Wyniki w rozdzielczości 2160p we wbudowanym benchmarku. Tab. Krzysztof Wilamowski/ Android.com.pl

Aktywacja śledzenia promienia mocno wpływa na wartości FPS, natomiast z DLSS klatki na sekundę prezentują się zdecydowanie lepiej. Aby przekroczyć minimalną wartość 30 klatek, należy nieco zmniejszyć skalę rozdzielczości lub ustawienia śledzenia promieni.

UstawieniaŚrednieWysokieBardzo wysokie
Średnie FPS373433
Max. FPS454240
Min. FPS312827
Wyniki w rozdzielczości 2160p ze śledzeniem promieni we wbudowanym benchmarku. Tab. Krzysztof Wilamowski/ Android.com.pl

Frame Generation – gwarancja wysokich FPS, ale czy warto?

Fot. Krzysztof Wilamowski / Android.com.pl

Do ostatniej serii testów zdecydowałem się zostawić DLSS w trybie jakość, natomiast włączyłem inną imponującą technologię. Frame Generation to narzędzie, które generuje dodatkowe klatki. Pewne artefakty mogą być widoczne podczas szybkich ruchów, natomiast funkcja jest ciekawą alternatywą, jeśli szukasz jak największej wartości FPS-ów.

UstawieniaŚrednieWysokieBardzo wysokie
Średnie FPS11910585
Max. FPS13111797
Min. FPS1019378
Wyniki w rozdzielczości 2160p we wbudowanym benchmarku. Tab. Krzysztof Wilamowski/ Android.com.pl

Identyczne ustawienia z włączonym śledzeniem promienie gwarantują blisko 60 klatek na sekundę. Na takim profilu grałem najwięcej w Black Myth: Wukong.

UstawieniaŚrednieWysokieBardzo wysokie
Średnie FPS605653
Max. FPS706565
Min. FPS514845
Wyniki w rozdzielczości 2160p ze śledzeniem promieni we wbudowanym benchmarku. Tab. Krzysztof Wilamowski/ Android.com.pl

Black Myth: Wukong. Wymagający tytuł, który korzysta z technologii NVIDIA

Monitor i otwarta obudowa komputera z uruchomioną grą "Black Myth: Wukong".
Fot. Krzysztof Wilamowski / Android.com.pl

Black Myth: Wukong to gra, który przekonał mnie do gatunku soulslike. Tytuł wymaga od gracza skupienia i szybkich reakcji, a od podzespołów dużej mocy obliczeniowej. Dzięki DLSS 3.5 (z Frame Generation) na RTX-ie 4080 można grać nawet w najwyższych ustawieniach graficznych w wysokiej rozdzielczości 2160p.


Kto nie lubi kupować w sieci? Aplikacje zakupowe bardzo w tym pomagają. Jeśli z nich korzystasz, wypełnij naszą ankietę. Dziękujemy!


Źródło: oprac. własne. Zdjęcie otwierające: Game Science / materiały prasowe

Kopię gry Alan Wake 2 dostarczyła NVIDIA. Firma nie miała wpływu na opinię i wynik testu. Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.

Motyw