Ikona samochodu elektrycznego z wtyczką na zielonym tle.
LINKI AFILIACYJNE

Ministerstwo wstrzymało nabór w „Mój elektryk”. Ta wersja programu ma za dużo chętnych

3 minuty czytania
Komentarze

Jak na swojej stronie poinformował Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, podjęta została decyzja o czasowym wstrzymaniu naboru w ścieżce leasingowej Programu priorytetowego „Mój elektryk” od 1 września 2024 r. do 31 grudnia 2024 r. Przewidziana na ten cel alokacja w programie wysokości 660 mln zł została wyczerpana.

Program „Mój elektryk”

„Mój Elektryk” to program, z którego mogą skorzystać zarówno osoby fizyczne, jak i firmy. Dopłatę można otrzymać na auto kupione za gotówkę, w kredycie lub w leasingu. Program obowiązuje w latach 2021-2026, przy czym umowy związane z udziałem będą zawierane do końca 2025 roku.

Celem rządowego programu „Mój elektryk” jest dofinansowanie przedsięwzięć obniżających zużycie paliw emisyjnych w transporcie. W praktyce chodzi po prostu o dopłaty do pojazdów zeroemisyjnych kupowanych na własność lub branych w leasing. Chodzi głównie o samochody elektryczne. Co ważne, pojazd musi wykorzystywać wyłącznie energię elektryczną – na hybrydę dofinansowania nie otrzymamy.

NFOŚiGW z programu „Mój elektryk” dofinansował ok. 25 tys. pojazdów elektrycznych. Łączny budżet programu realizowanego od 2021 r. wynosi 960 mln zł.

Wyczerpała się pula w ścieżce leasingowej

Przerwa w naborze wniosków w ścieżce leasingowej związana jest z prowadzonymi przygotowaniami dokumentacji programowej dla nowego źródła finansowania programu „Mój elektryk”. Nabór wniosków o dofinansowanie leasingu pojazdów w programie będzie wznowiony z wykorzystaniem nowego źródła finansowania w 2025 r.

Nowy nabór obejmie okresem kwalifikowalności również II połowę 2024 roku, tj. wnioski będzie można również składać na pojazdy zakupione w tym okresie.

Pozostałe ścieżki – trwa nabór wniosków

A co z dopłatami pojazdów zakupionych za gotówkę lub sfinansowanych kredytem dla osób indywidualnych i przedsiębiorców? Tutaj nabór wniosków jest wciąż kontynuowany.

Biały samochód elektryczny podłączony do stacji ładowania, widoczny przewód ładowania i tylna lampa pojazdu.
Fot. Owlie Productions / Shutterstock

Osoby indywidualne mogą wnioskować o dofinansowanie zakupu elektrycznego samochodu osobowego – w programie „Mój elektryk” na ten cel do wykorzystania pozostaje jeszcze 25 mln zł. Dotacja wynosi 18 750 zł, przy czym cena auta zeroemisyjnego nie może przekroczyć 225 000 zł.  Dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny dotacja wynosi 27 000 zł, bez limitu kosztu zakupu samochodu.

Na dofinansowanie zakupu pojazdów elektrycznych dla przedsiębiorców w budżecie programu „Mój elektryk” do wykorzystania pozostało niemal 90 mln zł. Dofinansowanie związane z dostawczymi samochodami elektrycznymi zależy od przebiegu rocznego i wynosi do 20 lub do 30 proc. kosztów kwalifikowanych (lecz nie więcej niż 50 tys. zł i 70 tys. zł).

W przypadku samochodów osobowych dotacja wynosi 18 750 zł, przy limicie kosztów 225 000 zł. Dotacja do pojazdów kategorii L1e-L7e (motocykle, motorowery) wynosi maksymalnie 4 tys. zł.

Źródło: NFOŚiGW. Zdjęcie otwierające: Michael Marais / Unsplash

Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.

Motyw