Grupa ludzi korzystająca z samoobsługowego kiosku w restauracji McDonald's.

Chcesz zjeść w McDonald’s? Możesz się zdziwić. Ty dopłacisz za opakowanie, a Niemiec nie

3 minuty czytania
Komentarze

Podwójne standardy w jednej z największych sieci fast foodowej na świecie? W Polsce w McDonald’s niedawno pojawiły się dodatkowe opłaty za opakowania, które nas obowiązują, a sąsiadów zza zachodniej granicy już nie. Co prawda w Niemczech pojawiły się inne opcje ekologicznych opakowań, ale dodatkowy koszt nie jest od konsumentów wymagany. U nas niestety nie można z niego tak łatwo zrezygnować.

Różnice w opłatach w Polsce i Niemczech

Trzy kubki McDonald's z napojami, każdy z wieczkiem i słomką.
Fot. Mehaniq / Shutterstock

Od niedawna w Polsce klienci sieci McDonald’s muszą dopłacać 30 groszy za jednorazowy plastikowy kubek, chyba że przyniosą własny. Taka polityka cenowa jest związana z unijną dyrektywą dotyczącą produktów jednorazowego użytku (SUP). Opłata produktowa SUP dotyczy jednorazowych opakowań z tworzyw sztucznych i ma na celu redukcję ilości plastiku. Podobne rozwiązania wprowadziły inne sieci gastronomiczne.

Jak można się spodziewać, niewielu klientów przychodzi do restauracji z własnym kubkiem, więc większość płaci dodatkowo za opakowanie.

W Niemczech jednak McDonald’s przyjął inne podejście, które bez wątpienia jest korzystniejsze dla klientów. Konsumenci mogą bowiem wybrać pomiędzy darmowym opakowaniem papierowym a dodatkowo płatnym plastikowym. Ta druga opcja to wielorazowy kubek z kaucją w wysokości 2 euro (ok. 8,60 zł), którą można potem odzyskać. Nie da się ukryć, że jest to bardziej elastyczne rozwiązanie.

McDonald’s objaśnia politykę cenową

Torba z logo McDonald's trzymana przez dłoń na białym tle.
Fot. Polina Tankilevitch / Pexels

Jak podaje Business Insider, w Polsce McDonald’s współpracuje z firmą z Torunia nad technologią odzyskiwania włókien papierowych z opakowań z domieszką polimeru, które następnie przetwarzane są na ręczniki papierowe i papier toaletowy używane w restauracjach sieci. O rozbieżności w polityce cenowej redakcja Business Insider zapytała przedstawicieli firmy.

W ramach globalnej strategii, której celem jest osiągnięcie zeroemisyjności, jednym z trzech kluczowych obszarów działania jest redukcja zużycia i ograniczenie liczby odpadów, w tym opakowań. Na różnych rynkach testujemy i wdrażamy szereg rozwiązań uwzględniających bezpieczeństwo żywności, potrzeby i wygodę naszych gości oraz wymagania prawne różniące się między poszczególnymi państwami. 

Sieć McDonald’s cytowana przez Business Insider

Z wypowiedzi wynika więc, że na ten moment testowane są różne rozwiązania dotyczące opłat za opakowania. Nie wyjaśnia to jednak, dlaczego konsumenci z Niemiec zostali potraktowani „ulgowo” w stosunku do klientów z Polski.

Przedstawiciele dodają także, że informacja o opłacie SUP jest konieczna ze względu na przepisy wdrożone przez Unię Europejską.

Zgodnie z wymogami ustawy implementującej w Polsce SUP cena końcowa zawiera opłatę konsumencką, pobieraną od każdego opakowania zawierającego domieszkę polimeru.

Sieć McDonald’s cytowana przez Business Insider
Osoba korzystająca z panelu dotykowego w restauracji McDonald's.
Fot. Kittyfly / Shutterstock

Źródło: oprac. własne. Zdjęcie otwierające: Dutch_Photos / Shutterstock

Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.

Motyw