Wnętrze salonu z telewizorem na drewnianej komodzie wyświetlającym logo "vectra", obok doniczki z roślinami i lampa podłogowa, w tle ściana z drewnianymi panelami i szara zasłona.

UOKiK wygrał w sądzie z Vectrą. „Konsumenci otrzymają zwrot części opłaconego abonamentu”

3 minuty czytania
Komentarze

Sprawa sądowa pomiędzy Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) a Vectrą dotyczyła bezprawnego podwyższenia opłat za internet i telewizję. 31 lipca 2024 roku poinformowano, że sąd utrzymał karę nałożoną przez Prezesa UOKiK na spółkę w wysokości ponad 22 mln zł.

Vectra z karą 22 milionów złotych

Spółka Vectra została ukarana kwotą ponad 22 mln zł przez Prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego za bezprawne podwyższenie opłat abonamentowych. Decyzja ta wynika z jednostronnych zmian warunków umów na czas nieoznaczony, wprowadzonych bez odpowiedniej podstawy prawnej.

31 lipca 2024 roku poinformowano, że odwołanie spółki zostało odrzucone, a kara utrzymana.

Wyrok dotyczy decyzji Prezesa UOKiK z 2022 r. Vectra jednostronnie, bez podstawy prawnej, zmieniła postanowienia umowy na czas nieoznaczony, a następnie bezprawnie podwyższała opłaty za internet i telewizję.

Tomasz Chróstny, prezes UOKiK, w komunikacie prasowym

Czego dokładnie dotyczyła sprawa sądowa?

Vectra w latach 2019-2020 wprowadziła do obowiązujących umów klauzule modyfikacyjne, które wcześniej nie były przewidziane w kontraktach. Na podstawie tych klauzul, firma bezprawnie podwyższyła opłaty abonamentowe o 5 złotych miesięcznie za każdą z usług telekomunikacyjnych, takich jak telewizja i internet. W przypadku braku sprzeciwu ze strony klientów Vectra automatycznie pobierała wyższe opłaty.

płatne usługi w vectrze vectra uokik
Fot. Vectra / materiały prasowe

Prezes UOKiK stwierdził, że takie działania stanowią naruszenie zbiorowych interesów konsumentów, ponieważ klauzula modyfikacyjna i późniejsze podwyżki nie zostały skutecznie wprowadzone do umów, co wprowadzało konsumentów w błąd. Każda zmiana umowy powinna być oparta na prawidłowej klauzuli, która precyzuje warunki i okoliczności modyfikacji, co w tym przypadku nie miało miejsca.

Według wyroku sądu klienci powinni otrzymać informacje o tym, jak ubiegać się o rekompensaty.

Po uprawomocnieniu decyzji, Vectra musi poinformować konsumentów m.in. o przysługującym im prawie do rekompensaty w postaci zwrotu opłat abonamentowych w zakresie podwyżki, wprowadzonej przez klauzulę modyfikacyjną, przez cały okres jej pobierania.

Tomasz Chróstny, prezes UOKiK, w komunikacie prasowym

Sąd pierwszej instancji zgodził się z decyzją Prezesa UOKiK, jednak wyrok jest nieprawomocny. Spółka Vectra nie zgadza się z wyrokiem i informuje, że złoży kolejną apelację.

Nie zgadzamy się z niekorzystnymi rozstrzygnięciami, wyrok jest nieprawomocny, dlatego będziemy składać apelację. Dalsze kroki podejmiemy po otrzymaniu pisemnego uzasadnienia wyroku i jego dokładnej analizie. Do tego czasu nie będziemy udzielać szczegółowych informacji oraz komentować tej sprawy.

Biuro prasowe Vectry

Niebawem nowy rok szkolny. Czy twoje dziecko jest odpowiednio wyposażone w sprzęt i oprogramowanie niezbędne do nauki? Podziel się tym z nami, wypełniając ankietę. Dziękujemy!


Źródło: UOKiK, oprac. własne. Zdjęcie otwierające: promofocus / Pixabay / montaż własny

Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.

Motyw