Samochód elektryczny ładujący się w garażu, z kilkoma innymi samochodami w tle.
LINKI AFILIACYJNE

Nowa rewolucyjna bateria do elektryków. Jest ognioodporna i obiecuje żywotność na… milion kilometrów

2 minuty czytania
Komentarze

Zarówno miłośnicy, jak i przeciwnicy elektromobilności doskonale zdają sobie sprawę ze słabych punktów akumulatorów do pojazdów elektrycznych. Bateria Geely może jednak dokonać „niemożliwego”, wprowadzając na rynek produkt, którego żywotność ma sięgać… miliona kilometrów. Co więcej, ma mieć wysoką efektywność nawet w bardzo niskich temperaturach.

Bateria, która ma działać nawet 50 lat

Linia produkcyjna w fabryce, z niebieskimi elementami na taśmie przenośnikowej.
Fot. Geely / materiały prasowe

Geely wprowadziło nową baterię litowo-żelazowo-fosforanową do pojazdów elektrycznych, która według firmy może wytrzymać milion kilometrów jazdy oraz działać nawet 50 lat. Jak informuje Geely na swojej stronie, ogniwo ma pojemność 192 Wh/kg i jest około 40% krótsze niż tradycyjny akumulator typu blade. Podczas testów bateria była zanurzana w słonej wodzie, ostrzeliwana kulami oraz poddawana innym ekstremalnym warunkom, co dowiodło jej wyjątkowej trwałości.

Jednym z kluczowych elementów nowej baterii jest ulepszona membrana, która zwiększa gęstość energii, ale także bezpieczeństwo. Nowy typ materiałów elektrodowych zwiększa wewnętrzną szybkość reakcji chemicznych, a to jest głównym czynnikiem wpływającym na dłuższą żywotność baterii. Jak podaje producent, bateria może być ładowana 3500 razy.

Odporność na niskie temperatury i zapłon termiczny

Niebieska bateria z oznaczeniem "192 Wh/kg" i symbolem białej tarczy.
Fot. Geely / materiały prasowe

Geely podkreśla, że wydłużona żywotność baterii zwiększy wartość rezydualną używanych pojazdów elektrycznych (prognozowaną kwotą, za którą można w przyszłości sprzedać pojazd) i zmniejszy emisję dwutlenku węgla o ponad 80,000 ton rocznie. Oznaczałoby to także, że z lepszą i trwalszą baterią pojazdy elektryczne mogłyby być tańsze.

Naładowanie nowej baterii short-blade od 10% do 80% zajęło 17 minut i 4 sekundy, podczas gdy tradycyjnej long-blade – 26 minut. W niskich temperaturach, przy -30°C, pojemność akumulatora long-blade spadła do 78,96%, natomiast najnowszy produkt zachował 90,54% swojej pojemności.

Co więcej, firma Geely informuje, że bateria jest „ognioodporna”. Producenci strzelali w baterię pociskiem o średnicy 5,8 mm i nie napotkali żadnych zdarzeń związanych z zapłonem termicznym.

Źródło: oprac. własne. Zdjęcie otwierające: Darunrat Wongsuvan / Shutterstock

Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.

Motyw