Niebieski pociąg pasażerski z oznaczeniem "FLIRT H2" przejeżdżający przez suchy krajobraz.
LINKI AFILIACYJNE

Nowy zeroemisyjny pociąg na wodór. Już zdążył pobić rekord świata

4 minuty czytania
Komentarze

Świat dąży do bardziej zrównoważonego transportu, więc z roku na rok jest więcej zeroemisyjnych pojazdów. Nie chodzi tu tylko o samochody osobowe, ale także o infrastrukturę dla podróżujących – autobusy czy kolej. Pierwszy bezemisyjny pociąg na wodór w USA, nazwany FLIRT H₂, już zdążył zapisać się na kartach Księgi Rekordów Guinnessa.

Pociąg na wodór FLIRT H₂ z rekordem świata

Pociąg pasażerski na torach w pustynnym terenie.
Fot. Stadler Rail / YouTube / zrzut ekranu

FLIRT H₂ został zaprojektowany przez szwajcarską firmę Stadler Rail we współpracy z agencją transportu publicznego w Kalifornii. Ten innowacyjny pociąg jest zasilany ogniwami paliwowymi, które przekształcają wodór w energię elektryczną, emitując jedynie parę wodną i ciepło jako produkty uboczne. Dzięki temu pociąg jest całkowicie bezemisyjny, co ma ogromne znaczenie dla ochrony środowiska i poprawy jakości powietrza.

Misja wykonana! Stadler ustanowił rekord Guinnessa w zakresie najdalszego dystansu przebytego przez pociąg pasażerski napędzany wodorem bez tankowania. Nasz FLIRT H2 jest oficjalnie rekordzistą świata, przejeżdżając w sumie 2803 km (1741,7 mil) przez ponad 46 godz. na jednym zasilaniu.

Stadler Rail w opisie filmu na YouTubie

FLIRT H₂ będzie służył jako pociąg podmiejski na linii Arrow pociągu Metrolink, pokonując trasę o długości 9,6 mili (ok. 16 km) między San Bernardino a Redlands w Kalifornii.

Stadler FLIRT H2 zdobywa tytuł Księgi Rekordów Guinnessa

Pociąg FLIRT H₂ nie tylko wprowadza rewolucję w transporcie kolejowym, ale także zapisuje się na kartach historii. W marcu ustanowił rekord „najdłuższej odległości prototypowego elektrycznego zespołu trakcyjnego zasilanego ogniwami paliwowymi wodorowymi bez tankowania”, trafiając do Księgi Rekordów Guinnessa, pokonując 1742 mile (ok. 2800 km) bez przerwy na torze testowym w Kolorado. Rozpoczął jazdę z pełnymi zbiornikami 20 marca 2024 roku i zatrzymał się, gdy zbiorniki były puste 22 marca.

Pociąg pasażerski na torach w pustynnym terenie.
Fot. Stadler Rail / YouTube / zrzut ekranu

Czy to pierwszy krok do stworzenia legendarnego Snowpiercera (z serialu Snowpiercer i filmu Snowpiercer: Arka przyszłości) – samowystarczalnego pociągu, który potrafił wytwarzać energię z samego poruszania się? Oczywiście mówimy to z przymrużeniem oka, ale postęp w zakresie zrównoważonego transportu jest naprawdę imponujący.

Stadler jest również pierwszym producentem pociągów na świecie, który produkuje wąskotorowe pociągi wodorowe, a firma otrzymała kontrakt na dostawę 15 pojazdów napędzanych wodorem we Włoszech.

Polska też będzie miała pociąg na wodór?

Polskie Koleje Państwowe (PKP) aktywnie wkraczają na ścieżkę wodorowej rewolucji, dołączając do Porozumienia sektorowego na rzecz rozwoju gospodarki wodorowej. Decyzja ta pozwoli PKP wpływać na kształtowanie rynku produkcji i obrotu wodorem w Polsce, a to jest kluczowe dla modernizacji polskiej kolei.

Pociąg na nowoczesnej stacji w ruchu.
Fot. Denis Belitsky / Shutterstock

Dariusz Grajda, członek zarządu PKP, cytowany przez Onet w czerwcu 2024 roku podkreślił, że wodór ma ogromny potencjał jako paliwo przyszłości, a zaangażowanie PKP w Porozumienie… przyspieszy wdrożenie nowoczesnych technologii wodorowych w kraju. W ramach tej inicjatywy PKP zobowiązało się do współpracy w rozwijaniu infrastruktury wodorowej, uczestnictwa w projektach badawczo-rozwojowych oraz promowania wiedzy na temat korzyści z zastosowania wodoru.

Redakcja Android.com.pl zapytała przedstawicieli PKP o plany dotyczące pociągów wodorowych, ale na moment publikacji tego artykułu nie otrzymaliśmy odpowiedzi.

Coradia iLint – pierwszy na świecie pociąg na wodór

Coradia iLint pociąg na wodór
Pierwszy na świecie pociąg na wodór Coradia iLint. Fot. Alstom / materiały prasowe

Chociaż FLIRT H₂ miał szansę wpisać się do Księgi Rekordów Guinnessa, nie był to pierwszy na świecie pociąg na wodór. Tytuł należy do Coradia iLint, wyprodukowanego przez francuską firmę Alstom. Ten innowacyjny pojazd zadebiutował we wrześniu 2018 roku w Dolnej Saksonii, Niemcy, gdzie rozpoczął regularne kursy.

Coradia iLint osiąga prędkość do 140 km/h i ma zasięg do 1000 km na jednym tankowaniu wodoru. Pociąg ten jest także wyposażony w baterie litowo-jonowe, które magazynują nadmiar energii produkowanej przez ogniwa paliwowe oraz energię odzyskiwaną podczas hamowania. Pozwala to na efektywne zarządzanie zasobami energetycznymi i zapewnia większą niezależność od infrastruktury elektryfikacyjnej.

Czy panujące upały uprzykrzają ci życie? Jeśli tak, to podziel się z nami swoimi sposobami radzenia sobie z nadmiarem ciepła w mieszkaniu.

Źródło: oprac. własne. Zdjęcie otwierające: Stadler Rail / YouTube / zrzut ekranu

Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.

Motyw