Osoba jadąca na czarnym rowerze elektrycznym Evelo po asfaltowej drodze, w tle drzewa i jezioro.

Program Mój rower elektryczny wkracza w nowy etap. Oto co wiemy

4 minuty czytania
Komentarze

Od 4 do 18 lipca 2024 roku trwały konsultacje społeczne dotyczące nowego rządowego programu dofinansowania Mój rower elektryczny. Program, który będzie realizowany w latach 2025-2029, przewiduje przeznaczenie 300 mln zł na wsparcie finansowe na zakup rowerów elektrycznych.

Rzecznika prasowa Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej poinformowała redakcję Android.com.pl o kolejnych krokach.

Program „Mój rower elektryczny” po konsultacjach społecznych

Rower elektryczny na stojaku, podłączony do ładowarki.
Fot. rhyzov / Depositphotos

Dzisiaj zakończyły się konsultacje społeczne dotyczące programu Mój rower elektryczny, a to oznacza, że projekt wchodzi w nowy etap. Teraz nastąpi analiza i opracowanie wyników oraz ocena, które z zaproponowanych zmian mogą zostać wprowadzone.

Redakcja Android.com.pl skontaktowała się z rzeczniczką prasową Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Magdaleną Skłodowską i dowiedziała się, że obecnie zbierane są wnioski z konsultacji, które zostaną niedługo opublikowane. Nie ma określonej dokładnej daty, jednak proces jest czasochłonny, więc na informacje będziemy musieli jeszcze poczekać.

Spisywanie wniosków zazwyczaj zajmuje sporo czasu.

Magdalena Skłodowska, rzecznika prasowa Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dla redakcji Android.com.pl

Co wiemy do tej pory?

Fundusz Modernizacyjny - Mój rower elektryczny.
Fot. gov.pl / zrzut ekranu

Z dotacji mogą skorzystać osoby fizyczne, jednostki samorządu terytorialnego oraz przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą w określonych kodach PKD, takich jak transport drogowy towarów, działalność pocztowa i kurierska oraz wypożyczanie sprzętu rekreacyjnego i sportowego. O tym, jaki rower elektryczny kupisz z dofinansowaniem, przeczytasz w innym naszym artykule.

Środki będą wypłacane w formie refundacji po zakupie pojazdu, a każdy zakup będzie traktowany jako osobne przedsięwzięcie. W ramach programu Mój rower elektryczny można uzyskać dofinansowanie na zakup trzech typów pojazdów:

  1. Rower elektryczny: Dotacja wynosi do 50% kosztów kwalifikowanych, ale nie więcej niż 5000 zł. Rower musi być nowy, wyprodukowany nie wcześniej niż 24 miesiące przed datą zakupu, z akumulatorem o pojemności minimum 10Ah, i musi posiadać elektryczny napęd wspomagający, uruchamiany automatycznie po rozpoczęciu pedałowania. Minimalny zasięg wspomagania to 50 km, a bateria musi być ładowana przy pomocy domowego gniazdka elektrycznego.
  2. Rower elektryczny transportowy (cargo): Dotacja do 50% kosztów kwalifikowanych, nie więcej niż 9000 zł. Wymogi techniczne są takie same jak dla standardowych rowerów elektrycznych.
  3. Wózek rowerowy: Dotacja do 50% kosztów kwalifikowanych, nie więcej niż 9000 zł. Wózek musi spełniać te same wymagania techniczne co rowery elektryczne.

Aby otrzymać dofinansowanie, zakupiony pojazd musi być oznakowany specjalną naklejką, nowy, nie może być zakupiony na leasing i musi być zarejestrowany na Policji z odpowiednim oznakowaniem na ramie.

Rower elektryczny na tle zielonych gór z ośnieżonymi szczytami.
Fot. Umomos / Shutterstock

Wnioski będą przyjmowane w trybie ciągłym w latach 2025-2029 lub do wyczerpania środków. Szczegółowe informacje o sposobie składania i rozpatrywania wniosków będą dostępne na stronie Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW).

Polacy liderem rynku rowerowego

Polska jest piątym co do wielkości producentem rowerów w Unii Europejskiej, ustępując jedynie Portugalii, Rumunii, Włochom i Niemcom. Jak podaje Puls Biznesu, dane Eurostat informują, że w 2022 roku polskie fabryki wyprodukowały 1,04 mln rowerów, co stanowi ponad 7% całej unijnej produkcji.

Polacy są także jednymi z największych miłośników rowerów w Europie. Według danych, 36% Polaków jeździ na rowerze co najmniej dwa razy w tygodniu, co plasuje nas na drugim miejscu po Holendrach, gdzie ten odsetek wynosi 53%. Polska wyprzedza pod tym względem Niemców (34%), Szwedów (30%) i Francuzów (20%).

Nie wiesz, czym różni się zwykły rower od elektryka? Zebraliśmy opinie od osób, które porównały oba sprzęty: rower elektryczny kontra zwykły rower.

Źródło: oprac. własne. Zdjęcie otwierające: Team EVELO / Pexels

Część odnośników to linki afiliacyjne lub linki do ofert naszych partnerów. Po kliknięciu możesz zapoznać się z ceną i dostępnością wybranego przez nas produktu – nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz niezależność zespołu redakcyjnego.

Motyw